استفاده از پروتکل‌های بهداشتی تاسوعا و عاشورا در اربعین / نظارت‌ها تشدید می‌شود
کد خبر: 3924185
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱
لاری به ایکنا گفت:‌

استفاده از پروتکل‌های بهداشتی تاسوعا و عاشورا در اربعین / نظارت‌ها تشدید می‌شود

سخنگوی وزارت بهداشت در رابطه با نحوه برگزاری مراسم اربعین در داخل کشور گفت: پروتکل‌های بهداشتی تاسوعا و عاشورا با توجه به افزایش میزان مبتلایان به کرونا، با دقت و نظارت بیشتری در اربعین اجرا می‌شود.

پروتکل‌های بهداشتی تاسوعا و عاشورا برای مراسم اربعین معتبر هستندسیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در گفت‌وگو با ایکنا، در رابطه با وضعیت برگزاری مراسم اربعین، اظهار کرد: براساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، امسال مراسم پیاده‌روی اربعین و حرکت به سوی مرز‌ها برگزار نمی‌شود.

لاری در رابطه با نظر وزارت بهداشت در مورد برگزاری مراسم‌ اربعین در داخل مرز‌های کشور نیز گفت: مراسم عزاداری اربعین و ۲۸ صفر براساس پروتکل‌های اعلام‌شده که پیش از این برای مراسم تاسوعا و عاشورا تدوین شده بودند برگزار می‌شود. با توجه به شرایط شیوع بیشتر بیماری کووید ۱۹ و افزایش موارد ابتلا و بستری روزانه، این پروتکل‌ها با دقت و نظارت بیشتری  اجرا می‌شوند.

وی تأکید کرد: توصیه وزارت بهداشت به عزاداران حسینی این است که استفاده از ماسک، رعایت حداکثر فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت صددرصدی پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرند تا هم از این مراسم‌ فیض ببرند و هم از سلامت خود و دیگران مراقبت کنند. سلامت عزاداران حسینی اولویت همه است. همان طور که مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی به شکلی باشکوه و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد، مراسم اربعین نیز باید با در نظر گرفتن مسائل بهداشتی برگزار شود.

به گزارش ایکنا، طی روز‌های گذشته حسین ذوالفقاری، رئیس ستاد مرکزی اربعین و رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی کرونا با اشاره به تصمیمات این ستاد ملی، اظهار کرده بود: دو دولت و ملت ایران و عراق همانند سال‌های گذشته خواستار برگزاری اربعین باشکوه هستند، اما اهمیت سلامت زائران موجب شده که تاکنون مجوزی برای حضور زائران ایرانی در اربعین صادر نشود و فقط مسئله سلامت زائران مدنظر است و هیچ مسئله سیاسی دیگری در میان نیست.

وی بیان کرد: فراخوان‌هایی که به عنوان ثبت‌نام کاروانی منتشر می‌شود فاقد اعتبار است و رسمیت ندارد. چون حرکت زائران به سمت مرز‌ها و ورود به عراق ممنوع است، موکب‌ها در دو سوی مرز مستقر نشده‌اند و هیچ امکاناتی در دو سوی مرز برای زائران وجود ندارد.

ذوالفقاری با اشاره به اقداماتی که قرار است به مناسبت اربعین در داخل کشور انجام شود گفت: موکب‌داران اربعین با مدیریت کمیته اسکان و تغذیه، کمک‌های مؤمنانه را تهیه و به افراد نیازمند در روز اربعین ارائه می‌کنند. همچنین آنها در محل‌هایی که زیارت اربعین قرائت خواهد شد، خدمات بهداشتی و غذای بیرون‌بر ارائه خواهند کرد. مراسم زیارت اربعین نیز همانند برنامه‌های عاشورا و تاسوعا در فضای باز و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد.
انتهای پیام
captcha