توجه بیشتر قاریان به غنه‌ها و تقسیم همگون آهنگ بر روی کلمات + فیلم
کد خبر: 3925358
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۴
بررسی نکات فنی تلاوت 3 قاری در جلسه ارزیابی قاریان ممتاز /

توجه بیشتر قاریان به غنه‌ها و تقسیم همگون آهنگ بر روی کلمات + فیلم

در جلسه ارتقای قاریان ممتاز با اشاره به اینکه یکی از موضوعات اپیدمی شده در میان قاریان، رد کردن غنّه‌ها است، تأکید شد که قاریان باید در تقسیم آهنگ روی کلمات، دقت و تمرین بیشتری داشته باشند.

به گزارش ایکنا، در هفدهمین جلسه ارتقای قاريان ممتاز قرآن که مدیریت جلسه برعهده محمودرضا بیژنی‌اول بود، حمیدرضا مستفید، پیشکسوت قرآنی و عباس امام‌جمعه، قاری بین‌المللی به تحلیل تلاوت‌های محمد موحدیان‌عطار و مسعود خیری از تهران و محمد اسمعیلی از اردبیل پرداختند. متن و فیلم تحلیل این جلسه را در ادامه مشاهده می‌کنید و در پایان، تلاوت این سه قاری جوان بارگذاری شده است.

حمیدرضا مستفید در رابطه با نکات مربوط به وقف و ابتدای آیات تلاوت شده از سوی محمد موحدیان‌عطار اظهار کرد: تلاوت ارائه شده مربوط به آیات انتهایی سوره مبارکه نبأ در مورد جزای خیر و پاداش نیکان در بهشت است. این آیات باید طوری تلاوت شوند که آیه پایانی سوره را در مورد اعطای این جزا از سوی خداوند متعال، به خوبی نمایان کند. 

همچنین، عباس امام‌جمعه، سبک و سیاق تلاوت ارائه شده را بسیار خوب، سنگین و با احساس برشمرد و تأکید کرد: باید سعی کنید تا تلاوت‌های خود را به صورت معنامحور ارائه داده و نیز حتماً مودود منفصل را با توجه به نَفَس طولانی که دارید، به کار ببرید تا تلاوت زیباتر شود.


در ادامه این جلسه، مستفید در رابطه با نکات فنی تلاوت مسعود خیری اظهار کرد: آیات 35 تا 38 سوره مبارکه نور، از نظر وقف و ابتدا نکات فراوانی دارد که قاری محترم این نکات را به خوبی رعایت کرد.

وی با بیان اینکه اگر نکات مربوط به وقف و ابتدا در این آیات به خوبی رعایت نشود، معانی و مفاهیم آن به هم می‌ریزد، گفت: یکی از وقف‌های مهم، وقف بیان است که ضمایر مختلف را از یکدیگر تفکیک می‌کند. رعایت آن منجر به انتقال خوب مفاهیم می‌شود.

عباس امام‌جمعه نیز تلاوت ارائه شده را پرقدرت دانست و بیان کرد: یکی از موضوعات اپیدمی شده در میان قاریان، رد کردن غنّه‌ها است. همچنین قاریان باید در تقسیم آهنگ روی کلمات، بیشتر دقت و تمرین کنند. کسانی که سبک خاصی را در دوران نوجوانی و جوانی برگزیده و ادامه می‌دهند، کمتر با این مشکل مواجه می‌شوند.


گزارش ایکنا حاکی است، حمیدرضا مستفید، ضمن تحلیل تلاوت محمد اسمعیلی تصریح کرد: در تقلید از برخی از قاریان مصری به ویژه در مقوله وقف و ابتدا، باید با احتیاط رفتار کرد. رعایت به موقع وقف و ابتدا، موجب انتقال درست معانی می‌شود. آیات تلاوت شده، درباره جنگ احزاب است. آشنایی و دانستن تاریخ این غزوه و نیز جملاتی که خداوند متعال بر قلب پیامبر اکرم(ص) نازل شده است، می‌تواند در رعایت وقف و ابتدا و ارائه بهتر آیات، کمک شایانی داشته باشد.

همچنین، عباس امام‌جمعه بیان کرد: این تلاوت، ترکیبی از سبک‌های مرحومان شیخ مصطفی غلوش و شیخ حصان بود. تلاوت مرحوم غلوش، تلاوتی سنگین، با سرعت کم و کشش زیاد است، البته باید این کشش‌ها در تلاوت جناب آقای اسمعیلی تنظیم شود.

امام‌جمعه با بیان اینکه تلاوت ارائه شده، دارای حس بسیار خوبی بود، تصریح کرد: پیش از این تلاوت‌هایی به سبک استاد حصان، از جناب آقای اسمعیلی شنیده بودم، اما در این تلاوت از سبک مرحوم غلوش نیز بهره گرفته شده بود. تلاوت مرحوم غلوش تلاوتی کُند و سنگین ولی تلاوت مرحوم حصان، با سرعت بالا است. ترکیب این دو سبک و سیاق، روند ارائه تلاوت را به هم می‌ریزد که باید در این زمینه آگاهی کامل داشت و از یک سبک به خوبی بهره برد.

تلاوت محمد موحدیان عطار 

تلاوت مسعود خیری
تلاوت محمد اسمعیلی
انتهای پیام
captcha