
به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم روز جهانی گردشگری و رونمایی از برند ملی گردشگری امروز ششم مهرماه، در هتل ارم با حضور علیاصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد.
ولیالله تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، در آغاز این مراسم با بیان اینکه روز جهانی گردشگری امسال در تقویم جمهوری اسلامی به عنوان روز ملی گردشگری ثبت شد، اظهار کر: امسال میزبان رویداد گردشگری روستایی بودیم که امیدواریم بتوانیم در ماههای آینده این مراسم را برگزار کنیم.
تیموری اظهار کرد: دل ما برای شهرها و گردشگرهایمان تنگ شده است، قول میدهیم که مجدداً صنعت گردشگری را به روزهای نشاط بازگردانیم.
جمشید حمزهزاده، رئیس انجمن هتلداران نیز در این برنامه با بیان اینکه همه فعالان گردشگری در اثر کرونا آسیب جدی دیدهاند، گفت: مشکل اصلی ما نگاههای جزیرهای به این صنعت و ترجیح نگاههای سازمانی است.
وی افزود: سازمان تأمین اجتماعی با بیرحمی به فعالان بیکار شده این صنعت نگاه میکند و سازمان امور مالیاتی نیز همین نگاه را به دفاتر ما دارد. وزارت نیرو به محض تأخیر در پرداخت هزینههای تأسیسات گردشگری آب و برق آنها را قطع میکند و در مضیقه قرار میدهد.
وی یادآور شد: تا زمانی که این نگاههای جزیرهای وجود داشته باشد و اتحاد و همدلی به وجود نیاید از این بحران خلاص نمیشویم.
هادی سلیمانپور، دبیرکل سازمان همکاریهای اقتصادی اکو، نیز با بیان اینکه مبادله در قالب سیاحت، زیارت و سیری در آفاق، نقشی بیبدیل در تمدنهای مشرق زمین داشته است، گفت: اجداد ما کاروانسراها و چاپارخانهها را برای قوام تمدنها برگزیده بودند.
وی افزود: بر ما و منطقه ما قرنها گذشت، در دو سه قرن گذشته منطقه ما از هم گسیخت و به این سبب از هم جدا شده و شناخت ما از یکدیگر کمتر شد. عموزادهها همدیگر را نمیشناسند، اما در حال حاضر منطقهگرایی بهواسطه تبادلهای اقتصادی و فرهنگی تغییر یافته است.
سلیمانیپور با بیان اینکه گردشگری امروز عاملی برای شناخت از همدیگر پس از قرون مختلف است، گفت: اگر میخواهید در تاریخ و جغرافیا سفر کرده و در علم، هنر و عرفان سفر کنید به اکو نگاه کنید.
وی با اشاره به شعار سال گردشگری اظهار کرد: ۵۷ درصد جمعیت منطقه اکو را جمعیت روستایی تشکیل میدهند. ۸۷ میلیون نفر گردشگر از اینمنطقه بازدید کردهاند که ۲۷ میلیون نفر از آنها گردشگران خود این منطقه بودهاند. بنابراین این منطقه ظرفیت بالایی برای توسعه گردشگری روستایی دارد.
محمدرضا رضوانی، عضو هئیت علمی دانشگاه تهران در این برنامه ضمن تعریف گردشگری روستایی اظهار کرد: این نوع گردشگری معرف جامعه روستایی بوده و آنها را به لحاظ اقتصادی غنی میکند.
وی تصریح کرد: محصولات گردشگری روستایی باید روستا پایه و بومی باشد. گردشگران روستایی دوست دارند در فعالیتهای روستا سهیم شوند لذا برای این موارد باید برنامهریزی شود.
رضوانی بیان کرد: گردشگری روستایی اصطلاحی است که برای طیف وسیعی از گردشگری مانند گردشگری طبیعی، کشاورزی و ... اطلاق میشود. گردشگری با توجه به پتانسیل خود عاملی برای توسعه و تجدید حیات روستاها و کمک به میراث فرهنگی، طبیعی و محیط زیست است و موجب اشتغال زنان میشود.
رضوانی بیان کرد: گردشگری روستایی باید با مشارکت جوامع روستایی باشد؛ در غیر این صورت نمیتوان بهرهای از این نوع گردشگری برد.
انتهای پیام