کتاب «تریلوژی‌های جنگ» رونمایی شد
کد خبر: 3925997
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۱

کتاب «تریلوژی‌های جنگ» رونمایی شد

کتاب «تریلوژی‌های جنگ» اثر ایوب آقاخانی همزمان با هفته دفاع مقدس و سالروز شهادت محمد جهان‌آرا در فروشگاه کتاب انتشارات سوره مهر رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، کتاب «تریلوژی‌های جنگ» اثر ایوب آقاخانی امروز، هفتم مهرماه همزمان با هفته دفاع مقدس و سالروز شهادت محمد جهان‌آرا، در فروشگاه کتاب انتشارات سوره مهر واقع در خیابان سمیه، جنب حوزه هنری انقلاب اسلامی با حضور قادر آشنا، مدیر مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی شفیعی، مدیرمسئول روزنامه ایران، عبدالحمید قره‌داغی، مدیر انتشارات سوره مهر، ارمغان بهداروند، پژوهشگر، حمیدرضا افتخاری، مدیر رادیو نمایش رونمایی شد.

ایوب آقاخانی در مراسم رونمایی از تازه‌ترین اثر چاپ شده خود از سوی انتشارات سوره مهر، گفت: این اثر مجموعه شش نمایشنامه از کارهای من است که مشخصاً به جنگ هشت ساله ایران و عراق و دفاع مقدس ربط دارد و در واقع یک سه‌گانه است.

وی در مورد نمایشنامه‌های این کتاب بیان کرد: نام مجموعه اول را «واقعه‌نگاری» و دومی را «پرتره‌نگاری» گذاشتم. هر دو اینها سه‌گانه‌های همگنی با هم حساب می‌شوند. یعنی سه تای اول با هم و سه تای بعدی با هم همگن هستند و مجموعاً قلم یک نویسنده است که به مضمون تاریخ معاصر تلاش کرده نزدیک شود.

این نویسنده افزود: در سه گانه اول یا واقعه‌نگاری، یک نمایشنامه «فصل خون» است که به‌طور مشخص به آغاز جنگ در اوج بی‌خبری مردم مرزنشین باز می‌گردد و یک نگاه شاعرانه به روزهای نخست جنگ و اولین تیر و ترقه‌های جنگ که به گوش مردم آشنا نیست و وضعیت یک استاد خوش‌نویس در مرز ایران می‌پردازد.
 
مدیر دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری اظهار کرد: دومین نمایشنامه «آسمان و زمین» است که اشاره نزدیکی به سختی‌های دوران اشغال خرمشهر می‌کند و در واقع ماجرا را از دید مردی گزارش می‌کند که روی مین گیر کرده و نمی‌تواند تکان بخورد و اطرافش وقایعی رخ می‌دهد که او شاهد آنها است. سومین مورد نمایشنامه «اروند خون» است که با نزدیک شدن به پیچیدگی‌های کربلای چهار، با یک نگاه ویژه و متفاوت از دید یک راوی دانای کل به این واقعه می‌پردازد.

وی در ادامه در خصوص شخصیت‌های پرداخت شده در دومین بخش از کتاب «تریلوژی‌های جنگ» گفت: دومین بخش اثر درباره شخصیت‌هایی است که برای نوشته شدن در نمایشنامه مورد مکث و درنگ قرار گرفته‌اند. اولی شهید احمد کشوری به عنوان یک ارتشی شهید جنگ است که چهره شاخصی در عملیات‌ها با کارهایی که انجام داده محسوب می‌شود. دومی شهید مصطفی چمران است که در نمایشنامه «تکه‌های سنگین سرب» به او پرداختم و سعی کردم که در این اثر از زوایای متفاوتی به آن نگاه کنم و اسم کار هم «کابوس شب نیمه آذر» است. اما سومی هم مردمی‌ترین چهره دوران هشت ساله دفاع مقدس یعنی شهید محمد جهان آرا است.

آقاخانی افزود: این شخصیت‌ها را بر اساس شاخصه‌های متمایز هم انتخاب کردم، یعنی پیچیدگی‌های شهید چمران و جنس تحصیلات و زندگی او و ابتکار جنگ‌های چریکی و فعالیت‌های متنوعی که در این ماجراها داشته از امور خیریه و مسائل مربوط به لبنان و فکر و ایده‌هایی که به فضا افزوده، سعی کردم بپردازم که تقریباً کسی در این ابعاد با این تنوع و عملکرد و چگالی عظیم نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: در عین حال هم اصرار داشتم یک شخصیت ارتشی هم در این جمع باشد که ما دِین خودمان را به این افراد متعهد و دلیر و سلحشور ادا کرده باشیم و فقط متوجه نیروهای مردمی نبوده باشیم، بنابراین شهید کشوری را مخصوصاً چون با پسرشان ارتباط نزدیک داشتم و خیلی توانستم از جزئیات زندگی‌شان مطلع باشم، انتخاب کردم و شهید جهان‌آرا را با عنوان نمایش «هفت عصر هفتم پاییز» کار کردیم.

آقاخانی که یکی از مؤثرترین نویسندگان تئاتر دفاع مقدس به‌ویژه در حوزه پرتره‌نگاری جنگ است گفت: مجموعه این شش نمایشنامه در قالب دو تریلوژی در کنار هم و در یک مجلد قرار گرفته‌اند که امید بر این دارم با قدرتی که نشر سوره مهر در انتشار و توزیع آثار در سراسر ایران دارد، این اثر را در دسترس همه قرار دهیم.

نویسنده و کارگردان نمایش «تکه‌های سنگین سرب» افزود: بدیهی است که این دسترسی بیشتر از این جهت برایم حائز اهمیت است که تمام این نمایشنامه‌ها با رویکرد متفاوتشان و ریخت متمایزی که در آثار مشابه دارد، خیلی خوش‌بین هستیم که یک نوع الگوسازی و ریل‌گذاری برای دگرگونه دیدن موقعیت مربوط به جنگ از نگاه شاعرانه و فانتزی تا درام زبان‌شناختی و چیزهایی که ما معمولاً از آنها غفلت کردیم، بشوند.

آقاخانی در ادامه گفت: نمایشنامه‌های این کتاب پیش از این اجرا شده و امتحان خودشان را پس داده‌اند و بی‌شک می‌دانم که این کارها مورد اقبال قرار می‌گیرند چراکه از جنس الگوسازی هستند و بازخوردها و نقاط قوتشان مشخص شده‌اند.

یادآور می‌شود، کتاب «تریلوژی‌های جنگ» نمایشنامه‌هایی درباره بخش‌هایی از دفاع مقدس و شخصیت‌های جنگ تحمیلی است که همه بر روی صحنه، آزمون خود را پس داده‌اند و از سوی انتشارات سوره مهر چاپ و منتشر شده است.

پریا سبزمحمدی
انتهای پیام
captcha