سوگواره اشراق؛ بهانه‌ای برای گسترش ادبیات علمی دین در فضای مجازی
کد خبر: 3926036
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۴
دبیر سوگواره مجازی اشراق بیان کرد؛

سوگواره اشراق؛ بهانه‌ای برای گسترش ادبیات علمی دین در فضای مجازی

دبیر هفتمین سوگواره مجازی اشراق با بیان اینکه امروز در فضای مجازی و تکنولوژی‌های نوین عرصه رسانه با کمبود ادبیات علمی دین مواجهیم و تجربیات این حوزه هر مقدار که پیشتاز باشند، اما تبدیل شدن آن‌ها به ادبیات علمی و نسخه قابل ارائه و آموزش بسیار دشوار است، گفت: در این حوزه نیاز به بررسی‌ با اساتید مطرح به شدت احساس می‌شد؛ لذا سوگواره مجازی اشراق را برای گسترش این ادبیات علمی در نظر گرفته‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری، هفتمین سوگواره مجازی اشراق با حضور حجت‌الاسلام محمد قطبی، داور بخش ایده‌های نو هفتمین سوگواره مجازی اشراق و مدیر مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم؛محمدصادق افراسیابی، معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ حجت‌الاسلام مرتضی حاجیانی، دبیر هفتمین سوگواره مجازی اشراق و حجت‌الاسلام محمدجواد محمدصادق، دبیر بخش ایده‌های نو این سوگواره، در سالن جلسات خبرگزاری ایکنا برگزار شد.

حجت‌الاسلام مرتضی حاجیانی، دبیر هفتمین سوگواره مجازی اشراق، در این نشست با بیان اینکه همزمان با فرارسیدن ایام محرم الحرام و صفر ۱۴۴۲ هجری قمری و در راستای تولید و توزیع محتوای فاخر در ارتباط با حماسه حسینی(ع) و مکتب اهل‌بیت(ع) و همچنین رشد کنشگران و مبلغان عاشورایی در فضای مجازی، هفتمین سوگواره مجازی اشراق به همت معاونت فضای مجازی هنر و رسانه حوزه علمیه قم، برگزار می‌شود، گفت: امسال برای هفتمین سال متوالی این سوگواره در حال برگزاری است و بخش‌های مختلفی در این سوگواره در رقابت اهالی هنر و رسانه و فعالان فضای مجازی اقدام به تولید و نشر آثار می‌کنند و فعالیت‌های آنان به منصه ظهور می‌رسد و در نهایت از سوی داوران مطرح کشور ارزیابی می‌شود تا بتوانیم به اهداف این سوگواره دست پیدا کنیم.

 


بیشتر بخوانید: 
وی هدف از برگزاری سوگواره مجازی «اشراق» را جمع‌آوری و انسجام تولیدکنندگان رسانه‌ای و ترویج فضای عاشورایی بیان و اظهار کرد: امسال بخش‌های تولید را از یک بخش مهم جدا کردیم. این جشنواره در بخش‌های تولید در قالب فضای گرافیک، متون ادبی، عکس و کلیپ و در بخش خلق ایده‌های نو در جریان است. ایده‌هایی که می‌تواند در تولید محتوا اثربخش باشد و ما را از تولید محتوا‌های کلیشه‌ای رها کند و همچنین ایده‌هایی که می‌توانند به استارتاپ‌ها، کسب‌وکار‌های فرهنگی و حوزه‌های فرهنگی مرتبط باشد و در این حوزه‌ها اثرگذار و برای مخاطب مهم و پربهره باشد، مدنظر است.

دبیر هفتمین سوگواره مجازی اشراق با بیان اینکه امسال برای اولین‌ بار در این سوگواره موضوع و بخش کنشگران عاشورایی افزوده شده است، گفت: در واقع این سوگواره امسال به بخش کنشگری فضای مجازی و کنشگران رسانه‌های نوین می‌پردازد. با برگزاری این سوگواره، میان کنشگرانی که در فضای مجازی درباره عاشورا و قیام امام حسین(ع) در حال نشر محتوا هستند، رقابتی شکل خواهد گرفت. کنشگران، داستان فعالان فضای مجازی است که امروزه به زیست اجتماعی جدید در فضای مجازی عادت کرده‌اند و در این زیست اجتماعی جدید آورده‌های فرهنگی خودشان را منتقل می‌کنند و فعالیت‌های فرهنگی در عرصه‌های جدید تعاریف جدیدی پیدا می‌کند و محصولات جدیدی نیز برای اینکه اثربخشی بهتری برای زیست اجتماعی جدید داشته باشیم به مخاطب ارائه خواهد شد. در حقیقت مؤلفه‌ها را در بخش کنشگران اجتماعی مورد مطالعه قرار می‌دهیم تا بتوانیم به ادبیات علمی جدیدی دست پیدا کنیم.

حجت‌الاسلام حاجیانی تصریح کرد: یکی از اهداف مهم سوگواره مجازی اشراق، گسترش ادبیات علمی و تخصصی این حوزه است. در فضای مجازی و تکنولوژی‌های نوین عرصه رسانه با کمبود ادبیات علمی دین مواجهیم و تجربیات این حوزه هر مقدار هم که در فضای فرهنگی پیشتاز باشد، اما تبدیل آن‌ها به ادبیات علمی و نسخه قابل ارائه و آموزش به شدت دشوار است و نیاز به بررسی‌ با اساتید مطرح به شدت احساس می‌شود؛ لذا سوگواره مجازی اشراق را برای گسترش ادبیات علمی دین، بهانه کرده‌ایم.

وی ادامه داد: این روزها کارگاه تولید آثار هنری و ادبی هفتمین سوگواره به صورت مجازی در حال برگزاری است که طی پنج روز ادامه دارد. این کارگاه‌ها را با بخش ایده‌ها آغاز کردیم و در این بخش استاد خسروانجم حضور داشتند. همچنین استاد مجتبی مجلسی را در موضوع گرافیک و استاد نصیری و عجمی در بخش عکس و کلیپ و در بخش متون ادبی استاد طاهری همراه ما بودند. از این کارگاه‌ها به شدت استقبال شد و ۳۵۲ نفر ثبت‌نام کردند که از این تعداد عموماً افرادی حرفه‌ای و نخبه حضور داشتند و در حال حاضر این کارگاه با حضور ۲۸۲ نفر در چهار اتاق تخصصی در حال برگزاری است.
 
سوگواره مجازی اشراق بهانه‌ای برای گسترش ادبیات علمی دینی در فضای مجازی /

دبیر هفتمین سوگواره مجازی اشراق بیان کرد: در طول مسیر آموزیارانی حضور دارند که از مخاطبان مطالبه اثر و برای تولید اثر باکیفیت‌تر تمرین می‌کنند. تمامی این اقدامات باعث می‌شود که بتوانیم این فرایند را آموزش و انتقال دهیم و تجربیاتی را که در تولید آثار تخصصی وجود دارد بتوانیم به علاقه‌مندان این حوزه انتقال دهیم.

وی با اشاره به اینکه امروز از نظر کمی در فضای مجازی هیچ کمبودی نداریم اما از نظر کیفی دچار تزلزل هستیم، گفت: یک سری از تولیدات هنری و رسانه‌ای در فضای کاملاً هنری به سر می‌برد و ارتباط آن با مخاطب عمومی دچار اختلال است، بدین جهت قصد داریم تا این موضوع را درمان کنیم؛ لذا نگاه ما به این حوزه نگاه مخاطبی است که در حال دریافت انبوهی از اطلاعات است که بسیاری از این اطاعات در حوزه سرگرمی رخ داده است؛ لذا تولیدات فضای مجازی و فرهنگی ما به هر مقدار که بتواند با مخاطب ارتباط گیرد قطعاً برد بیشتری دارد و نگاه ما با تولیدات هنری و رسانه‌ای در فضای مجازی یک نگاه بسته نیست، بلکه نگاهی ارتباطی برای انتقال پیام است.

حجت‌الاسلام حاجیانی اظهار کرد: بخشی از این سوگواره مختص به فضای ارتباط و تعامل با مجموعه‌های فعال مرتبط با فضای مجازی است که منجر به دو اتفاق خوب شده است. جمعی از فعالان فضای مجازی با ایجاد پویش مجازی با هدف پرکردن خلأها و کمبود‌های پیش آمده در برگزاری مراسم‌ ماه محرم و صفر تصمیم به ایجاد پویش و کمپینی برای کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، گرفتند. پویش «سرباز حسینم» پویشی مجازی است که کودکان و نوجوانان می‌توانند با ضبط ویدئوی مداحی، لب‌خوانی(دابسمش) مداحی، نقاشی عاشورایی و دینی، عکس از حضور و یا برگزاری مراسم‌ عزاداری خانگی و… در آن شرکت کنند. این پویش حسینی با اهدافی از قبیل مشارکت و فعال‌سازی خانواده‌ها در همراهی با فرزندان خود در آماده کردن محتوا، آموزش محتوای دینی به فرزندان از سوی خانواده‌ها، انتخاب ایده‌های برتر تربیت دینی در آثار ارسالی به پویش و استعدادیابی کودکان و نوجوانان ایجاد شده است. با این اتفاق می‌توانیم خدماتی که این کودکان در حوزه فرهنگی و مکتب امام حسین(ع) ارائه می‌دهند را از طریق فضای مجازی دریافت کنیم و آن‌ها را رشد دهیم. به این معنی کسانی که استعداد مداحی دارند با مداحان بزرگ کشور در ارتباط خواهند بود. البته این پویش تا بعد از ماه محرم و صفر نیز ادامه خواهد داشت و محدود به این زمان نخواهد بود.

دبیر هفتمین سوگواره مجازی اشراق اظهار کرد: اتفاق دیگری که برای اربعین رقم می‌خورد، پویش‌هایی است که برگزار می‌شود. پویش‌های امسال بسیار به سمت همدلی رفته که در واقع با هدف تقویت روحیه خیرخواهی و ایثار مردم رقم خورده است. این اتفاق با توجه به اینکه امسال فضای مشارکت حضوری فراهم نیست در فضای مجازی بازنمایی می‌شود و می‌تواند در بستر این فضا مشارکت و همدلی را گسترش دهد که توسط پویش‌ها و عناوین مختلف رخ می‌دهد. این اتفاق فوق‌العاده رخ داده است و توانستیم با مشارکت مسجد مقدس جمکران پویش «اجتماع قلب‌ها» را برگزار کنیم و برای اربعین امسال نیز تولیدات خوبی را با این عنوان داشته باشیم.

وی به تبیین بخش ایده‌های نو پرداخت و افزود: در این سوگواره، بخش ویژه دیگری را درباره ایده‌های نو در نظر گرفته‌ایم. این بخش به دلیل این است که در فضای رسانه‌ای دچار تکرار شده‌ایم و به همین دلیل به ضرباهنگ جدیدی در فضای پرداخت به موضوعات محرم و عاشورا نیاز داریم. بخش ویژه «ایده‌های نو» کمک می‌کند تا کسانی که ایده‌های جدیدی در فضای کنشگری در فضای مجازی دارند، بهتر دیده شوند و به آن‌ها اهمیت داده شود و این رخداد بهتر دنبال شود.
 
سوگواره مجازی اشراق بهانه‌ای برای گسترش ادبیات علمی دینی در فضای مجازی /
 
در بخش دیگری از این نشست خبری، حجت‌الاسلام محمدجواد محمدصادق، دبیر بخش ایده‌های نو این سوگواره، به تشریح جزئیات این بخش پرداخت و گفت: در این بخش، ایده‌های شرکت‌کنندگان بعد از ارزیابی اولیه ایده، وارد رقابت اصلی می‌شوند و در نهایت از بهترین ایده‌ها تقدیر می‌شود. در بخش ایده‌های نو علاوه بر اینکه همراهی دو مرکز حرفه‌ای «نوآوری اشراق» و مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در کنار خود داریم، سیل عاشقان اباعبدالله(ع) را نیز کنار خود می‌بینیم.

وی افزود: در بخش ایده‌های نو سه بخش ایده‌ای را حمایت می‌کنیم. یک بخش ایده‌های نویی است که در تولید محتوای دیجیتال به دست ما می‌رسد و از ایده‌های ناب، جذاب و متفاوت حمایت می‌کنیم. دومین مورد طراحی متد‌های کنشگری در فضای مجازی و سومین بخش، ایده‌هایی است که در حوزه کسب و کار‌های دینی کار می‌کنند و قصد دارند که تیمی را تشکیل دهند و کسب درآمد کنند. این ایده‌ها را نیز دریافت می‌کنیم و به داوری می‌گذاریم و در تلاشیم که آنها را به محصول تبدیل کنیم.
 
یادآوری می‌شود، علاقه‌مندان برای شرکت در این سوگواره و ارسال آثار  و ایده‌ها می‌توانند به نشانی soogvareh.eshragh.ir مراجعه کنند.
 
گزارش تصویری نشست خبری سوگواره اشراق را اینجا ببینید.
انتهای پیام
captcha