ارائه آموزش‌های سواد رسانه‌ای به فعالان قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش
کد خبر: 3926373
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷
در راستای مطالبات رهبری انجام شد؛

ارائه آموزش‌های سواد رسانه‌ای به فعالان قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش

دوره آموزش سواد رسانه‌ای در سه سطح مقدماتی، تکمیلی و پیشرفته ویژه فعالان حوزه قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در راستای مطالبه مقام معظم رهبری برگزار می‌شود.

ارائه آموزش‌های سواد رسانه‌ای به فعالان قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورشبه گزارش ایکنا، آیین افتتاحیه دوره آموزش سواد رسانه‌ای فعالان حوزه قرآن، عترت و نماز در شبکه شاد، امروز چهارشنبه، ۹ مهرماه، در ساختمان مرحوم علاقه‌مندان برگزار شد.

کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، در این مراسم با بیان اینکه برنامه‌ریزی در اجرا مهمترین اقدام در حوزه پرورشی و فرهنگی است، اظهار کرد: حضور در فضای مجازی باعث شده که استفاده از آن ضرورت و اجبار باشد. البته بدون سواد رسانه‌ای نمی‌توانیم به فعالیت در این فضا بپردازیم. باید بدانیم آینده از آن کسانی است که از این سواد بهره‌مند باشند؛ آموزش و پرورش نیز باید در این عرصه پیشتاز باشد.

کاظمی ادامه داد: یقیناً فضای جدید با توجه به شرایطی که به وجود آمده، ظرفیت، انعطاف‌پذیری‌، خلاقیت‌ و نوآوری‌های جدیدی را طلب می‌کند. فضای نامحدودی که در اختیار داریم یک فرصت طلایی برای حوزه پرورشی و فرهنگی خواهد بود. مقام معظم رهبری، نه امروز که کشور ما در یک زیست بوم جدید حرکت می‌کند، بلکه سال‌ها قبل به اهمیت فضای مجازی و حضور در آن و موضوع مهم جنگ نرم اشاره کردند و فضای مجازی را بزرگترین عرصه کشور در حوزه فرهنگی دانستند. اخیراً نیز معلمان را افسران سپاه پیشرفت کشور خواندند و طبیعتاً باید مجهزترین، مسلط‌ترین و آگاه‌ترین افراد در همه عرصه‌ها به ویژه عرصه فضای مجازی، معلمان باشند.

کاظمی بیان کرد: با کمک بالا بردن سواد رسانه‌ای می‌توانیم توطئه‌های دشمن را کشف و راهکار‌های مناسبی برای مقابله با آن‌ها پیدا کنیم؛ همچنین راه‌های جدیدی را برای بروز خلاقیت در این عرصه بیابیم. در این زمینه هر چه به صف نزدیک می‌شویم، باید این مهارت‌ها بیشتر خود را نشان دهد. تصور ما این است که در کنار مهارت‌هایی که امروز کسب می‌کنیم که هم باید علمی و هم عملی باشد، سواد رسانه‌ای نیز لازم و ضروری است. یکی از اشکالات همواره این بود که افراد دانش لازم را پیدا می‌کردند، اما مهارت لازم را نداشتند، دانشی که منجر به مهارت نشود، ارزشی ندارد.
 
ارائه آموزش‌های سواد رسانه‌ای به فعالان قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، اضافه کرد: اجرای این دوره باید به گونه‌ای طراحی شود که علاوه بر برخورداری از دانش و مهارت‌های علمی، مهارت‌های عملی نیز توسعه یابد. معلمان باید بتوانند در این بستر به ویژه در شبکه شاد توانمندی‌های بسیاری در زمینه‌های متعددی مانند ساخت کلیپ، موشن‌گرافیک و ... داشته و خود آن‌ها مولد باشند. یکی از مشکلات ما اکنون همین مسئله است و معلمان در شبکه شاد برای استفاده از توانمندی‌ها و ابزار‌های موجود در آن مشکل دارند. این دوره جامع‌ترین و کامل‌ترین دوره آموزش سواد رسانه‌ای در سه سطح با برگزاری بیش از ۶۰ جلسه نظری و عملی طراحی شده است.

کاظمی با اشاره به مسئله آسیب‌هایی که متوجه دانش‌آموزان در فضای مجازی است، اظهار کرد: راه‌های مدیریت این فضا از سوی مربیان ما باید کسب و پیرامون آن برنامه‌ریزی شود و دستورالعمل، پروتکل‌ و فرایند‌های مواجهه با آسیب‌های فضای مجازی برای دانش‌آموزان طراحی شود، تا دست ما در این حوزه پر باشد و بدانیم چه اقداماتی در حوزه توانمندسازی و پیشگیری نیاز است که اتخاذ شود. این فرصت فراهم شده و شرایط فعلی را باید قدر بدانیم.

وی افزود: حوزه پرورشی و فرهنگی باید به روش‌های جدیدی متوسل شود و رونمایی امروزمان پاسخی به دغدغه مقام معظم رهبری است که اخیراً مطرح کردند. همچنین اطلاع دارم قرارگاه مجازی فعالیت‌های قرآنی تشکیل شده و تولیدات خوبی داشته و ظرفیت‌ها در این حیطه افزایش پیدا کرده و برنامه علمی و دقیق و هوشمندانه‌ای ایجاد شده و گنجینه خوبی برای معلمان به وجود آمده است.

یادآوری می‌شود، دوره آموزش سواد رسانه‌ای در سه سطح مقدماتی، تکمیلی و پیشرفته ویژه فعالان حوزه قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در شبکه شاد از امروز 9 مهرماه تا آذر سال جاری برگزار می‌شود.
 
گزارش تصویری مراسم را اینجا ببینید.
انتهای پیام
captcha