دور باطل مؤسسات قرآنی برای معافیت مالیاتی
کد خبر: 3926476
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳

دور باطل مؤسسات قرآنی برای معافیت مالیاتی

مؤسسات قرآنی برای اجرای معافیت مالیاتی اقدام به تکمیل اظهارنامه مالیاتی می‌کنند و پس از بررسی کارشناسان، نتیجه معافیت اعلام می‌شود در حالی که این روند بیهوده، صرفاً هزینه‌ به مؤسسات تحمیل می‌کند.

بحث معافیت مالیاتی، یکی از دغدغه‌های مهم مؤسسات قرآنی است و هزینه‌هایی چون تشکیل پرونده و تکمیل مراحل اظهارنامه مالیاتی را در پی دارد و همیشه این گلایه وجود دارد که با وجود این معافیت مالیاتی، چرا همچنان باید هزینه‌هایی به مؤسسات برای تکمیل روند دفاترشان وارد شود. در همین راستا خبرنگار ایکنا برای روشن شدن این مشکلات با مدیران عامل اتحادیه‌های مؤسسات قرآنی استان‌های بوشهر، خراسان شمالی و جنوبی گفت‌وگو داشت.

ابراهیم مرادی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت بوشهر با اشاره به اینکه وضعیت مؤسسات قرآنی در بخش مالیات و بیمه بحرانی است، گفت: مؤسسات قرآنی در شرایطی قرار گرفته‌اند که بیشتر انرژی‌شان در مقابله با مشکلات صرف می‌شود تا رفع آنها. بر اساس قانون، مؤسسات قرآنی از پرداخت مالیات معاف هستند، اما این معافیت، تکالیفی بر دوش مؤسسات قرآنی گذاشته که هزینه‌هایی را به دنبال دارد.

وی بیان کرد: تشکیل و تکمیل پرونده، کاری است بیهوده که مؤسسات قرآنی در روند معافیت، مجبور به انجام آن هستند.

مدیرعامل اتحادیه قرآنی مؤسسات بوشهر افزود: مؤسسات قرآنی برای ثبت معافیت خود، نیازمند تکمیل فرم اظهارنامه الکترونیکی و اعلام پلمب دفاتر مالیاتی و همچنین درج معاملات فصلی در سامانه مالیاتی هستند که پس از آن کارشناسان  امور مالیاتی وارد عمل شده و نتیجه که همان، معافیت مؤسسه است، اعلام می‌کنند.

مرادی با تأکید بر اینکه تاکنون مسئولان نگاه تخصصی به مؤسسات قرآنی نداشته‌اند، گفت: صرف مبالغی بالغ بر 3 تا 10 میلیون تومان و هزینه حسابدار برای تعیین تکالیف مالیاتی، رقم بالایی است. مؤسسات قرآنی در تکمیل فرم‌های اظهارنامه مالیاتی با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند و چون آشنایی با فضای فنی این کار ندارند، در جایی مانند کافی‌نت این کار از سوی شخص دیگری انجام می‌شود و در صورت تکمیل اشتباه فرم‌های اظهارنامه، مؤسسات قرآنی مشمول جریمه خواهند شد که بدون شک جریمه‌هایی مانند توقیف خودرو، اموال، مسدود شدن حساب‌های مؤسسه را به دنبال دارد.

وی با تأکید بر اینکه مؤسسات قرآنی به عنوان مراکز غیر تجاری به ثبت رسیده‌اند، تصریح کرد: با توجه به اینکه در قانون مالیاتی، مؤسسات قرآنی جزو مؤسسات غیر تجاری محسوب می‌شوند، بنابر این باید همانند مدارس از پرداخت مالیات معاف باشند. مؤسسات قرآنی در جامعه به منظور خدمت‌رسانی به عموم مردم، فعالیت‌ دارند، اما متاسفانه درآمدی برایشان حاصل نمی‌شود.

مرادی گفت: برای اینکه مسئله معافیت مالیاتی مؤسسات قرآنی برای همیشه حل شود، باید مسئولان با رئیس سازمان امور مالیاتی کشور و نمایندگان مجلس جلساتی برگزار کرده و وضعیت مؤسسات را شرح و تصمیمی جدی برای این منظور اتخاذ شود. مجلس شورای اسلامی با استناد قانونی بر معافیت مالیاتی می‌تواند بر این موضوع تأثیرگذار باشد.

هزینه‌های تکمیل پرونده مالیاتی

به گزارش ایکنا در ادامه محمد الهی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی خراسان جنوبی گفت: یکی از مشکلاتی که مؤسسات قرآنی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، نداشتن مکان ثابت برای ارائه خدمات آنها است. برخی از مؤسسات قرآنی که مکان استیجاری دارند و در ایام کرونا درآمدی نداشتند، با مشکلات مالی همراه شدند که بعضا از جیب خود هزینه‌ها را پرداخت کردند.

وی ادامه داد: معضل دیگری که چند سالی است، مؤسسات قرآنی با آن درگیرند، مسئله بخشودگی مالیاتی است. طبق اصلاحیه بند (ل) ماده (۱۳۹) قانون بعد از عبارت «مطبوعاتی» کلمه «قرآنی» اضافه شد و بر اساس آن همه نهاد‌های دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاه‌های ذی‌ربط از مالیات معاف شدند، اما در آئین‌نامه داخلی اداره مالیاتی کشور، این مسئله به نوعی دیگر مطرح است که مؤسسات قرآنی باید مراحلی مانند پلمپ دفتر و تکمیل مراحل اظهارنامه مالیاتی را به صورت الکترونیک انجام دهند.

الهی تصریح کرد: تکمیل فرایند پرونده مالیاتی، پلمپ دفاتر مالیاتی، هزینه‌های هنگفتی را بر دوش مؤسسات قرآنی گذاشته است. چطور می‌توانند هزینه حسابدار و موارد دیگر را متقبل شوند؟

معافیت مؤسسات از ارزش افزوده مالیات

لیلی شکرانی، مدیر اتحادیه مؤسسات قرآنی خراسان شمالی گفت: تکلیف پرداخت و تکمیل روند پرونده مالیات مؤسساتی که با قوانین آشنا نیستند، فعالیتی اضافه بر سازمان است. مؤسسات قرآنی درآمدی آن چنانی ندارند که بخواهند مالیات پرداخت کنند. مؤسسات قرآنی طی چند سال گذشته با فرایند بحث معافیت با مشکل همراه بودند، اما خوشبختانه اتحادیه قرآنی خراسان شمالی در زمان خود موفق به تکمیل اظهارنامه و پلمب دفاتر خود شدند.

شکرانی با تاکید بر اینکه هرگونه گزارش مالیاتی که اداره مالیاتی از اتحادیه خراسان شمالی درخواست کرد، به روشنی ارائه شد و هم‌اکنون مؤسسات از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شدند، گفت: چارچوب مالیاتی که برای مؤسسات قرآنی در نظر گرفته شده است، باید از زیر بنا تغییر پیدا کند، اگر مؤسسات قرآنی معاف هستند، پس تکالیفی که باید انجام دهند، چیست؟

گزارش از سمیه عیادی

انتهای پیام
captcha