مقاومت جدی دولت‌ها در مقابل قانون گزینش؛ ریشه بنیانی گسل میان مردم و مسئولان
کد خبر: 3926819
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹
حجت‌الاسلام سالک بیان کرد؛

مقاومت جدی دولت‌ها در مقابل قانون گزینش؛ ریشه بنیانی گسل میان مردم و مسئولان

عضو جامعه روحانیت مبارز با اشاره به اهمیت نقش انتخاب مدیران شایسته، مؤمن و انقلابی در افزایش رضایتمندی مردم از وضعیت معیشتی و اقتصادی، گفت: با کمال تأسف هم دولت‌های قبلی و هم دولت فعلی با تمام قدرت در مقابل قانون گزینش ایستادند و اجازه اجرای آن را ندادند و همین پشت پا زدن به قوانین و فاصله گرفتن از ضوابط الهی، شرعی و انقلابی در انتخاب مسئولان موجب افزایش فاصله مسئولان و مردم شده است.

مقاومت جدی دولت‌ها در مقابل قانون گزینش؛ ریشه بنیانی گسل میان مردم و مسئولانحجت‌الاسلام و المسلمین احمد سالک، عضو جامعه روحانیت مبارز، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اهمیت رابطه حاکمان و مردم در حکمرانی اسلامی و خطر افزایش فاصله میان مردم و مسئولان در وضعیت فعلی با افزایش مشکلات اقتصادی گفت: اصول مبانی دینی در اداره جامعه و حکومت اسلامی از صدر اسلام تا به امروز تغییرناپذیر و ثابت است، اصولی مانند اخلاص، خدمتگزاری، عدالت، ایمان، علاقه‌مندی به مردم، دشمن‌ستیزی و اولویت رسیدگی به مستضعفین و محرومان جامعه.

اصول ثابت و تغییرناپذیر حکمرانی دینی

وی افزود: این اصول با فطرت، اندیشه الهی و سیره نبوی و علوی انطباق دارد. یکی از این اصول مهم اصل مردم‌محوری و ارتباط نزدیک با مردم است. توصیه اکید امام علی(ع) در نامه 53 نهج‌البلاغه به رفاه مردم و رسیدگی به زندگی مردم است. در مقابل حکومت‌های غیردینی دچار نوسان اصول هستند. در اسلام اصل عدالت‌محور حاکمیت دینی است و در حکومت‌های غیردینی تبعیض و تجاوز به حقوق طبقه ضعیف جامعه اصل است. به عبارتی استکبار بر گرده ضعفا سوار می‌شود و شلاق می‌زند تا پایه‌های حکومت خود را محکم کند و این سیاق را قرآن در جریان داستان حکومت فرعون و نمرود بیان می‌کند.

سالک اظهار کرد: امروز اگر به دنبال موفقیت جمهوری اسلامی در جهان باشیم باید بر این اصول ارزشی و ثابت در نوع حکمرانی تکیه و تأکید کنیم. اما تحقق این اصول از طریق انطباق مسئولان و مدیران جامعه با محتوای این اصول است تا حاکمیت تداوم پیدا کند. اما اگر هر یک از این اصول توسط مسئولان شکسته شود مشکلاتی برای کشور ایجاد می‌شود کما اینکه امروز شاهد آن هستیم. لذا هرچه مسئولان نظام در مجموعه قوا و نهادها خود را با محتوای دین به لحاظ اخلاق، عدالت و سبک زندگی اسلامی تطبیق دهند محبوبیت و مقبولیت بیشتری بین مردم پیدا می‌کنند و این رمز بقای یک حکومت است.

عضو جامعه روحانیت مبارز بیان کرد: اگر این مسیر به عکس شود و مسئولان از اصول ارزشی حکومتداری دینی و آرمان‌های انقلاب دور شوند نتیجه آن فسادها، اختلاس‌ها و تشدید فشار بر زندگی مردم است. امروز مشکلات کشور نتیجه همین سوء مدیریت، باندبازی‌ و سیاسی‌کاری است.

بی‌توجهی دولت‌ها به قانون گزینش

این نماینده پیشین مجلس یادآور شد: در کشور قانونی به نام گزینش و شش فرمان حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب در انتخاب مسئولان وجود دارد و یکی از راه‌‌های اساسی اصلاح امور کشور انتخاب افراد شایسته، مؤمن و انقلابی است و این باید از صافی قانون گزینش عبور کند. اما با کمال تأسف هم دولت‌های قبلی و هم دولت فعلی با تمام قدرت در مقابل قانون گزینش ایستادند و اجازه اجرای آن را نمی‌دهند. چون اگر بخواهند این اجازه را بدهند بسیاری از افراد فاسد با قانون گزینش رد می‌شوند و نمی‌توانند به حوزه‌های مدیریتی راه پیدا کنند.

وی با اشاره به اصل قرار دادن معیار رفاقت‌ و هم‌باندی بودن در انتخاب مسئولان گفت: در واقع پشت پا زدن به قوانین و اولویت رابطه بر ضابطه ریشه اصلی تغییر سبک زندگی مسئولان و دور شدن تدریجی آنها از مردم است. کسی که دارای سابقه و پیشینه سوئی است و در مسئولیتی قرار می‌گیرد نمی‌تواند به مردم خدمت کند و این باعث می‌شود که بر حجم نارضایتی‌های مردم افزوده شود.

سالک اظهار کرد: به عبارتی فاصله گرفتن از ضوابط الهی، شرعی و انقلابی در انتخاب مسئولان موجب افزایش فاصله مسئولان و مردم می‌شود. نتیجه حضور چنین مدیرانی چشم بستن بر ظرفیت‌های داخلی کشور و امید داشتن به بیرون است. به عبارتی نبض این مسئولان با نبض استکبار می‌زند و تفکرات غربی در اداره کشور بر تفکرات اسلامی غلبه پیدا می‌کند.

نقش شبکه نفوذ در افزایش نارضایتی مردم

وی درباره منطبق نبودن نوع مدیریت کشور با الزامات جنگ اقتصادی و تداوم اعطای مزایا و امکانات ویژه به مسئولان در شرایط سخت معیشتی مردم گفت: این اتفاقات باعث ایجاد گسل میان مردم و مسئولان شده است و اعتماد مردم به دستگاه‌های اجرایی کشور هر روز ضعیف‌تر می‌شود. نشانه این کاهش اعتماد را باید در کاهش مشارکت مردم در انتخابات مجلس مشاهده کرد که به حدود 41 درصد رسید.

عضو جامعه روحانیت مبارز تصریح کرد: وزارت کشور، وزارت اطلاعات و مجلس باید دلایل این کاهش مشارکت را بررسی کنند و گرنه حتی ممکن است مشارکت مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 به 41 درصد هم نرسد. لذا تعمیق این گسل و بی‌اعتمادی مردم مسئله‌ای جدی تلقی می‌شود و راه حل آن حضور واقعی مسئولان در بین مردم و فهم درست شرایط سخت معیشت مردم است.

وی ابراز کرد: الان وضعیت کشور به گونه‌ای است که احساس می‌شود دولت کار را رها کرده است. امروز واقعا چه مدیریتی بر کالاهای اساسی، ارز و سکه حاکم است، در حالی که همه مسائل ارتباطی با تحریم آمریکا ندارد. دست‌های پشت‌پرده یا شبکه نفوذ تلاش می‌کند تا مردم عصبانی شوند و اردوکشی خیابانی صورت بگیرد و موج‌سواران استکبار نیز مانند قضیه آبان 98 و افزایش ناگهانی قیمت بنزین وارد صحنه شوند و کشور را دچار خسارت جدی کنند.

این نماینده پیشین مجلس بیان کرد: امروز خبر خوشی که مردم را آرام و امیدوار می‌کند کاهش قیمت مسکن، ارز، سکه، خودرو و کالاهای مورد نیاز مردم و رونق تولید و احیای کارخانه‌هاست. همه مشکلات کشور به خاطر تحریم آمریکا نیست، بلکه مشکل اصلی تحریم مدیریتی در داخل کشور است.

تنظیم عقربه سیاست‌های آمریکا با رضایتمندی مردم

سالک درباره خطرات کاهش مشارکت مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: عقربه سیاست‌های آمریکا با سطح رضایت مردم در داخل تأمین می‌شود و آنها براساس آن فشار خود را تنظیم می‌کنند و گویا دست‌هایی مانند یک شبکه نفوذ در کشور وجود دارد که می‌خواهد با افزایش نارضایتی مردم موفقیت سیاست‌های ضد ایرانی آمریکا را تضمین کند.

وی در پایان تأکید کرد: امروز بنگاه‌داری بانک‌ها مردم و تولیدکنندگان را بیچاره کرده است و بانک‌ها به جای اینکه در وضعیت سخت تحریمی و کرونایی به کمک تولیدکنندگان بیایند و بستر جهش تولید را فراهم کنند خود به مانع اصلی جهش تولید تبدیل شده‌اند و پیداست دست‌هایی در کار است تا نگذارد رضایتمندی مردم فراهم شود.

انتهای پیام
captcha