اخبار معارفی رسانه‌ها / برگزاری نشست «نقش حضرت زینب‌(س) در اربعین»
کد خبر: 3927192
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۱

اخبار معارفی رسانه‌ها / برگزاری نشست «نقش حضرت زینب‌(س) در اربعین»

برگزاری نشست «نقش حضرت زینب‌(س) در اربعین»، یکی از اخبار معارفی رسانه‌ها طی امروز، 13 مهرماه است.

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها طی امروز یکشنبه، سیزدهم مهرماه، اخبار متعددی منتشر کرده‌اند که یکی از این اخبار، خبر برگزاری نشست «نقش حضرت زینب(س) در اربعین» است.

فارس
اخبار امروز صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس با خبر تلاوت ترتیل صفحه 502 کلام‌الله مجید با صدای مرحوم محمد صدیق منشاوی، قاری مشهور جهان اسلام آغاز شده است.

همچنین در ادامه و تا این ساعت نیز اخبار دیگری با عناوین «از مؤسسه قرآنی تا کارگاه تولید ماسک/ بهره‌گیری از توان مردمی و دانشجویی برای جهاد در کرونا»، ««دریای آرامش» زبان‌حال جاماندگان اربعین حسینی»، «اگر امامان دیگر به جای سیدالشهدا(ع) بودند چه می‌کردند؟»، «مراسم‌ حرم حضرت معصومه‌(س) موقتاً تعطیل شد» و «اظهارات ماکرون درباره اسلام «نژادپرستانه» است»‌ بر روی خروجی این صفحه منتشر شده که در حوزه‌های مختلف معارفی همچون حوزه قرآن و ... قرار دارند.

«از مؤسسه قرآنی تا کارگاه تولید ماسک/ بهره‌گیری از توان مردمی و دانشجویی برای جهاد در کرونا»، عنوان یکی از اخبار قرآنی امروز این صفحه را تشکیل می‌دهد که مربوط به گفت‌و‌گو با مدیر مؤسسه قرآنی بقیه‌الله خلیل‌شهر بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «هنده خلیل خلیلی از جمله بانوان پرتلاش و جهادگر استان مازندران است که به وضوح جهادگری با پوست و خون این بانو عجین شده است و نه تنها در برگزاری کلاس‌های قرآنی در مؤسسه قرآنی خود در خلیل‌شهر بهشهر سرآمد است؛ بلکه این روزها در کمک مومنانه و تولید ماسک و گان رایگان و کمک به افراد کم‌برخوردار گوی سبقت را از دیگران ربوده است و در کنار همه این فعالیت‌ها، تلاش برای تبیین ارزش‌های اسلامی در فضای مجازی و برگزاری مراسم‌های فرهنگی در ایام مختلف سال و اکنون با رعایت پروتکل بهداشتی را از یاد نبرده است.

بسیار از او و فعالیت‌هایش در دوران کرونا و تبدیل مؤسسه قرآنی به کارگاه تولید ماسک و گان شنیده‌ام و پس از برخورد با ایشان دریافتم نه تنها آنچه در تصوراتم نسبت به وی داشتم، درست بود؛ بلکه او در عین جوانی فراتر از تصوراتم است؛ زنی جوان، گشاده‌رو و خوش‌برخورد و خوش‌بیان و در عین حال استوار که شور و هیجان برای کمک به همنوعان و البته کمک برای رضای خدا در او موج می‌زند».

ایرنا
تعداد چهار خبر با عناوین «جهش از پشت میز مدرسه تا دکترای علوم قرآن»، «سخنرانی ۲۰۰ نفر از برجستگان جهان اسلام از ۱۰ منطقه جغرافیایی جهان»، «کنفرانس وحدت اسلامی، هشتم تا سیزدهم آبان مجازی برگزار می‌شود» و ««مهرواره شعر وحدت» فراخوان داد» طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه قرآن و معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی منتشر شده که تنها یک خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد و سه خبر دیگر نیز در حوزه‌های مختلف معارفی انعکاس یافته‌اند.

«جهش از پشت میز مدرسه تا دکترای علوم قرآن»، عنوان تنها خبر قرآنی امروز این صفحه را تشکیل می‌دهد که مربوط به گفت‌وگو با حنانه خلفی، حافظ کل قرآن کریم بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «حنانه خلفی درباره روند حفظ قرآن و شرکت در آزمون‌های قرآنی گفت: من از پنج سالگی شروع به حفظ قرآن کردم و دو سال طول کشید تا کل قرآن را حفظ کنم. یعنی قبل از این که به مدرسه بروم قرآن را از حفظ می‌خواندم. از کلاس اول تا ششم در مدرسه شاگرد اول بودم و ضمن خواندن درس های مدرسه، قرآن را هم مرور می‌کردم و همه نمراتم در مدرسه عالی بود.

وی افزود: دو سال پیش در آزمون سازمان دارالقرآن الکریم وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی شرکت کردم و توانستم مدرک درجه سه را بگیرم که معادل کارشناسی است.

وقتی پرسیدم شما که دیپلم نداشتید، چگونه توانستید معادل کارشناسی را بگیرید، گفت: برنامه حافظان قرآن اینگونه است که در آزمون های سازمان سنجش یا سازمان تبلیغات شرکت می کنند که با توجه به درجه موردنظر شرکت کننده مدرک معادل را می‌گیرند».

مهر
همچنان آخرین خبر که بر روی خروجی صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر منعکس شده، خبری با عنوان «معرفی ترجمه‌ای سلیس و خوش خوان از قرآن کریم برای عموم مردم» است که مربوط به روز ششم مهرماه بوده و از آن زمان تاکنون نیز هیچ خبری در این صفحه منتشر نشده است.

تیتر اصلی این صفحه نیز که عنوان «طرح قرآنی «هدیه به غنچه‌های نور» اجرا می‌شود» دارد، مربوط به روز 31 شهریورماه بوده و از آن زمان تاکنون هنوز به‌روزرسانی نشده است.

ایسنا
«مرز عراق باید برای «همه» بسته باشد»، «عزیمت موکب ها به عراق منتفی است»، «فردوس تا فردوس؛ روایتی در قاب فیلم از همدلی بچه‌های مسجد در اربعین حسینی»، «باز شدن مرز عراق شایعه است»، «طواف مکه با فاصله‌گذاری اجتماعی انجام می‌شود» و «نشستی درباره «نقش حضرت زینب(س) در اربعین»»، عناوین اخبار امروز صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان تا این ساعت را تشکیل می‌دهند که هیچ‌کدام از این اخبار در حوزه تخصصی قرآنی قرار ندارد و همگی در حوزه‌های مختلف معارفی منعکس شده‌اند.

«نشستی درباره «نقش حضرت زینب‌(س) در اربعین»»، عنوان یکی از اخبار معارفی امروز این صفحه را تشکیل می‌دهد که در بخش‌هایی از آن آمده است: «‌این نشست در روز دوشنبه (۱۴ مهرماه) ساعت ۱۱ با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حمید احمدی‌حاجی‌کلایی، بشیر سلیمی و یعقوب توکلی با همکاری سازمان حج و زیارت برگزار می‌شود.

نشست «نقش حضرت زینب(س) در اربعین» از صفحه اینستاگرام موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران به آدرس khaneyeketab@ به صورت زنده پخش می‌شود».

باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران نیز طی امروز و تا این ساعت سه خبر با عناوین «جایگاه سکوت در کلام امام حسن(ع)»، ‌«اربعین ۹۹ و توفیق بهتر شدن/ چه اعمالی جایگزین پیاده‌روی اربعین شود؟» و «گریه برای اباعبدالله(ع) جهل انسان را از بین می‌برد» را بر روی خروجی خود منتشر کرده که هر سه خبر مربوط به حوزه عترت بوده و از خبر تخصصی قرآنی در میان این اخبار خبری نیست.

ایبنا
طی امروز و تا این لحظه، تعداد 10 خبر بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری تخصصی کتاب ایران منتشر شده است که هیچ‌کدام از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم جای ندارند.

یکی از اخبار معارفی این صفحه که عنوان «خیال و ذوق و زیبایی در آرای امام محمد غزالی» دارد، مربوط به انتشار جدیدترین اثر حسن بلخاری، استاد دانشگاه تهران و رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «‌در مقدمه این کتاب آمده است: «امام محمد غزالی بدون تردید یكی از بزرگترین متفكران جهان اسلام است كه علی‌رغم اشتهارش به فلسفه‌ستیزی و تهافتِ فلاسفه، در احیای راستین اندیشه‌های اسلامی و نیز انس عقل و دل یا شریعت و تصوفْ نقشی بی‌نظیر و بی‌بدیل دارد. القابی چون «امام»، «حجة‌الاسلام»، «مجدّد» و «زین‌الدین» مُثبت این ادعایند.

حیات پر فراز و نشیب او از یتیمی تا شنودن سخنی تأمل‌برانگیز از عیاری كه در بازگشت از جرجان، غیرمستقیم او را به كسب معرفتی خوانده بود كه به اندك رهزنی رهزنان، به تاراج نرود و نیز آشنایی با خواجه نظام‌الملك و رسیدن به پیشوایی و امامت نظامیه بغداد تا خان‌و‌مان رها كردن و دوازده سال در هجرت انفسی و آفاقی زیستن و به بارگاه شاهان نرفتن و حسد حساد را برانگیختن و تكفیر و تحریم فلاسفه نمودن و آثاری عظیم چون احیا‌ءالعلوم را تصنیف كردن و هفتاد اثر از خود به‌جای گذاشتن، همه و همه حكایت از زندگی شگفت اندیشمردی دارد كه حق بزرگی بر تصفیة اندیشه و گشودن راهی جدید در تحقیق و تأویلْ در تمدن اسلامی دارد».

میزان
«آیا حق سنوات خمس دارد؟»، عنوان تنها خبر امروز صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان تا این ساعت را تشکیل می‌دهد که خبری در حوزه احکام بوده و مربوط به استفتاء از دفتر مقام معظم رهبری در مورد خمس سنوات است.
در بخشی از این خبر آمده است: «سؤال: آیا حق سنوات خمس دارد؟ در صورت تعلق خمس در صورتی که از مخارج سال زیاد بیاید، سر سال خمسی باید پرداخت گردد یا خمس آن به محض وصول لازم است؟
جواب: حق سنوات که بر اساس قرارداد یا قانون کار از طرف کارفرما، در قبال کار کردن به کارگر داده می‌شود، درآمد محسوب شده و چنانچه پس از دریافت تا سر سال خمسی صرف در مؤونه نشود، متعلق خمس است».

کیهان
صفحه معارف روزنامه کیهان نیز اقدام به انتشار مطلبی با عنوان «چرا زینب(س) در کربلا جز زیبایی ندید؟» به قلم مهدی جبرائیلی تبریزی بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «‌خون امام حسین(ع) به‌مثابه شوکی در جامعه اسلامی، همگان را از خواب غفلت و تحیر ناشی از دوری از امامت و خاندان وحی بیدار کرد. جنبش‌‌ها و تنش‌های اجتماعی پساعاشورا هم دقیقاً از این منظر تحلیل می‌شوند. چه بسا مقابله حکومت با این کنش‌های اجتماعی مانند واقعه حرّه با هدف درگیرکردن جامعه و انحراف مسیر قیام‌های خون‌خواهانه شکل می‌گرفت.

در زیارت اربعینِ امام حسین(ع) به این حقیقت ‌اشاره شده است: «و جانش را در راه تو بذل کرد تا بندگانت را از جهالت و سرگردانی گمراهی برهاند، درحالی‌ که علیه او به کمک هم برخاستند، کسانی که دنیا مغرورشان کرد و بهره واقعی خود را به فرومایه‌تر و پست‌تر چیز فروختند و آخرتشان را به کمترین بها به گردونه فروش گذاشتند». (مفاتیح‌‌الجنان، زیارت اربعین).

بنابراین جهالت‌زدایی از جامعه اسلامی و بازگشت به اصالت دینی از اهدافی بود که امام حسین(ع) به خاطر آن جانش را فدا می‌‌کند تا همگان را از فریب دنیا برحذر داشته و آنان را به آخرت و ابدیت متوجه سازد. این مقصود از همان کربلا شروع شد، به طوری که تمام تلاش حضرت تا آخرین لحظات، از معرفی خود تا موعظه و حتی یاورطلبی‌‌ها در این جهت بوده است و این جزو زیبایی‌های حادثه کربلا به شمار می‌رود.

آن حضرت در خطبه‌ای دیگر که در مسیر کربلا در جمع لشکریان حرّ ایراد کرد، فرمود: «آیا نمی‌بینید به حق عمل و از باطل جلوگیری نمی‌شود. در چنین شرایطی بر مؤمن لازم است که به دیدار پروردگارش راغب باشد»». (غم‌نامه كربلا / ترجمه اللهوف على قتلى الطفوف؛ ص102.)

انتهای پیام
captcha