هشدار رئیس پلیس فتا استان مرکزی به کاربران فضای مجازی
کد خبر: 3928207
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱

هشدار رئیس پلیس فتا استان مرکزی به کاربران فضای مجازی

رئیس پلیس فتای استان مرکزی اظهار کرد: اخیرا مشاهده شده در برنامه پیام رسان Whats App ، پیامی حاوی وعده کفش‌های رایگان آدیداس به مناسبت ۹۳ سالگی این شرکت برای کاربران ارسال می‌شود که پیام دارای یک لینک مربوط به سایت (جعلی) آدیداس است.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، به نقل از روابط عمومی فرماندهی انتظامی استان مرکزی، سرهنگ احسان آنقی، رئیس پلیس فتای استان گفت: اخیرا مشاهده شده در برنامه پیام رسان Whats App ، پیامی حاوی وعده کفش‌های رایگان آدیداس به مناسبت ۹۳ سالگی این شرکت برای کاربران ارسال می‌شود که پیام دارای یک لینک مربوط به سایت (جعلی) آدیداس است.

وی در تشریح جزئیات این خبر اظهار کرد: با توجه به اینکه از دید کاربران عادی، این لینک مربوط به سایت Adidas بوده و با توجه به عنوان وسوسه‌انگیز این پیام، احتمال باز کردن آن زیاد است. با بررسی‌های اولیه، کارشناسان مشخص شد اول اینکه این سایت دارای گواهینامه‌ی امنیتی معتبر نبوده و از پروتکل ناامن http به جای https استفاده می‌کند که برای وبسایت یک شرکت مشهور و بزرگ امری غیر عادی است. همچنین حرف i در کلمه adidas که در واقع i نیست و بجای نقطه، به روی آن یک ^ کوچک قرار دارد که نشانگر جعلی بودن آن است.

آنقی ادامه داد: با توجه به نتایج بدست آمده این یک صفحه جعلی و احتمالا آلوده است و از روش Puny-code phishing برای ساخت این صفحه‌ی جعلی استفاده شده است و قربانی به علت استفاده از مرورگر های بروز نشده متوجه جعلی بودن آن نشده بروی لینک، کلیک کرده و وارد سایت شده و به سؤالات تعیین شده پاسخ می‌دهد.

این مقام مسئول با بیان اینکه احتمال اینکه قربانی به جعلی بودن سایت شک کند وجود ندارد عنوان کرد: به احتمال زیاد یا قربانی را عضو یک بات نت می‌کند، یا در پس ماجرا از منابع آن برای استخراج ارز دیجیتال استفاده می‌کند و یا بدون اطلاع کاربر و به واسطه تعاملی که با سایت می‌کند (کلیک‌ها) بدافزاری به روی سیستم او نصب شده و یا Session او دزدیده می‌شود. اینکه کدام مورد در این سایت رخ می‌دهد نیازمند بررسی‌های بیشتر است که در آینده به اطلاع خواهد رسید.

وی بیان کرد: اگر این سایت را در یک مرورگر بروزرسانی شده باز کنید آدرس جعلی آن به راحتی قابل مشاهده است و اگر از تلفن همراه برای بازکردن این لینک استفاده کرده‌اید پیشنهاد می‌شود تلفن همراه خود را به تنظیمات کارخانه برگردانید و یا آن را به یک متخصص امنیت جهت بررسی دقیق نشان دهید.

رئیس پلیس فتا استان مرکزی در پایان از هم‌وطنان خواست در صورت مواجهه با هرگونه مورد مشکوک در خصوص کلاه‌برداری اینترنتی موضوع را از طریق وب‌سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت‌های سایبری، لینک ثبت گزارش‌های مردمی با ما در میان بگذارند.

انتهای پیام
captcha