واکنش اتحادیه علمای مسلمان در قبال مناقشه قره‌باغ
کد خبر: 3928542
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵

واکنش اتحادیه علمای مسلمان در قبال مناقشه قره‌باغ

اتحادیه علمای مسلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: از دو کشور همسایه ارمنستان و جمهوری آذربایجان می‌خواهیم که درگیری و خونریزی را متوقف و مشکلات خود را با گفت‌وگوی سازنده حل و فصل کنند و به مرزهای یکدیگر احترام بگذارند.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، ارمنستان از سال ۱۹۹۲ حدود ۲۰ درصد از خاک آذربایجان شامل منطقه قره‌باغ و ۵ استان دیگر در غرب این کشور را اشغال کرده است.
 
در همین رابطه اتحادیه علمای مسلمان در بیانیه‌ای تأکید کرد: از دو کشور همسایه می‌خواهیم که درگیری و خونریزی را متوقف و مشکلات خود را با گفت‌وگوی سازنده حل و فصل کنند و به مرزهای یکدیگر احترام بگذارند.
 
همچنین این اتحادیه خواستار رعایت اصول اخلاق اسلامی در جنگ و قوانین بین‌المللی در خصوص رعایت حقوق شهروندان، عدم تخریب دارایی‌های آنها، حمایت از محیط زیست و سایر قوانین مربوط به جنگ شد.
 
اتحادیه جهانی علمای مسلمان تأکید کرد: جنگ راهکار مناسبی نیست بلکه گفت‌وگوی جدی و سازنده بر اساس احترام به حاکمیت هر کشور و عدم تجاوز به خاک دیگری بهترین راه حل است. ارمنستان اشغالگر است و باید بر اساس قوانین بین‌المللی از تمام اراضی اشغالی آذربایجان عقب‌نشینی کند.
 
جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان، دو جمهوری استقلال‌یافته از اتحاد جماهیر شوروی از سال ۱۹۹۲ به دنبال تصرف منطقه قره‌باغ کوهستانی توسط ارمنستان و اعلام خودمختاری این منطقه وارد درگیری نظامی شدند و تاکنون تلاش‌ها برای حل مناقشه قره‌باغ در قالب گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا بی‌نتیجه بوده است.
 
یکشنبه، ششم مهرماه، جاری درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک دو کشور از سر گرفته شد و وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با صدور بیانیه‌ای، نیروهای ارمنستان را آغازکننده عملیات و نخست‌وزیر ارمنستان نیز جمهوری آذربایجان را آغازکننده حمله دانست.
انتهای پیام
captcha