وبینار بین‌المللی «آزادی دینی، حقوق و مسئولیت‌ها» در فیلیپین
کد خبر: 3929091
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۴
با حضور ایران برگزار شد؛

وبینار بین‌المللی «آزادی دینی، حقوق و مسئولیت‌ها» در فیلیپین

وبینار بین‌المللی «آزادی دینی، حقوق و مسئولیت‌ها» با مشارکت رایزن فرهنگی کشورمان در مانیل و نمایندگان دیگر کشورهای جهان در فیلیپین برگزار شد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، کلیسای مورمون‌های فیلیپین با همکاری دانشگاه (BYU) Brigham Young University   وابسته به این کلیسا در آمریکا، اقدام به برگزاری وبینار بین‌المللی «آزادی دینی، حقوق و مسئولیت‌ها» با حضور شخصیت‌های دینی از کشورهای مختلف به ویژه آسیا کرد.

مرتضی صبوری، رایزن فرهنگی ایران در فیلیپین در سخنانی در این وبینار گفت: موضوع بسیار مناسبی برای این وبینار در نظر گرفته شده است و جا دارد چندین وبینار در این موضوع برگزار تا تمام ابعاد آن بخوبی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

وی افزود: یکی از مهمترین مشکلات امروز در مسیر دین و قانون، نه فقدان قانون برای آزادی دینی، بلکه سوء برداشت از قانون برای حمله به دین است. همچنانکه در طول تاریخ و امروزه بیشتر، شاهد سوء برداشت از دین برای حمله به حقوق انسانها هستیم.

رایزن فرهنگی کشورمان با بررسی عوامل و نشانه‌های افراط گرایی دینی تأکید کرد: چالش افراط گرایی دینی که امروز در برخی نقاط جهان شاهد آن هستیم، در طول تاریخ بشر در اشکال مختلف وجود داشته است، هم ریشه در کج فهمی افراد و گروه‌های مدعی دین و هم ریشه در بهره‌برداری‌های سیاسی دارد. تا چنین زمینه‌هایی وجود دارد نمی‌توان با صرف حمله نظامی با آن مقابله کرد، بلکه باید در کنار برخورد قهری، سیاست آموزشی و رویکردهای سیاسی نیز اصلاح شود.

صبوری در ادامه سخنانش، بیان کرد: اسلام، دین رحمت و برادری و خواهان استقرار قسط و عدل در جامعه بشری است و هرکس غیر آن، از این دین برداشت کند در حق آن جفا کرده است و طبیعی است در ترویج سیاست برادری مسئله حفظ حقوق فرد و اجتماع یک اصل مهم است و نباید کسی به حقوق فرد یا جامعه تجاوز کند و در صورت تعدی و ظلم به حقوق دیگران، طبیعی است که هم قانون و هم دین آن را محکوم می‌کند و این محکومیت از باب جلوگیری از وقوع و گسترش ظلم در جامعه و جهان است، بنابراین دین با دفاع عادلانه از حقوق اساسی انسانها و جوامع در تحقق و استقرار صلح در جامعه و جهان نقش به سزایی می‌تواند ایفا کند.

وی تأکید کرد: دین اسلام همانند بسیاری از ادیان دیگر، هم به تنظیم رابطه متقابل فرد با خدا اهمیت می‌دهد و هم به رابطه متقابل فرد و اجتماع و تا این دو کفه ترازو تنظیم نباشد اعتقاد دینی یک فرد مسلمان کامل نشده است، بنابراین یک فرد مسلمان باید در رابطه خود با خدا همواره به رابطه خود با دیگران هم توجه کند زیرا اگر رابطه فرد با دیگران مشکل داشته باشد و حقوق برادری آن رعایت نشود، فرد در ارتباط خود با خدا نیز مشکل خواهد داشت.

صبوری یادآور شد: این موضوع در ادبیات دینی اسلام به عنوان «حق الناس» و «حق الله» از آن یاد می‌شود و علما می‌گویند تا حق الناس رعایت نشود، فرد نمی‌تواند مدعی رعایت حق الله باشد و کسی که به صورت عمدی به حقوق دیگران تعدی می‌کند نمی‌تواند مدعی ایمان به خدا و رستگاری باشد.

در ادامه این وبینار، دیگر شرکت کنندگان از کشورهای فیلیپین، آمریکا، ژاپن و مغولستان ابعاد مختلف موضوع وبینار را نظیر رابطه دین و حقوق بشر، آزادی دینی در حقوق بین‌الملل، آزادی دینی در منشور سازمان ملل و دیگر ارکان سازمان ملل، چالش‌های امروزی آزادی دینی در جهان، آزادی دینی در آسیا، نقش و مسئولیت دین در پاسداشت صلح، رابطه متقابل دولت و دین، تأثیرات حقوق و مسئولیت متقابل فردی و اجتماعی متدینین و سوء استفاده از دین و قانون به اسم دین و آزادی مورد توجه و بررسی قرار دادند.

همچنین، مقرر شد چنین جلساتی برای آشنایی هر چه بیشتر پیروان ادیان مختلف با آموزه‌های دینی یکدیگر، استمرار یابد.

انتهای پیام
captcha