تعاملات علمی و فرهنگی کشورمان نسبت به روابط اقتصادی با کنگو پیشی گرفته است
کد خبر: 3929880
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۰
سفیر ایران در کنگو:

تعاملات علمی و فرهنگی کشورمان نسبت به روابط اقتصادی با کنگو پیشی گرفته است

سفیر کشورمان در جمهوری دموکراتیک کنگو گفت: به برکت فعالیت‌های علمی و فرهنگی جامعةالمصطفی العالمیه، تعاملات علمی و فرهنگی کشورمان نسبت به فعالیت‌های اقتصادی در کنگو پیشی گرفته است.

به گزارش ایکنا، محمدجواد شریعتی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کینشازا در دیدار با رئیس جامعةالمصطفی العالمیه اظهارکرد: در بسیاری از کشورها، پیشانی جمهوری اسلامی ایران در حوزه دیپلماسی عمومی، جامعةالمصطفی است و دانش‌آموختگان این نهاد علمی بین‌المللی نقش مهمی در ارتقای روابط دوجانبه ایران و کشور‌های متبوع دارند.

شریعتی فعالیت‌های جامعةالمصطفی در کنگو را ارزشمند و شایسته تقدیر دانست و بر آمادگی سفارت جمهوری اسلامی ایران برای تقویت همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف با نمایندگی جامعةالمصطفی در کنگو تأکید کرد.

وی عدم توازن میان ارتباطات علمی و فرهنگی با روابط اقتصادی میان دو کشور را آسیب‌زا دانست و تصریح کرد: کشور کنگو چشم‌انداز بسیار روشنی در اقتصاد جهانی دارد و وجود منابع طبیعی بیکران، این کشور را به فرصتی کلیدی برای توسعه اقتصادی کشور‌های پیشرفته مبدل ساخته است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کنگو، بیش از دو دهه فعالیت‌های علمی و فرهنگی جامعةالمصطفی را در کنگو، ظرفیتی ارزشمند برای دستگاه دیپلماسی کشور دانست و اظهار امیدواری کرد: با افزایش تعاملات دوجانبه، زمینه گسترش روابط دو کشور و ارتقای جایگاه دانشگاه المصطفی در کنگو، بیش از پیش فراهم شود.

در ابتدای این دیدار، حجت‌الاسلام و المسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه ضمن خوشامدگویی به سفیرکشورمان در کنگو، به معرفی جامعةالمصطفی پرداخت و خاطرنشان کرد: هر چند حوزه‌های علمیه همواره رویکردی بین‌المللی داشته‌اند، پیش از انقلاب اسلامی تنها فراگیران محدودی از چند ملیت که بیشتر شامل کشور‌های همسایه بودند، در حوزه علمیه قم به تحصیل علوم دینی اشتغال داشتند، ولی پس از انقلاب اسلامی، موج استقبال گسترده‌ای برای تحصیل در حوزه علمیه قم در جهان به وجود آمد.

وی با اشاره به راه‌اندازی بخش ویژه‌ای با هدف سامان‌دهی طلاب غیرایرانی به دستور امام خمینی(ره) در سال‌های نخست پس از پیروزی انقلاب اسلامی، یادآور شد: با توجه به تنوع فراوان زبانی و ملیتی طلاب غیرایرانی و نیاز تعامل ویژه آموزشی و فرهنگی با هر گروه، این بخش در سال ۱۳۶۵ به مرکز جهانی علوم اسلامی ارتقا یافت و در سال‌های پس از آن نیز سازمان مدارس علمیه خارج از کشور تأسیس شد.

رئیس جامعةالمصطفی، با اشاره به اعزام نخستین نماینده جامعةالمصطفی به کنگو در سال ۱۳۷۴ و اخذ مجوز تأسیس دانشگاه در این کشور در سال ۱۳۷۸، ابرازکرد: هم‌اکنون، در دانشگاه المصطفی در کنگو صد‌ها نفر مشغول تحصیل هستند و در کنار آن، مدارس مرتبط با جامعةالمصطفی به فعالیت علمی اشتغال دارند و این روند همچنان در حال توسعه است.

وی ارائه رشته‌های دارای مجوز رسمی از وزارت علوم، عضویت در اتحادیه‌های دانشگاهی بین‌المللی و محلی، پذیرش دانش‌پژوه از مذاهب و ادیان دیگر و ارائه آموزش‌های غیرحضوری، کوتاه‌مدت و فرصت‌های مطالعاتی را بخشی از ویژگی‌های جامعةالمصطفی برشمرد و افزود: حضور جامعةالمصطفی در کشور‌های دیگر قانونی، شفاف و با اخذ مجوز‌های رسمی از نهاد‌های مسئول است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی یکی از خدمات فرهنگی و زیرساختی جامعةالمصطفی به ایران اسلامی را آموزش زبان فارسی به جمع گسترده‌ای از غیرفارسی‌زبانان دانست و تصریح کرد: ده‌هاهزار نفر از افرادی که برای تحصیل در جامعةالمصطفی به ایران آمده‌اند و خانواده‌های آنان، پیوند عاطفی عمیقی با جمهوری اسلامی ایران دارند و عقبه فرهنگی، مردمی و نخبگانی ارزشمندی برای دیپلماسی عمومی کشور به شمار می‌آیند.

وی دستاورد‌های جامعةالمصطفی را محصول زحمات چهار دهه انقلاب اسلامی دانست و تأکید کرد: جامعةالمصطفی پیوند عمیقی با گفتمان انقلاب اسلامی دارد و ثمرات فعالیت‌های آن، در آینده روابط اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، علمی و... جمهوری اسلامی ایران و ملل دیگر بیش از پیش نمایان خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی با انتقاد از معطوف بودن نگاه برخی از مسئولان به غرب و کم‌توجهی به ظرفیت‌های کشور‌های دیگر، خاطرنشان کرد: دستگاه دیپلماسی و دیگر مراکز فرهنگی و علمی فعال در حوزه بین‌الملل موظف هستند نگاه مسئولان کشور را به ظرفیت‌های بزرگ در دیگر نقاط جهان، به ویژه آفریقا، معطوف کنند.

رئیس جامعةالمصطفی اظهارکرد: امروز فعالیت‌های علمی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در جهان مورد رصد قرار گرفته است و تلاش می‌شود موانعی در برابر آن قرار گیرد؛ بنابراین، باید از فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود نهایت بهره‌برداری صورت گیرد و زمینه تسریع بومی‌سازی این فعالیت‌ها فراهم شود. تلاش جامعةالمصطفی این است که واحد‌های این مجموعه تا حد ممکن از نظر اقتصادی به خوداتکایی دست یابد و برنامه‌هایی نیز بدین منظور در دست بررسی و اقدام قرار دارد.

انتهای پیام
captcha