پیشبرد ستاد‌ راهبری طرح ملی حفظ با توجه به ظرفیت‌ها
کد خبر: 3930179
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۹
محمدمهدی بحرالعلوم بیان کرد:

پیشبرد ستاد‌ راهبری طرح ملی حفظ با توجه به ظرفیت‌ها

رئیس دبیرخانه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن با اشاره به اینکه راه‌اندازی صرفاً دو کمیته ذیل این ستاد برای پویایی بیشتر بوده است، گفت: باید با توجه به مشکلات کشور و نیز ظرفیت‌های موجود به پیشبرد فعالیت‌های ستاد راهبری اقدام کنیم.

محمدمهدی بحرالعلوم معاون آموزش مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف

محمدمهدی بحرالعلوم، معاون آموزش مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره آخرین وضعیت ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن گفت: با وجود اینکه برای پیشبرد فعالیت‌های این ستاد، تشکیل کمیته‌های تخصصی پیش‌بینی شده بود، اما در نهایت منجر به تشکیل کمیته‌ای نشد. درصددیم تا کمترین ساختار و بیشترین کارایی را داشته باشیم و به تشکیل دو کمیته با عناوین «کمیته علمی و پژوهشی» و «کمیته نظارت و ارزیابی» اکتفا شد. در کمیته علمی و پژوهشی به طرح و برنامه‌هایی همچون دوره‌های تربیت معلم، فراخوان روش‌های حفظ و مشورت با دستگاه‌های مختلف پرداخته خواهد شد.

وی به ابلاغ اقدامات ستاد حفظ به دستگاه‌ها در سال گذشته اشاره کرد و افزود: گزارش‌هایی از نحوه اجرا یا عدم اجرای مصوبات سابق داشتیم، اما دقیق نبود. لذا باید نظارت دقیق‌تری صورت گیرد. بنابراین کمیته‌ای با همین هدف و با عنوان کمیته نظارت و ارزیابی نیز تشکیل شد. این کمیته‌ها هفته‌های آینده جلسات منظم و مجزایی را برگزار خواهند کرد تا سازوکارهای همکاری با دستگاه‌‌های دیگر و نظارت بر آنها را بازتعریف کنند تا در انتهای سال به افق روشنی از وضعیت موجود برسیم.

بحرالعلوم در مورد تشکیل جلسات ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم نیز بیان کرد: امیدواریم بتوانیم در نیمه اول آبان‌ماه سال جاری شاهد برگزاری جلسه ستاد باشیم.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد چالش‌های پیش روی ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن که نقدهای زیادی به آن وارد بوده است، گفت: قبل از حضور در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف، به عنوان عضو حقیقی در جلسات ستاد، کمیسیون‌های شورای توسعه و موقعیت‌هایی از این دست حضور داشته‌ام و بر همین اساس با روند کار در ستاد و چالش‌های پیش روی آن آشنایی دارم. باید واقعیت‌ها و مشکلات کشور و ظرفیت‌های موجود، را در نظر گرفت.

معاون آموزش مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر اینکه تاکنون اقدامات خوبی در ستاد انجام شده اما جای کار بسیار است، بیان کرد: به همین دلیل این کمیته‌ها تشکیل شد تا تحرکی در ستاد ایجاد شود و دستگاه‌ها مسائل را به صورت جدی دنبال کنند. در حال حاضر برخی اقداماتی را که دستگاه‌ها باید انجام می‌دادند، اما اجرا نشده است، احصا کرده‌ایم و همین موضوع یکی از دستور جلسه ستاد در آینده خواهد بود.

بحرالعلوم با ذکر اینکه فعالیت‌های حفظ در مرکز دو هویت دارد، تصریح کرد: یکی از این هویت‌ها مربوط به ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن و هویت فراسازمانی است و دیگری مربوط به فعالیت‌های داخلی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف است. برنامه‌هایی همچون اعطای کمک هزینه تحصیلی به حافظان، طرح تشویق حافظان و آموزش‌های مربوط به تربیت معلم مربوط به فعالیت‌های داخلی سازمان است. با توجه به اینکه فعالیت‌ها در سال 99، نیمه‌کاره مانده است، تلاش خواهیم کرد تا کامل شود و پس از آن در سال 1400 طرح‌های مورد اشاره به نقد و بررسی گذاشته شود تا بهینه‌سازی صورت گیرد.

دریافت 7 پروپوزال روش‌های حفظ قرآن

بحرالعوم در مورد وضعیت فراخوان جمع‌آوری و استانداردسازی روش‌های حفظ قرآن بیان کرد: زمان دریافت این طرح‌ها تا پایان مهرماه تمدید شده است و افراد متقاضی می‌توانند تا این زمان به ارسال پروپوزال طرح‌های خود اقدام کنند. تاکنون هفت پروپوزال دریافت شده است. پس از پایان فراخوان، کمیته علمی و پژوهشی، طرح‌های دریافتی را بررسی خواهد کرد.

وی در مورد روش‌های حفظ قرآن که قرار است بعد از بررسی طرح‌ها اجرا شود، اظهار کرد: به نظر برخی باید یک روش واحد و استاندارد وجود داشته باشد، اما برخی دیگر اعتقاد دارند که باید جایی برای خلاقیت و تجارب دیگران نیز در نظر گرفته شود. با وجود این باید حدود و ثغور کار روشن شود، به عنوان مثال در بحث جامعیت آموزش حفظ و اینکه آیا فقط مفاهیم در حفظ دخیل باشد یا موارد دیگر نیز وجود داشته باشد، ممکن است به این نتیجه برسیم که مثلاً حفظ بدون مفاهیم باشد یا نباشد. در این صورت ستاد روش‌هایی را که در آن چارچوب قرار می‌گیرد، تأیید می‌کند. ارزش اجرایی این طرح مهم است و باید در دوره‌های تربیت معلم، نحوه حمایت و ارزیابی، مجامع رسمی،‌ مسابقات حفظ قرآن و ... لحاظ شود.

معاون آموزش مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در پاسخ به سؤالی در مورد زمان نهایی رسیدن به روش‌های استاندارد حفظ قرآن کریم، افزود: زمان‌بندی هم یکی از اجزای پروپوزال است و در کمیته علمی و پژوهشی این موضوع نیز بررسی می‌شود. ضمن اینکه به دنبال کیفیت هستیم، اما قصد نداریم روند کار خیلی طولانی شود.

انتهای پیام
captcha