طرح اصلاحاتی مکرون با مخدوش کردن چهره مسلمانان پیش نمی‌رود
کد خبر: 3930695
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۱
روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست»:

طرح اصلاحاتی مکرون با مخدوش کردن چهره مسلمانان پیش نمی‌رود

روزنامه آمریکابی واشنگتن پست نوشت: اصلاح در ساختار فعالیت مسلمانان در فرانسه با تحقیر اسلام یا جوامع اسلامی مانند کاری که رئیس‌جمهور فرانسه انجام داد، هرگز ممکن نمی‌شود.

به گزارش ایکنا، «عزالدین فیشر»، استاد دانشکده «دارتموث» در ایالت «نیوهمپشایر» آمریکا با انتشار مقاله‌ای در روزنامه آمریکایی واشنگتن پست به اظهارات «امانوئل مکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه در اوایل ماه جاری در ارتباط با برنامه‌های این کشور برای آنچه «سازماندهی اسلام در فرانسه» و تنگ کردن عرصه بر «انزواگرایی اسلامی» خواند، واکنش نشان داد و گفت که مکرون، نکته عمیق‌تری را نادیده گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری الجزیره، این نویسنده معتقد است که وقایع اخیر در فرانسه، ضرورت نگاه اصلاح‌گرایانه به اسلام را تأیید می‌کند، اما چنین اصلاحاتی با تحقیر اسلام یا جوامع اسلامی مانند کاری که رئیس‌جمهور فرانسه انجام داد، هرگز ممکن نیست؛ بلکه آنچه لازم است درخواست از نهادهای اسلامی برای موضع‌گیری صریح در برابر عقایدی است که خشونت را توجیه کند.

وی با بیان اینکه انتظار نمی‌رفت که سخنرانی مکرون، جنبه انتقادی از اسلام داشته باشد، توضیح داد که این سخنرانی اظهاراتی سیاسی در مورد سرکوب نفوذ «رادیکالیسم اسلامی» در میان مسلمانان فرانسه بود تا از تبدیل آنها به جامعه «ضد جمهوری» جلوگیری کند.

نویسنده افزود: با این حال، اظهارنظر عجیب مکرون مبنی بر اینکه اسلام «امروز در سراسر جهان دچار یک بحران شده است»، ناگهان در کانون توجه اکثریت در خاورمیانه قرار گرفت و پاسخ وی را فورا دادند. 

فیشر گفت: بر خلاف اینکه انتظار می‌رفت با وقایع اخیر راه مبارزه با آنچه «افراط‌گرایان اسلامی» خوانده می‌شود در فرانسه هموارتر شود؛ اما کار به اعتراض به مخدوش شدن چهره اسلام توسط مکرون تبدیل شد و صدای مسلمانان میانه‌رو هم در این هیاهو از بین رفت.

نویسنده آمریکایی تصریح کرد: شکست مطلق مکرون در برابر مشکل «خشونت به نام اسلام» همین جا تمام نشد و حادثه سر بریدن «ساموئل پتی»، یک معلم فرانسوی در تاریخ 16 اکتبر (جمعه گذشته 25 مهرماه) اتفاق افتاد، پس از اینکه وی به دانش‌آموزان خود کاریکاتورهای توهین‌آمیز به پیامبر اسلام (ص) نشان داده بود.

این پژوهشگر با تأکید بر اینکه مسئله خشونت ناشی از تفسیر خاص از اسلام، مشکل واقعی در این قضیه است، گفت: به حادثه‌ای مشابه قتل معلم فرانسوی در 26 سال پیش اشاره می‌کنیم، هنگامی که «نجیب محفوظ»، نویسنده و نمایشنامه مشهور مصری به سرنوشت همین معلم فرانسوی دچار شد، آن هم به بهانه اینکه در یکی از داستان‌های خود به اسلام توهین کرده بود.(محفوظ در 82 سالگی از ناحیه گردن، بیرون از خانه‌اش در قاهره، با چاقو مجروح شد، اما زنده ماند).

این نویسنده  با تاکید بر اینکه، محفوظ و پتی نه نخستین و نه آخرین قربانیان این تفسیر از اسلام هستند، گفت: تفاسیری که برخی از پیروان جریان سلفی از دین اسلام دارند، غالب بیشتر خشونت‌هایی را که به نام اسلام انجام شده است، تقویت می‌کند.

نویسنده با اعتقاد به اینکه کسانی که علاقه‌مند به ترویج دیدگاه اصلاح‌گرایانه در اسلام هستند، باید مبانی و ریشه‌‌های سوء تفسیر از اسلام را به چالش بکشند، گفت: «اسلام در آن نهادها و گروه‌ها است و نباید کل اسلام زیر سؤال برود همانند کاری که مکرون انجام داد، بنابراین اسلام در آن اقلیت‌های مسلمانی نیست که در حال مبارزه با نژادپرستی و تبعیض در کشورهای غربی هستند و به آنها انگ تروریسم زده می‌شود.»

فیشر در پایان گفت که باید نهادها و گروه‌های اسلامی تحت فشار قرار گیرند تا پاسخ‌های صریح و اصلی را به چند سؤال اصلی در این زمینه دهند یکی اینکه آیا تفسیر «اسلام واقعی» به مسلمانان اجازه می‌دهد که علیه دیگران خشونت نشان دهند، دوم اینکه آیا مسلمانان مجاز به حمایت از نهادهای سیاسی مدرن و قوانین آنها هستند و سوم  اینکه آیا مسلمانان اجازه دارند به شکل مسالمت‌آمیز با کسانی که برخی آنها را مرتد یا کافر می‌دانند، زندگی کنند.

جمعیت شش میلیون نفری جامعه مسلمانان فرانسه حدود یک دهم جمعیت فرانسه را شامل می‌شود و اسلام پس از مسیحیت دومین دین بزرگ این کشور است.

جمعیت بزرگ مسلمانان فرانسه به‌عنوان بزرگترین جامعه مسلمانان در اروپا نیز محسوب می‌شود و تقریبا در تمامی سطوح اجتماعی و سیاسی این کشور حضوری انکارناپذیر دارند.

اما در سال‌های اخیر که تیر تربیت داعش توسط غرب به سوی خودشان کمانه کرده و شاهد گسترش حملات تروریستی در اروپا بوده‌ایم، چگونگی تعامل دولت فرانسه با جامعه مسلمانان این کشور تغییر کرده است.

قتل یک معلم فرانسوی در جمعه گذشته به دلیل نشان دادن کاریکاتورهای موهن به پیامبر اکرم(ص)، بهانه جدیدی برای تمام اقدامات هدفمند برای اعمال فشار علیه اقلیت مسلمان این کشور  بوده است.

مسلمانان فرانسه مسئول دانستن مسلمانان را در ارتکاب به این جنایت شنیع بدون ذکر هیچ دلیلی، نشانه پایان دولت قانونی در فرانسه می‌خوانند و بر اهمیت اعطای حقوق مسلمانان در این کشور تأکید دارند.

به دنبال جنایت قتل معلم فرانسوی، مقامات فرانسه دستور تعطیلی یکی از مساجد حومه پاریس را صادر و حساب کاربری این مسجد را به دلیل انتشار فیلمی از نمایش کاریکاتورهای موهن از سوی معلم مذکور مسدود کردند.

در ۱۳ اکتبر جاری (۲۲ مهرماه) جرالد دارمانین، وزیر کشور فرانسه، اذعان کرد که از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون ۷۳ مسجد، مدرسه و مرکز تجاری به بهانه مبارزه با آن چه وی اسلام افراطی خواند، تعطیل شده است.

انتهای پیام
captcha