واکاوی نقش معنویت در حوزه سیاست در «پژوهشنامه تاریخ، سیاست و رسانه»
کد خبر: 3931050
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۴

واکاوی نقش معنویت در حوزه سیاست در «پژوهشنامه تاریخ، سیاست و رسانه»

نهمین شماره فصلنامه «پژوهشنامه تاریخ، سیاست و رسانه» به صاحب‌امتیازی اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه(س) روانه بازار نشر شد.

به گزارش ایکنا؛ نهمین شماره فصلنامه «پژوهشنامه تاریخ، سیاست و رسانه» به صاحب‌امتیازی اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه(س) منتشر شد.

عناوین مقالات این شماره بدین قرار است: «انقلاب اسلامی ایران و تأثیرات آن بر مولفه‌های قدرت نرم حزب‌الله لبنان»، «نقش معنویت و روحیه جهادی در حوزه سیاست و اجتماع»، «ضرورت توجه به حوزه علم و پژوهش در پیشرفت تمدن اسلامی براساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی»، «تببین و کنکاشی پیرامون بنیانگذاران و تفکرات بنیادین اخوان المسلمین در مصر و سوریه»، «نقش رسانه‌ها در مشارکت سیاسی و چگونگی کاربرد تکنیک‌های رسانه‌ای در مدیریت افکار عمومی (مقایسه مشارکت سیاسی در ایران و غرب)».

نقش معنویت و روحیه جهادی در حوزه سیاست

در چکیده مقاله «نقش معنویت و روحیه جهادی در حوزه سیاست و اجتماع» می‌خوانیم: «ایمان به خدا واعتقاد راسخ وپایداری درراه حق که از آن به عنوان معنویت نام می‌بریم‌، عامل اصلی درتقویت روحیه جهادی و پیروزی انبیا و اولیای الهی در طول تاریخ بشر بوده و براین اساس، عمق‌بخشی به ایمان و تحکیم پایه‌های اعتقادی بر بنیان‌های دانش وبینش صحیح و یقینی وایجاد بسترهای لازم به منظور ایستادگی و پایداری وتقویت روحیه جهادی در مسیر حق‌، رهیافت اصلی برای موفقیت در کارهای سخت خواهد بود؛ رهیافتی که صحت وروایی آن در آزمون‌های بزرگی در طول تاریخ تقابل همیشگی حق و باطل به اثبات رسیده است‌. انسان در سایه تقویت معنویت قادر به فتح قلل رفیع و دشوار سعادت و کمال نهایی خواهد بود، قطعا‌ نقش معنویت در جهاد انبیاء و اولیای الهی با گروه کافران ومشرکان ومنافقان بویژه در غزوات و سرایای تحت فرماندهی رسول گرامی اسلام(ص)، پیروزی اعجازگونه انقلاب اسلامی یا ایستادگی ملت مسلمان ایران در هشت سال دفاع مقدس برکسی پوشیده نیست و این موفقیت‌ها فقط با افزایش معنویت وتقویت روحیه جهادی در ملت صورت گرفته است. بنابراین میان معنویت و روحیه جهادی‌‌، ارتباط مستقیم وجود دارد وهر چه ایمان و معنویت افزون گردند،‌ چنین روحیه‌ای قوی‌تر خواهد شد تا جایی که همه انگیزه‌های مادی را تحت تأثیر قرار خواهد داد. بنابراین معنویت وروحیه جهادی مانند دوبال پیشرفت و حرکت تکاملی جامعه اسلامی عمل می‌کند.»

توجه به حوزه علم و پژوهش در پیشرفت تمدن اسلامی

در طلیعه مقاله «ضرورت توجه به حوزه علم و پژوهش در پیشرفت تمدن اسلامی بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» آمده است: «این مقاله با هدف تبیین بیان دلایل منطقی ضرورت ابلاغ بیانیه گام دوم در زمینه علم و پژوهش تدوین گردیده است. مفاهیم مستتر در بیانه گام دوم که از سوی رهبر انقلاب مطرح گردیده را‌ می‌توان به دو لایه، لایه بنیادین با محوریت توحید و لایه راهبردی با محوریت تمدن تقسیم‌بندی کرد. ایشان تحقق اهداف اسلامی را در پنج مرحله عنوان فرموده‌اند که شامل: انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، کشور اسلامی و تمدن اسلامی است. مسیر تحقق آرمان‌های اسلامی که باعث زمینه‌سازی ظهور امام زمان می‌گردد، ایجاد تمدن اسلامی است که هم در سخنان مقام معظم رهبری هم در وصیت‌نامه امام راحل نمود داشته است. بیانیه گام دوم شامل مجموعه‌ای از اولویت‌ها، پیشرفت‌ها و چالش‌ها و اهداف راهبردی انقلاب اسلامی است که از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح گردیده، لذا در این نوشتار سعی بر توجه به یکی از محورهای اساسی بیانیه که تأکید بر شناخت گذشته و درس گرفتن از تجربه‌ها است و به بحث در حوزه علم و پژوهش و دلایل پیشرفت مسلمانان در دوران شکوفایی اسلام و عبرت‌آموزی مسلمانان عصر حاضر پرداخته است.».

انتهای پیام
captcha