تجهیز مردم به سواد رسانه‌ای ناظر بر پدافند غیر عامل است
کد خبر: 3931954
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۳

تجهیز مردم به سواد رسانه‌ای ناظر بر پدافند غیر عامل است

رئیس جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی چهارمحال‌وبختیاری مجهز بودن آحاد مردم به سواد رسانه‌ای را ناظر بر اصول پدافند غیر عامل دانست و بیان کرد: دشمن با بهره‌گیری از حربه دروغ و شایعه‌پراکنی و تحریف واقعیات و آمارها همواره در پی ضربه زدن است و اگر سواد رسانه‌ای مردم پایین باشد و به رسانه دشمن اعتماد کنند، توان مقابله هوشمند با اقدامات دشمن از ما سلب می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین عابدین کاظمی‌نیا، رئیس جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه پدافند به معنی اقدام برای دفع و رفع و خنثی‌سازی یا کاهش تأثیرات حملات دشمن و یا جلوگیری از رسیدن دشمن به اهداف خود است، اظهار کرد: بر این اساس، پدافندعامل رویارویی مستقیم با حمله دشمن در زمینه‌های گوناگون نظامی، اقتصادی، فرهنگی و ... است و پدافند غیرعامل به مجموعه اقدامات غیر مسلحانه‌ای گفته می‌شود که به کاهش ضرر و زیان ناشی از حملات دشمن و بازداشتن دشمن از رسیدن به تمام اهدافش منجر می‌شود.

وی ادامه داد: مثلاً در جنگ مسلحانه، اقداماتی مانند استتار، اختفای نیروها و مهمات و ... که رویارویی مستقیم و استفاده از سلاح اتفاق نمی‌افتد و در عین حال اقداماتی در جهت کاهش توان و تأثیر دشمن محسوب می‌شود از مصاديق پدافند غيرعامل هستند. در واقع با استراتژی استتار امکان ضربه کلان از سوی دشمن سلب می‌شود.

حجت‌الاسلام کاظمی‌نیا پدافند سوم راکه وارد استراتژی‌های فکری و نظامی دنیا شده است، نوع دیگری از پدافند دانست و توضیح داد: نگاه این نوع پدافند که در تمام عرصه‌ها مصداق دارد، دفاع مقابله‌ای و دفع و رفع حمله نیست بلکه می‌گوید به جای مقابله در زمان بروز خطر و به‌منظور کاهش مشکلات و آفات، باید برای حفظ پیشرفت و توسعه برنامه‌ریزی کنیم. تاب‌آوری و قدرت مقابله به قدری بالا باشد که دشمن را از فکر هر گونه ایجاد خطر یا حمله بازدارد، مثلاً نوع جاگذاری و موقعيت احداث مکان‌های حساس و استراتژیک به‌گونه‌ای باشد که بازدارندگی ایجاد کند و دشمن بداند حتی در صورت حمله امکان ایجاد خسارت و تخریب وجود ندارد.

رئیس جبهه فرهنگی استان بیان کرد: شکل‌گیری تمدن‌ها همواره با جنگ‌ها و درگیری‌هایی همراه بوده است و انسان‌ها از طریق پناه گرفتن در غارها‌، ساخت قلعه‌ها، خندق‌ها‌، دیوارها و ... مصادیقی از اقدامات پدافند غیر عامل را انجام می‌دادند و با ایجاد استحکامات از خطر مصون می‌ماندند، ضمن اینکه احداث استحکامات سبب می‌شد که دشمن از نوع تحرک، میزان توان و تعداد نیروها و مهمات آنان اطلاعی نداشته باشد، این دست اقدامات در طول تاریخ و در دنیای امروز مرسوم است. مثلاً ایجاد دیوارها نظیر ديوار چین، ایجاد راه‌های زیرزمینی برای رفت و آمد در شهرهای در معرض جنگ‌های بلندمدت و ... ناظر به پدافند غیر عامل است.

پدافند غیر عامل در قرآن و سيره اهل‌بیت(ع)

حجت‌الاسلام والمسلمین کاظمی‌نیا با بیان اینکه استفاده از اصول پدافند غیر عامل در سیره دفاعی پیامبر اسلام(ص) و امیرمومنان(ع) نیز مرسوم بوده است، افزود: استفاده از روش‌ها و فنون روز جنگ، انتخاب زمان، مکان و شیوه جنگ به‌گونه‌ای بوده که جنگ به نفع سپاه اسلام تمام شود. مثلاً حفر خندق در یکی از غزوات پیامبر(ص) یا تدابیر اتخاذ شده فتح خیبر یا فتح مکه ... از مصادیق اقدامات پدافند غیر عامل در سیره دفاعی ایشان است.

این کارشناس مذهبی با اشاره به خطبه ۱۲۴ نهج‌البلاغه، بیان کرد: امام علی(ع) در این خطبه که به‌منظور تشویق یاران به جهاد بیان شده است مطالب دقيق و حساب شده‌اى را در قالب هفت فن جنگی بیان می‌کنند. آن حضرت در این خطبه به روش‌هاى جنگى و انتخاب بهترين روش‌ها و طرز برخورد با دشمن به گونه‌اى كه با كمترين ضايعات بيشترين نتيجه گرفته شود اشاره دارند که تمامی این نکات ناظر به اصول پدافند غیر عامل هستند.

حجت‌الاسلام کاظمی‌نیا تصریح کرد: معارف قرآن و اهل‌بیت(ع) همواره بر بهره‌گیری از پدافند غیر عامل در جهت ارتقای توانمندی دفاعی و کاهش خطرات دشمن تأکید دارند که بهترین شیوه مواجهه با دشمن انتخاب شود تا کمترین خسارات را متحمل شویم و تحمیل ضربه بیشتر به دشمن اتفاق بیفتد.

وی نوع چینش آیات قرآن کریم را ناظر به پدافند غیر عامل دانست و بیان کرد: مثلا آیه تطهیر (احزاب/۳۳) در لابلاى مطالب معمولى که در خصوص زنان پیامبر اسلام(ص) مطرح است قرار دارد و ناگهان این فراز مهم و جدید قرار می‌گیرد تا تأثیرش بیشتر باشد. نظیر این حالت در آیه‏ سوم سوره‏ مبارکه مائده یعنی «آیه اکمال» مشاهده می‌شود که مطلب مربوط به ولایت و امامت در کنار احکام مربوط به گوشت خوک و خون، نازل شده است؛ این دست جاسازى‏‌ها رمز حفظ قرآن از دستبرد نااهلان و از مصادیق اقدامات پدافند غیر عامل است.

حجت‌الاسلام کاظمی‌نیا بیان کرد: بخشی از پدافند غیر عامل امری مدیریتی و حاکمیتی است که در تعریف جدید، ابعاد وسیعی را از انتخاب مکان‌ها و راهبرد توزیع امکانات تا تمامی پیش‌بینی‌ها با نگاه آینده‌پژوهانه شامل می‌شود. اگر اصول پدافندی در دولت‌ها به درستی تبیین و پیاده شود شاهد تلفات و خسارات کمتری در بحران‌های غیر مترقبه مانند سیل، زلزله و ...خواهیم بود لذا پدافند غیر عامل تنها ابعاد نظامی ندارد بلکه تمامی ساحت‌های فرهنگی، اجتماعی، مدیریتی، رسانه، اقتصاد، محیط زیست، زیرساخت‌ها و ... را در بر می‌گیرد. اگر پیش از وقوع سیل، تمامی تمهیدات و زیرساخت‌های شهری و روستایی آماده مقابله با سیل شوند، تلفات و خسارات کمتری در زمان وقوع حادثه تحمیل خواهد شد.

تجهیز مردم به سواد رسانه‌ای؛ مصداق پدافند غیر عامل

رئیس جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان مجهز بودن آحاد مردم به سواد رسانه‌ای را ناظر بر اصول پدافند غیر عامل دانست و بیان کرد: دشمن با بهره‌گیری از حربه دروغ و شایعه‌پراکنی و تحریف واقعیات و آمارها همواره در پی ضربه زدن است و اگر سواد رسانه‌ای مردم پایین باشد و به رسانه دشمن اعتماد کنند، توان مقابله هوشمند با اقدامات دشمن از ما سلب می‌شود.

حجت‌الاسلام کاظمی‌نیا بهره‌گیری از اصول پدافند غیر عامل در نوع مواجهه با شیوع ویروس کرونا را نیز مهم ارزیابی کرد و گفت: سازمان پدافند غیر عامل در تمامی حوزه‌ها توانمندی‌ها و ظرفیت‌های عظیمی داراست و می‌تواند در مواجهه با این قائله نقش مهمی داشته باشد. در این راستا، مردم نیز با اتخاذ تدابیر پیشگیرانه مانند تقویت سیستم ایمنی، رعایت موارد بهداشتی و ... نقش مهمی در مقابله با این خطر داشته باشند.

وی آموزش و ارتقای آگاهی مردم و مسئولان در خصوص اصول پدافند غیر عامل را در تمامی ساحت‌ها مهم ارزیابی کرد و افزود: هر چه سطح آگاهی و دانش در خصوص خطر و اصول دفاعی در برابر آن ارتقا یابد، خسارات و تلفات در حین بروز خطرات کمتر شده و اتلاف سرمایه‌های مادی و معنوی تقلیل می‌یابد.

حجت‌الاسلام کاظمی‌نیا آموزش و آگاه‌سازی مردم را وظیفه حاکمیت عنوان کرد و گفت: نگاه غالب عمومی به پدافند غیر عامل نگاهی نظامی است که باید این نگاه اصلاح شود چرا که کارکردها و اثربخشی پدافند غیر عامل در حوزه غیر نظامی به مراتب چشمگیرتر و مهم‌تر از حوزه نظامی است.

انتهای پیام
captcha