همبستگی اسلامی از مهمترین توصیه‎های اسلام است
کد خبر: 3931995
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۴
رئیس دار الافتاء عراق در کنفرانس وحدت:

همبستگی اسلامی از مهمترین توصیه‎های اسلام است

مفتی اهل سنت و رئیس دار الافتاء عراق بر لزوم همکاری میان مسلمانان در بحبوحه فراگیر شدن بحران‌های جاری تأکید کرد و گفت: همبستگی اسلامی از مهمترین توصیه‎های دین اسلام است.

به گزارش ایکنا؛ شیخ مهدی الصمیدعی رئیس دارالافتاء عراق در سخنانی در مراسم افتتاحیه سی وچهارمین کنفرانس وحدت با اشاره به اینکه زندگی انسان‌ها بر پایه همکاری یکدیگر بنا شده است، گفت: نظام زندگی به دو بخش تقسیم می‌شود. اول زندگی دنیایی و دوم زندگی دینی. در زندگی دنیایی باید همکاری اجتماعی وجود داشته باشد و  زندگی دینی نیز باید همراه با همکاری باشد.

الصمیدعی افزود: هر انسانی نیازمند یاری اشخاص دیگر و حمایت آنها است. مسلمانان اگر اصل همکاری را محقق کنند خداوند متعال برای آن‌ها دژی مستحکم می‌سازد و آن‎ها یک بدن خواهند بود. همه این ها نشان می‌دهد که همکاری میان مسلمانان واجب و لازمه زندگی است و در جنبه‌های مختلف زندگی مسلمانان که بر پایه نیکی و تقواست، متجلی می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه خداوند از مسلمانان خواسته که به خويشاوندان، يتيمان، بينوايان و در راه‏ ماندگان کمک کند؛ ادامه داد: شکی نیست که مساله همبستگی اسلامی از مهمترین مسائل توصیه شده در دین اسلام است و در آیات قرآن کریم و احادیث پیامبر اکرم به طور صریح اشاره شده است؛ چرا که به مصلحت همگان است و برای دین آنها و حل مشکلاتشان و وحدت میان خود علیه دشمن مشترکشان لازم است.

صمیدعی همچنین افزود: همبستگی، اصلاح امور مسلمانان، پایان دادن به درگیری‌های مسلح میان آنان و مبارزه با ستمگران را در پی دارد و این مسئله عمل به دستورات الهی است که می‌فرماید: از خدا پروا داريد و با يكديگر سازش نماييد.همچنین این سخن پیامبر اکرم (ص) که می فرماید: مؤمن نسبت به مؤمن مانند بنای استواری است که اجزای آن، یکدیگر را استحکام می‌بخشند. این احادیث و همچنین متونی که در این مفهوم ذکر شده‌اند به طور واضح نشان می‌دهد که مسئله همبستگی و همکاری و همدردی میان مسلمانان امری واجب است و تشبیه این مسئله به بنای استوار و جسم واحد بیانگر این است که مسلمانان با همبستگی و همکاری می‌توانند به وحدت برسند و یکپارچه شوند و از شر دشمنان خود در امان باشند.

رئیس دارالافتاء عراق به مسئله فلسطین هم اشاره کرد و ادامه داد: فلسطین امروز اوضاع نابه سامانی دارد. وقتی که مسلمانان لباس اسلام را که شعار آن یعنی مسلمانان برادر یکدیگر هستند، از تن خود درآوردند و به سخن خداوند متعال که فرمود همانا مسلمانان برادران یکدیگر هستند عمل نکردند، مساله فلسطین نیز رها شد و دشمنان خداوند متعال به معامله فلسطین پرداختند. و امروز جامه حیا برداشته شده و عده ای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را آشکار و علنی کردند و متأسفانه خیلی از مسلمانان نسبت به این امر سکوت کرده و تماشاگر هستند.

وی در پایان گفت: ما باید فرزندانمان را به این شکل تربیت کنیم و نسل خودمان را بر اعمال نیک و تقوا آموزش دهیم. یکپارچگی اسلامی میان ما مسلمانان واجب است و هیچ تفاوتی میان عرب و غیر عرب مگر در مساله تقوا وجود ندارد. هر مسلمانی که شهادتین را بگوید، یاری رساندن به او امری واجب است. ارتباط و کمک به او واجب است و هرکس باید به میزان توانش یاری رساند.

انتهای پیام
captcha