
به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، آیتالله مهدی احدی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم، شب گذشته، 9 آبانماه در جلسه هفتگی درس اخلاق خود که بهصورت مجازی برگزار شد، با محکوم کردن سخنان رئیسجمهور فرانسه در حمایت از اهانت به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص)، گفت: عنایاتی که شخصیت بزرگوار پیغمبر اسلام(ص) به جامعه بشریت داشت واقعا بینظیر بود؛ ایشان عقل بشر را احیا کردند و حال غرب میخواهد با القای تفکرات غیراخلاقی عقل بشر را به یک تعطیلی مدرن بکشاند و تنها شخصیتی که مزاحم مسیر تفکرات باطل غرب است همین تفکر والای پیغمبر اسلام(ص) است.
وی با بیان اینکه مکرون از درک شخصیت والای پیامبر(ص) عاجز است، ادامه داد: امروز غرب به بهانه تفکرات افراطی مسلمانان به نوعی میخواهد جامعه اسلامی را مخدوش کند. ضعف دشمنان اسلام علت اصلی این اهانتهاست. این قدر دشمنان اسلام ضعیف شدهاند و احساس خطر میکنند که در مقابل اسلام و مکتب اهل بیت(ع) به دست و پا زدن افتادهاند و خودشان هم میدانند که دیگر کاری از دستشان بر نمیآید.
ترس غرب از فراگیر شدن بیداری اسلامی در جهان
این استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه به زودی بیداری اسلامی در جهان فراگیر خواهد شد، گفت: مکتب شیعه به واسطه غنی بودن این مکتب و اهل بیت(ع) روز به روز جوانانی را دارد تربیت میکند که عملا آنها میبینند با این تفکر دیگر آل سعودی باقی نخواهد ماند و اینها میدانند به زودی بیداری اسلامی طوری جهان را فرا میگیرد که زمینه ظهور حضرت مهدی(عج) فراهم میشود.
وی ادامه داد: از این رو غرب و دشمنان اسلام کاملا احساس خطر کردهاند و اینگونه جسارت میکنند. حتی وقتی امام راحل(ره) از دنیا رفتند، روزنامههای غربی نوشتند ایشان شوروی را نابود و حکومتهای غربی را متحیر کرد. لذا فشارهای دارویی، اقتصادی، جناحی و سیاسی به کشورمان وارد کردند، اما دیدند تفکر علوی آن قدر قوی است که این انقلاب و نظام سقوط نمیکند. از طرفی بساط آنها در کشورهای اسلامی هم برچیده شده و چند کشوری هم که هنوز با آنها هستند بساط آنها از این کشورها هم در حال برچیده شدن است.
این استاد حوزوی با اشاره به درود و سلام خداوند در قرآن بر پیامبر(ص)، بیان کرد: خداوند و فرشتگان هر روز بر پیامبر(ص) سلام و درود می فرستند و میگویند «إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا؛ خدا و فرشتگانش بر پيامبر درود مىفرستند اى كسانى كه ايمان آوردهايد بر او درود فرستيد و به فرمانش به خوبى گردن نهيد»(آیه 56/ سوره احزاب)؛ حال مکرون میخواهد به چنین پیامبری جسارت و اهانت کند! پیامبری که مکتب آن مکتب اخلاق، صلح و مهربانی است.
توصیه پیامبر(ص) به داشتن تقوا
آیتالله احدی با اشاره به توصیه مهم پیامبر(ص) به مردم درباره تقوا و آثار تقوا در قرآن، گفت: در قرآن 12 اثر درباره تقوا بیان شده است و پیامبر(ص) همواره مردم را به رعایت تقوا توصیه کردهاند. اثر اول تقوا عزم و اراده است. کسانی که صاحب عزم و اراده هستند آنهایی هستند که تقوا دارند. قرآن هم در آیه 186 سوره مبارکه آل عمران میفرماید «وَإِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ ذَٰلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ؛ و اگر صبر پیشه کرده و پرهیزکار شوید که ثبات و تقوا سبب قوت اراده در کارهاست.»
این استاد حوزوی افزود: اثر دیگر تقوا نگهبانی از دشمنان و حیلهگران است؛ تقوا باعث میشود شما کشورتان را از نفوذ دشمن و حیلهگران حفظ کنید. هر کجا که کشورهای اسلامی ذلیل شدند به خاطر نفوذ دشمن و یا رشوه گرفتن مسلمانی از آن کشور بوده که به خاطر بیتقوایی صورت گرفته است. خداوند در آیه 120 سوره آل عمران نیز میفرماید «وَإِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا لَا يَضُرُّكُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئًا؛ اما اگر شما صبر پیشه کنید و پرهیزکار باشید مکرر و عداوت آنان آسیبی به شما نرساند»، در زمان پیامبر(ص) هم چنین افراد بیتقوایی بودهاند اما خداوند میفرماید اگر صبور باشید و گناه نکنید، حیله دشمنان در شما و ملت شما اثر نمیکند و تبدیل به یک ملت مقاومی میشوید که در مقابل همه دشمنان میایستید.
بیتقوایی ریشه تمام بدبختیهای بشر
مؤلف تفسیر فروغ افزود: آن چیزی که بدبختی و زشتی میآورد گناه و معصیت است که در اثر همین بیتقوایی انجام میشود. چرا یک عالم در اوج مسجد و منبر یک دفعه سقوط میکند؟ اگر کمی مطالعه کنید متوجه میشوید که در اثر بیتقوایی بوده و فکر میکرده اگر در خلوت یک کاری انجام دهد کسی متوجه نمیشود. بنابراین، قدرتهای ملکوتی هر چه بیشتر باشد طبیعت انسان هم اوج میگیرد و بالا میرود. پس تقوا تمام حیلهها را دفع میکند و اگر کسی در تقوا بلغزد هیچ چیزی کسب نمیکند.
آیتالله احدی تأیید و نصرت الهی را سومین اثر تقوا دانست و گفت: هر کس تقوا داشته باشد خدا او را یاری میکند و قرآن در آیه 61 سوره زمر میفرمایدَ «يُنَجِّي اللَّهُ الَّذِينَ اتَّقَوْا بِمَفَازَتِهِمْ لَا يَمَسُّهُمُ السُّوءُ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ؛ و خدا اهل تقوا را به موجبات رستگاری و اعمال صالح از عذاب نجات خواهد داد که هیچ رنج و المی به آنها نرسد و هرگز غم و اندوهی بر دلشان راه نیابد.»
نجات از عذاب الهی و مشکلات اقتصادی با داشتن تقوا
وی نجات از عذاب الهی را از دیگر فواید تقوا دانست و بیان کرد: چهارمین اثر تقوا نجات از عذاب الهی است؛ آنهایی که فردای قیامت کیفر نمیشوند کسانی هستند که از گناه پرهیز میکردند و اهل تقوا بودهاند. در آیه 72 سوره مبارکه مریم میخوانیم «ثُمَّ نُنَجِّی الَّذینَ اتَّقَوْا؛ پس از ورود همه در دوزخ، ما افرادی را که خداترس و با تقوا بودهاند نجات خواهیم داد.» و پنجم اینکه اهل تقوا همیشه در بهشت هستند، که قرآن در آیه 133 سوره آل عمران میفرماید «أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ؛ بهشتی که برای پرهیزکاران آماده شده است.»
این استاد حوزوی افزود: ششمین اثر تقوا نجات از سختیهای اقتصادی و مشکلات است؛ اگر بازاریان، بانکها و تولیدیهای ما با تقوا شوند دیگر این فشارهای اقتصادی نیست، انصافا نمیگویم که کسی کار نمیکند اما تقوا نیست که اینجور شده است. خداوند در آیه دوم سوره طلاق می فرماید «وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا؛ و هر که از خدا پروا کند، خدا برای او راه بیرون شدن از مشکلات و تنگناها را قرار می دهد.»
وی ادامه داد: هفتمین اثر تقوا اصلاح عمل است که تقوا باعث میشود عمل انسان اصلاح شود و همچنین گناهان او آمرزیده شود که اهل تقوا با یک بک یا الله گناهانشان آمرزیده میشود. قرآن هم در آیات 70 و 71 سوره احزاب میفرماید «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا؛ يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَالَكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُم ؛ ای اهل ایمان! از خدا پروا کنید و سخن درست و استوار گویید تا خدا اعمالتان را برای شما اصلاح کند و گناهتان را بر شما بیامرزد.»
آیتالله احدی بیان کرد: نهمین اثر تقوا این است که فرد با تقوا دوست و محبوب خدا میشود که قرآن هم در آیه 76 سوره آل عمران فرمود «فَإِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ؛ همانا خدا پرهیزکاران را دوست میدارد.» و اثر دهم تقوا این است که همه اعمال اهل تقوا قبول میشود «إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ؛ خدا فقط از پرهیزکاران می پذیرد.»(آیه 27 / سوره مائده)
این استاد حوزوی افزود: اثر یازدهم تقوا این است که مورد اکرام و عزت خداوند قرار می گیرند «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ؛ اى مردم ما شما را از مرد و زنى آفريديم و شما را ملت ملت و قبيله قبيله گردانيديم تا با يكديگر شناسايى متقابل حاصل كنيد در حقيقت ارجمندترين شما نزد خدا پرهيزگارترين شماست بىترديد خداوند داناى آگاه است»(آیه 13/ سوره حجرات)؛ و اثر دوازدهم تقوا این که بشارت الهی به آنها داده میشود «لَهُمُ الْبُشْرَى فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِي الْآخِرَةِ لَا تَبْدِيلَ لِكَلِمَاتِ اللَّهِ ذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ؛ در زندگى دنيا و در آخرت مژده براى آنان است وعدههاى خدا را تبديلى نيست اين همان كاميابى بزرگ است»(آیه 64/ سوره یونس)؛ حتی هنگامی که اهل تقوا میخواهند بمیرند، مرتب به آنها بشارت میدهند، یک بشارت عمیق و زیبا.
امیرمحسن سلطاناحمدی
انتهای پیام