جدال «جهان‌گرایی» بایدن و شعار «اول آمریکا»ی ترامپ
کد خبر: 3932584
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸
کارشناسان مسائل آمریکا از پرتنش‌ترین انتخابات می‌گویند:

جدال «جهان‌گرایی» بایدن و شعار «اول آمریکا»ی ترامپ

کارشناسان عقیده دارند که انتخابات امسال ریاست‌جمهوری آمریکا، جدال دو گفتار سیاسی در عرصه داخلی و خارجی است؛ ترامپ با شعار اول آمریکا در پی مرکزیت یافتن در جهان بوده و در مقابل، بایدن با جهان‌گرایی خواستار رفع مشکلات کنونی است.

به گزارش ایکنا، انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا امروز، 13 آبان، در حالی برگزار می‌شود که یکی از پرتنش‌ترین فصل‌های تاریخ سیاسی ایالات متحده ورق می‌خورد. این انتخابات را می‌توان مهمترین مسئله سیاسی جهان در سال جاری میلادی دانست که عواقب و تأثیرات آن می‌تواند تا سال‌ها در داخل آمریکا و روابط بین‌المللی این کشور ادامه داشته باشد. در یک سوی این انتخابات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور کنونی، قرار دارد که در طول چهار سال حضور در کاخ سفید با سیاست‌ها و گفتارهای غیرمعمول به شدت در دنیای سیاست تأثیرگذار بوده و روابط بین‌الملل آمریکا را دستخوش تحولاتی شگرف و بی‌سابقه کرده است. تحولاتی که به گفته بیشتر کارشناسان باعث تغییر وجهه آمریکا در عرصه بین‌الملل و در نهایت ضربه خوردن سیاست خارجی آن خواهد شد.

در سوی دیگر این کارزار، جو بایدن، نامزد حزب دموکرات، قرار دارد که برای تغییر آنچه مسیر اشتباه آمریکا خوانده وارد نبرد انتخاباتی با نامزد جمهوری‌خواهان شده است. بایدن که سابقه کار برای باراک اوباما، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا، را در کارنامه تقریباً 50 ساله حضور در صحنه سیاست داخلی و خارجی دارد تلاش کرده که با تبلیغات گسترده به خصوص برای جلب آرای اقلیت‌های اجتماعی مانند سیاه‌پوستان و مسلمانان، آرای خاکستری سرنوشت‌ساز را در ایالت‌های مهم کسب کند.

در مورد این انتخابات و تأثیر آن در جامعه آمریکا صحبت‌های زیادی شده است، اما این انتخابات همانطور که گفته شد، در عرصه بین‌المللی تأثیر بسیاری از جمله در رابطه با ایران دارد. در این باره خبرگزاری ایکنا با چهار کارشناس مسائل بین‌الملل در مورد تأثیر این انتخابات بر صحنه سیاست داخلی و خارجی آمریکا گفت‌وگو کرده است.


بیشتر بخوانید:


پیش‌بینی رقابتی پرتنش

آرشین ادیب مقدم (Arshin Adib-Moghadam)  استاد دانشکده مطالعات شرقی و آفریقایی دانشگاه لندن (SOAS)، در این مورد به ایکنا گفت: این انتخابات در داخل یک فرهنگ سیاسی به طور فزاینده‌ای غیر‌لیبرال در ایالات متحده اتفاق می‌افتد که در واقع اجازه انتخاب واقعی را که یک دموکراسی مترقی به آن نیاز دارد، نمی‌دهد. دونالد ترامپ طرف مقابل جو بایدن است - اختلافات کمی بین این دو وجود دارد که بیشتر به دلیل زمینه سیاسی ـ ‌فرهنگی محدود و غیرقابل تصور است. تنها امیدواری، افرادی هستند که در حال حاضر، نه به نفع یک کاندیدا بلکه برای حمایت از اصلاح واقعی و ساختاری کل سیستم سیاسی در کشور، تظاهرات می‌کنند.

در مقابل، استیون چان(Stephen Chan)، نویسنده و استاد سیاست جهانی در دانشکده مطالعات شرقی و آفریقایی دانشگاه لندن (SOAS)، با اشاره به نظرسنجی‌های انتخاباتی گفت: تا این لحظه، نظرسنجی‌ها انتظار پیروزی بایدن را دارند. بسیاری از اشتباهات نظرسنجی‌ها از انتخابات 2016 رفع شده، بنابراین پیش‌بینی‌های امسال احتمالاً دقیق‌تر هستند. با این حال، شرکت‌کنندگان انتخابات در ایالات متحده در حال حاضر در یک وضعیت بسیار ناپایدار به سر می‌برند و هیچ قطعیتی برای پیروزی بایدن وجود ندارد. با این وجود احتمال پیروزی بایدن هست.

جدال جهان‌گرایی بایدن و شعار اول آمریکای ترامپ

مایکل آرون راکلند(Michael Aaron Rockland)، استاد دانشگاه راتگِرز Rutgers) University) نیوجرسی در رشته مطالعات آمریکا، در مورد وضعیت دو نامزد انتخابات آمریکا با اشاره به ناکامی ترامپ به عنوان رئیس‌ جمهور گفت: ممکن است تعصب داشته باشم زیرا بسیار به جو بایدن فکر می‌کنم و درباره دونالد ترامپ دید مثبتی ندارم. بایدن برنده خواهد شد. مردم آمریكا که حالا به تعداد قابل توجهی بیشتر شده‌اند، می‌بینند كه ترامپ در مقام رئیس جمهور ناكام بوده است.

اما رابرت اشموهل (Robert Schmuhl)، کارشناس مسائل داخلی آمریکا و رئیس دانشکده والتر اچ آننبرگ ـ ادموند پی. جویس (Walter H. Annenberg-Edmund P. Joyce) در رشته مطالعات آمریکا دانشگاه نوتردام (University of Notre Dame) آمریکا، پاسخ داد: اگرچه مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری سال 2020 ایالات متحده به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا عجیب و غیرقابل پیش‌بینی بوده، اما نظرسنجی‌های افکار عمومی از بهار به طور شگفت‌انگیزی ثابت بوده است. برای جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور سابق و رئیس‌جمهور دونالد ترامپ در سطح ملی و در ایالات مهم برنده شدن اهمیت دارد.

تأثیر پیروزی هر یک از نامزدها بر سیاست آمریکا

ادیب مقدم در مورد تأثیر پیروزی هریک از نامزد‌ها بر سیاست داخلی و خارجی آمریکا پاسخ داد: تفاوت‌ها از نظر ظاهری خواهد بود. بایدن سخنران بهتری نسبت به ترامپ است، به خصوص در اشاره به طبقه متوسط ​​در ایالات متحده آمریکا. اما جناح‌های افراطی، از جمله جنبش‌های برتری‌طلبان سفید در کشور که ممکن است برای پیشبرد برنامه سیاسی خود به تروریسم متوسل شوند در برابر او مقاومت خواهند کرد. علوم سیاسی همه ابزارها را برای درک منطق‌ مقاومت در برابر قدرت به ما می‌دهد. ترامپ به عنوان سوپاپ اطمینان برای این جنبش‌ها عمل می‌کرد، اما ریاست‌جمهوری وی باعث ایجاد ناآرامی‌های داخلی از طرف دیگر، بخش‌های تحت ستم جامعه آمریکا و طبقات متوسط ​​شد. آینده ایالات متحده آمریکا چند نژادی و چند فرهنگی به نظر خواهد رسید.

وی با اشاره به تحولات نژادی در آمریکا، گفت: حتی در عرض یک یا دو نسل آمریکا بیشتر آمریکای لاتین خواهد بود و از این رو فرهنگ جریان اصلی و جمعیت‌شناسی به جنوب قاره بسیار نزدیکتر است. از این نظر ترامپیسم نشان دهنده آخرین نبرد بزرگ انسان سفید است. بسیاری از روشنفکران در ایالات متحده مدت‌ها استدلال می‌کردند: فقط زمان لازم است تا آن جنگ (خصومت نژادی) از بین برود. این به مردم کشور بستگی دارد، اگر این مذاکره (انتخابات دوقطبی امسال) مجدد در مورد معنای ایالات متحده، صلح‌آمیز یا حتی خونین‌تر از امسال برسد.

جدال جهان‌گرایی بایدن و شعار اول آمریکای ترامپ

پاسخ استیون چان در مورد تأثیر پیروزی هر یک از نامزدها بر سیاست داخلی و خارجی ایالات متحده بر چینش دولت تأکید داشت و گفت: در داخل کشور، با ریاست‌جمهوری بایدن، مطمئناً مجدداً از مفاد طرح مراقبت‌های بهداشتی اوباما استفاده می‌شود. به طور کلی، گفتار معتدل‌تری وارد سیاست داخلی و سیاست خارجی می‌شود. با این حال، در سیاست خارجی، بستگی به این دارد که بایدن چه کسی را به عنوان وزیر امور خارجه انتخاب کند. شخصی مانند جان کری توانست راهی را برای دستیابی به توافق درباره مسائل هسته‌ای با ایران پیدا کند. اگر دوباره ریاست‌جمهوری ترامپ در کار باشد، تغییری در جبهه ایران ایجاد نخواهد شد اما در داخل کشور احتمال وقوع ناآرامی‌های مدنی بیشتر وجود دارد. این یک جامعه کاملاً تقسیم شده با خشونت فراوان خواهد شد که چندان ربطی به جرم ندارد بلکه ارتباط تنگاتنگی با سیاست خواهد داشت.

اما راکلند به بحث مناسبات بین‌المللی آمریکا اشاره کرد و در این باره گفت: با فرض برنده شدن بایدن، همانطور که در دولت اوباما روند کار به این شکل بود، آمریکا به تعهدات بین‌المللی خود باز خواهد گشت، در حالی که ترامپ می‌گوید اول آمریکا. اما تنها راه عملکرد در جهان جهانی‌شده ما ارتباط با کشورهای دیگر است. ما مجدداً به توافق‌نامه‌های آب و هوایی پاریس خواهیم پیوست، مجدداً از سازمان بهداشت جهانی حمایت خواهیم کرد، به پیمان اقیانوس آرام پیوسته و تلاش خواهیم کرد تا به توافق‌نامه با ایران که از سوی دولت قبلی تنظیم شده است، برگردیم.

از سوی دیگر اشموهل بر تفاوت‌های بنیادین دولت احتمالی بایدن با ترامپ تأکید و تصریح کرد: رویکرد جو بایدن در امور حکومتی، داخلی و بین‌المللی کاملاً متفاوت از رویکرد دونالد ترامپ خواهد بود. تجربه بایدن در واشنگتن ـ 36 سال در سنا و هشت سال به عنوان معاون رئیس جمهور ـ به این معنی است که او می‌داند چگونه با کنگره (سنا و مجلس نمایندگان) و همه ادارات اجرایی کار کند. ترامپ از زمان رئیس جمهور شدن با دولت خودش در جنگ بوده است.

رویارویی ایران و آمریکا

ادیب مقدم با اشاره به سیاست‌های منطقه‌ای ایران، در مورد نوع رابطه بایدن و ترامپ با ایران گفت: برجام ممکن است با بایدن دوباره در دستور کار قرار گیرد. اما سیاست‌های خصمانه آمریکا تا زمانی که ایران اولویت‌های استراتژیک خود را تغییر ندهد، ادامه خواهد یافت. من این را به وضوح در کتاب جدیدم، ایران چیست (What is Iran) بیان کردم. یکی از فصل‌های اصلی کتاب تأثیر جناح راست جهانی بر روابط ایران و آمریکا را تجزیه می‌کند. این تأثیر در دوره بایدن ادامه خواهد یافت زیرا نهادی و منظم بوده و در واقع جهانی است.

جدال جهان‌گرایی بایدن و شعار اول آمریکای ترامپ

در مقابل استیون چان با تأکید بر انتخاب وزیر خارجه و تأثیر آن در سیاست خارجی آمریکا، بیان کرد: همانطور که گفتم، بستگی به انتخاب وزیر امور خارجه دارد. مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، اولین کسی خواهد بود که به دنبال تأثیرگذاری بر این تصمیم است. ترامپ با عادی‌سازی روابط دیپلماتیک بین کشورهای اسلامی سنی مذهب و اسرائیل شروع به تغییر جغرافیای سیاسی خاورمیانه کرده است. این باعث جسارت اسرائیل در رویکرد خود در قبال ایران خواهد شد. بنابراین این سؤال در حقیقت یک سوال دوگانه است: سیاست در قبال ایران و سیاست در قبال اسرائیل. ایران باید مراقب یک خصومت هماهنگ از سوی عربستان سعودی و اسرائیل باشد. این یک اتحاد فرصت‌طلبانه اما قوی خواهد بود.

احتمال بالای مذاکره مستقیم بین ایران و آمریکا موضوعی است که راکلند به آن اشاره کرد و گفت: در صورت پیروزی بایدن آمریکا و ایران به میز مذاکره بازمی‌گردند و به دنبال استفاده مجدد از توافق‌نامه‌ هسته‌ای هستند که توسط جان کری (وزیر امور خارجه در دولت اوباما) و سایر کشورهای شرکت‌کننده از جمله ایران، تهیه شده بود. در عوض تحریم‌ها کاهش یافته یا از بین می‌روند.

در پایان اشموهل به رویکرد جهان‌گرایانه بایدن اشاره کرد و پاسخ داد: به عنوان رئیس‌جمهور، بایدن با متحدان اروپایی و دیگران در رسیدگی به امور و مشکلات بین‌المللی همکاری خواهد کرد. در مقابل، دونالد ترامپ به رویكرد «اول آمریکا» ادامه خواهد داد كه همچنین به معنای روش یکطرفانه‌ آمریكا برای برخورد با جهان است.

گفت‌وگو از محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha