«نه به نژادپرستی» ترامپ؛ دلیل رأی اقلیت‌ها به جو بایدن
کد خبر: 3936450
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۱
استاد دانشگاه پرینستون در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد:

«نه به نژادپرستی» ترامپ؛ دلیل رأی اقلیت‌ها به جو بایدن

استاد دانشگاه پرینستون آمریکا با اشاره به نقش اقلیت‌های نژادی و دینی آمریکا در شکست دادن ترامپ، بیان کرد: نظرسنجی‌های پس از انتخابات ریاست‌جمهوری را در این مورد ندیده‌ام، اما اطمینان دارم که بسیاری از رأی‌دهندگان دموکرات و مستقل از اظهارنظرها و اقدامات تفرقه‌افکنانه ترامپ در مورد نژاد و دین خشمگین و بیزار شده‌اند.

به گزارش ایکنا، با وجود اینکه هنوز دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور و نامزد بازنده انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، از پذیرش شکست خود به طور رسمی امتناع کرده، اما مشخص است که پیروزی جو بایدن، نامزد حزب دموکرات، در این رقابت‌ها باعث شده است که ترامپ تبدیل به اولین رئیس‌جمهور یک دوره‌‌ای این کشور بعد از سال 1992 شود.

در مورد این انتخابات و پیروزی شگفت‌آور جو بایدن صحبت‌های زیادی شده است و تقریباً تمامی کارشناسان و صاحب‌نظران عرصه سیاست داخلی آمریکا بر مشارکت بالای مردم در این انتخابات تأکید کرده‌اند؛ مشارکتی که با حضور پررنگ اقلیت‌های نژادی و دینی مانند مسلمانان که زخم‌خورده سیاست‌های دونالد ترامپ (ممنوعیت سفر اتباع چند کشور اسلامی) هستند باعث شد که آرای سرگردان و مردد این گروه کوچک اما تأثیرگذار به سبد رأی جو بایدن ریخته شود. اما مسئله تنها تأثیر انتخاب جو بایدن در تغییر سیاست‌های داخلی دولت آمریکا نیست و به نظر می‌رسد که صحنه سیاست خارجی آمریکا که در دوره چهار ساله ریاست‌جمهوری ترامپ تغییرات بسیاری را به چشم دید هم تغییر کند، به خصوص در مورد سازمان‌های بین‌المللی و منطقه غرب آسیا.

استیفن ماسیدو (Stephen Macedo)، استاد دانشگاه پرینستون (Princeton University)، از جمله افرادی است که عقیده دارد برخلاف دوره گذشته، نظرسنجی‌ها در انتخابات امسال دقیق‌تر بودند و علاوه بر حضور پررنگ اقلیت‌ها، شیوع کرونا و مدیریت ضعیف دولت ترامپ باعث شکست وی در انتخابات شد.

ماسِیدو متولد 1957 است و مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشکده اقتصاد لندن و مدرک کارشناسی ارشد و دکترای خود را از دانشگاه آکسفورد گرفت. این استاد دانشگاه پرینستون تألیفات و آثاری در مباحثی مانند لیبرالیسم، عدالت، جامعه مدنی، نظریه‌های سیاسی و قانون اساسی آمریکا و سیاست‌های عمومی دارد. وی اخیراً به عنوان نایب‌رئیس انجمن علوم سیاسی آمریکا و رئیس اولین کمیته دائمی آن در زمینه آموزش مدنی و تعامل فعالیت می‌کند و در این سمت وی نویسنده اصلی کتاب «دموکراسی در معرض خطر: سیاست عمومی و تمدید تابعیت آمریکایی» (Democracy at Risk: Public Policy and the Renewal of American Citizenship) است. علاوه بر اینها وی رئیس انجمن فلسفه سیاسی و حقوقی آمریكاست.

استیفن ماسیدو در گفت‌وگویی که با خبرگزاری ایکنا در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا داشت، در مورد دلیل اصلی شکست غیرمنتظره دونالد ترامپ در این انتخابات گفت: اول از همه نظرسنجی‌ها مطمئناً بایدن را برای چند ماه پیروز انتخابات معرفی کرده‌اند، بنابراین شکست ترامپ چندان تعجب نداشت. در واقع، او (بایدن) بهتر از پیش‌بینی نظرسنجی‌ها عمل کرد. از سوی دیگر به نظر می‌رسد بزرگترین عامل شکست ترامپ، مدیریت ضعیف وی در مورد اپیدمی کووید-19 بوده است. او تصمیم گرفت در بسیاری از جلسات خود را در اولویت و مرکز قرار دهد و اظهار نظرهای مضحک و بی‌ربطی را ارائه کند.

ماسیدو ادامه داد: مهمترین مسئله برای بسیاری از رأی‌دهندگان ممکن است آشفتگی اقتصادی باشد. حتی در این صورت، اکثر رأی‌دهندگان هنوز اعتقاد دارند که وضعیت آنها نسبت به چهار سال پیش بهتر است و به طور کلی، مدیریت اقتصادی او (ترامپ) همان چیزی است که رأی‌دهندگان بیشتر به آن اعتبار می‌دهند. شکی نیست که بسیاری از مردم از رفتارها و هنجارهای ترامپ به وحشت افتاده‌اند. او(ترامپ) بدترین دشمن خودش است و تصمیم گرفته که به شیوه‌ای فوق‌العاده تفرقه‌افکن حکومت کند.

استاد دانشگاه پرینستون در پاسخ به سؤالی در مورد نقش اقلیت‌های نژادی و دینی آمریکا در شکست دادن ترامپ گفت: من نظرسنجی پس از انتخابات در این مورد را ندیده‌ام، اما اطمینان دارم که بسیاری از رأی‌دهندگان دموکرات و مستقل از اظهارنظرها و اقدامات تفرقه‌افکنانه وی در مورد نژاد و دین خشمگین شده‌اند. با این حال، توجه به این نکته نیز مهم است که به نظر می‌رسد حمایت از ترامپ در میان آمریکایی‌های لاتین‌تبار ـ به ویژه ظاهراً در بین آمریکایی‌های کوبایی ـ و همچنین مردان آفریقایی آمریکایی کمی افزایش یافته، زیرا هویت افراد پیچیده است و همه خود را به شدت به یک گروه منتسب نمی‌دانند.

خشم از تفرقه‌افکنی ترامپ، دلیل رای اقلیت‌ها به بایدن

رئیس انجمن فلسفه سیاسی و حقوقی آمریكا در مورد ابراز تمایل جو بایدن برای استفاده از مسلمانان در دولت خود و امکان عملی شدن این موضوع تصریح کرد: نه تنها در بین دموکرات‌ها بلکه برای بسیاری از جمهوری‌خواهان نیز فکر نمی‌کنم مانع بزرگی (برای حضور مسلمانان در دولت) وجود داشته باشد. مسلمانان حدود 1 درصد از جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند. معتقدم مسلمانانی که در حال حاضر در کنگره ایالات متحده و دفاتر ایالتی و محلی خدمت می‌کنند، تأثیرگذاری بیشتری خواهند داشت.

ماسیدو در مورد تغییر سیاست‌های بایدن در مورد منطقه غرب آسیا و رژیم اسرائیل گفت: بایدن از اسرائیل حمایت خواهد کرد و ظاهراً روابط نزدیکی با نتانیاهو داشته است. تصور می‌کنم که دولت او سعی خواهد کرد تا حدودی بی‌طرفانه‌تر در ارتقای صلح و سازش با فلسطینیان نقش داشته باشد.

خشم از تفرقه‌افکنی ترامپ، دلیل رای اقلیت‌ها به بایدن

استاد دانشگاه پرینستون در مورد تغییرات احتمالی در سیاست خارجی آمریکا در عرصه بین‌الملل و خاورمیانه گفت: او حمایت بیشتری از همکاری‌های بین‌المللی و سازمان‌های چندجانبه خواهد کرد. احتمالاً بایدن دوباره به توافقنامه آب و هوایی پاریس ملحق خواهد شد و به دنبال تجدید توافق هسته‌ای ایران باشد. همچنین او تأکید بیشتری بر مسائل حقوق بشری و نگرانی آشکارتر در مورد نقض حقوق بشر مانند قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار عربستانی، نشان خواهد داد.

ماسیدو در پایان در مورد احتمال بازگشت بی‌قید و شرط آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران با تأکید بر نقش جمهوری‌خواهان در سنا، تصریح کرد: من احتمال بازگشت بی‌قید و شرط را نمی‌دهم؛ وضع موجود تغییر کرده است. جمهوری‌خواهان احتمالاً همچنان سنا را کنترل خواهند کرد. با این همه دلیل خوبی وجود دارد که فکر کنیم لفاظی‌ها کاهش خواهد یافت و تعامل سازنده بیشتری از طرف دولت بایدن صورت خواهد گرفت.

گفت‌وگو از محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha