حوادث کنگره آمریکا نشان داد برخی هنوز در دوران غرب وحشی زندگی می‌کنند
کد خبر: 3946293
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۷
استاد دانشگاه لندن در گفت‎و‎گو با ایکنا:

حوادث کنگره آمریکا نشان داد برخی هنوز در دوران غرب وحشی زندگی می‌کنند

«استیون چان»، استاد دانشگاه لندن حمله هواداران ترامپ به کنگره آمریکا را بیانگر نوعی وحشی‎گری دانست و گفت: قانونی که اجازه حمل اسلحه را در آمریکا داده به بسیاری از افراد احساس قدرت می‌دهد؛ گویی هنوز در دوران غرب وحشی زندگی می‌کنند و این مسئله در حوادث اخیر کنگره کاملا نمایان بود.

به گزارش ایکنا، اتفاقات شب گذشته در ساختمان کنگره آمریکا و حمله طرفداران دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را می‌توان به عنوان یکی از سیاه‌ترین برگ‌های تاریخ سیاسی آمریکا ثبت کرد.

رخدادهایي را که شب گذشته در واشنگتن افتاد، می‌توان علاوه بر اینکه شکست بزرگ جامعه مدنی آمریکا توصیف کرد، به عنوان نشانه‌ای از شکاف شدید و عمیقی دانست که در جامعه متکثر و متحد آمریکا به وجود آمده و ریاست جمهوری دونالد ترامپ و رفتارهای به دور از منطق و عرف سیاسی وی آن را عمیق‌تر و عیان‌تر کرده است.

از سوی دیگر، شکست جمهوری‌خواهان در انتخابات مجلس سنا و از دست دادن اکثریت در این مجلس نشان داد که حزب جمهوری‌خواه با بحران بزرگی مواجه شده است. در انتخابات سال 1932 که در فضای بحران رکود بزرگ اقتصادی آمریکا پس از 1929 انجام شد، هربرت هوفر، رئیس جمهور وقت جمهوریخواه شکست سنگینی از فرانکلین روزولت دموکرات خورد و تبدیل به یک رئیس جمهور تک دوره‌ای شد؛ علاوه بر آن حزب جمهوری‌خواه کنترل و برتری خود در هر 2 مجلس کنگره را از دست داد. اتفاقی که بعد از 88 سال شب گذشته دوباره در صحنه سیاسی آمریکا رخ داد.

بیشتر بخوانید:

در مورد اتفاقات شب گذشته در کنگره آمریکا، استیون چان(Stephen Chan)، نویسنده و استاد سیاست جهانی در دانشکده مطالعات شرقی و آفریقایی دانشگاه لندن (SOAS)، از جمله کسانی است که عقیده دارد که قوانین آمریکا به خصوص در مورد اجازه حمل اسلحه باعث شده که برخی مردم همچنان با طرز تفکری که مربوط به غرب وحشی است، در جامعه آمریکا ابراز وجود کنند و این مسئله با حضور رئیس جمهور خودشیفته‌ای مانند ترامپ تشدید شده است.

چان متولد ۱۹۴۹ در نیوزیلند و از یک خانواده مهاجر چینی است و مدرک دکترای خود را از دانشگاه کِنت بریتانیا در رشته سیاست بین‌الملل دریافت و از سال ۲۰۰۲ در دانشکده مطالعات شرقی و آفریقایی دانشگاه لندن تدریس کرده است. وی ‌تاکنون مقالات بسیاری را در مورد مسائل مرتبط با روابط بین‌الملل در مطبوعات دانشگاهی، نشریات تخصصی و روزنامه‌های مطرح منتشر كرده است. چان برنده جایزه انجمن مطالعات بین‌المللی ۲۰۱۰ و از جمله کسانی است که در همان سال به دلیل «خدمات به آفریقا و آموزش عالی» نشان امپراطوری بریتانیا را دریافت کرد. وی در گفت‌‌وگو با ایکنا نظرات خود را درباره اتفاقات دیشب کنگره آمریکابیان کرد که در ادامه از نظر می‌گذرد:

ایکنا ـ همان طور که می‎دانید وقایع اخیر کنگره آمریکا در تاریخ سیاسی این کشور کم سابقه بوده است. علت و ریشه این حوادث چیست؟

آنچه ما در ایالات متحده آمریكا دیدیم رئیس جمهوری است كه خودشیفتگی او بیش از احترام به مناسبات قانون اساسی است. حتی سیاستگذاران جناح راست و مشاور سابق وی که افرادی با طرز تفکری بسیار دور از لیبرالیسم هستند دائماً و به طور مفصل در مورد شخصیت پوچ رئیس جمهور ترامپ  صحبت کرده و قضاوت خود را نشان داده‌اند.

ایکنا ـ برخی بر این باورند که این انتخابات و عواقب آن بیش از هر چیز نشان از شکاف عمیقی است که در سیاست داخلی ایالات متحده وجود دارد. نظر شما چیست؟

در مورد این موضوع باید به این نکته توجه داشت که مشکل واقعی ایالات متحده آمریکا تعداد بسیار زیادی از مردم است که پروپاگاندای بی‌اساس رئیس جمهور را که در چهار سال تصدی مسئولیت خود آن را منتشر کرده، باور دارند. جدای از فناوری (در زمینه ارتباطاتی) که انتخابات را برای مردم آمریکا پیچیده‌تر کرده، به نظر می‌رسد که آنها(مردم آمریکا) به افرادی تبدیل شده‌اند که هرگونه اطلاعاتی را که متناسب با تعصبات و تمایلات آنهاست، را باور می‌کنند.

از سوی دیگر، قانونی که اجازه حمل اسلحه را داده به بسیاری از افراد احساس قدرت می‌دهد گویی هنوز در دوران غرب وحشی زندگی می‌کنند و این مسئله در حوادث اخیر کنگره کاملا نمایان بود.نه تنها بسیاری از آنها کلت 45 بلکه اسلحه‌های تهاجمی دارند که بیشتر مربوط به ارتش است تا افراد عادی.

برخی هنوز در دوران غرب وحشی زندگی می‌کنند

فکر می‌کنید این رویدادها در نهایت چه تاثیری بر عملکرد دولت بایدن در سیاست داخلی و خارجی دارند؟

این وقایع نشان می‎دهد که بایدن به عنوان رئیس جمهور جدید برای اجرای یک برنامه لیبرال در داخل آمریکا و عرصه بین‌المللی باید بسیار سخت تلاش کند. در داخل کشور او کابینه بسیار متنوعی را انتخاب کرده است. برای اولین بار، این کابینه شبیه کابینه‌های فرانسوی انتخاب شده که در آن تکثرگرایی جمعیت منعکس شده است. اینکه آیا تکنوکراسی کثرت‌گرایانه وی در این اوضاع آشفته جواب می‌دهد، باید منتظر ماند.

شیوع بیماری همه گیر COVID-19 نیز گویای این است که حداقل یک سال طول خواهد کشید تا ایالات متحده آمریکا بتواند پویایی اقتصادی خود را بازیابی کند در حالی که چین اکنون به دلیل درک و کنترل این بیماری یک سال از آمریکا جلوتر است.

در عرصه سیاست خارجی بایدن تلاش خواهد کرد اطمینان متحدان اروپایی و سایر متحدان غربی خود را جلب کند. به دلیل برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا)، ایالات متحده بیشتر از بریتانیا به سوی اروپا گرایش پیدا می‌کند. جنگ تجاری با چین ادامه خواهد یافت، اما برخلاف استفاده ترامپ از ابزارهای سیاسی برای محدود کردن ظرفیت صادرات و کاهش منافع اقتصادی مشترک با چین، فعالیت‌ها بیشتر در حوزه اقتصادی انجام خواهد شد.

ایکنا ـ در خاورمیانه وضعیت سیاست خارجی آمریکا با توجه به رخدادهای اخیر به کدام سو می‌رود؟

در شرایط فعلی، دقیقاً به دلیل نیاز به کار با اروپا، جستجوی واقعی برای یافتن نوعی راه‌حل در رابطه با ایران وجود خواهد داشت. جان کری در کابینه بایدن گنجانده شده است. رهبران اروپایی مانند مکرون در مورد بایدن احساس می‌کنند که راهی برای مذاکره وجود دارد. اما این شامل یک فرمول جادویی نخواهد بود. چند ماه مذاکره با دقت و سخت در پیش است و هر دو طرف باید در لحظات حساس خویشتنداری کنند. اما حسن نیت بیشتری نسبت به  سال‌های حضور ترامپ وجود خواهد داشت.

اینکه بایدن در مورد توسعه‌طلبی اسرائیل در فلسطین و اقدامات ترامپ در رشوه دادن مؤثر به کشورهای عربی برای به رسمیت شناختن اسرائیل چه خواهد کرد، یک سؤال روشن است که باید منتظر پاسخش بمانیم؛ اما یکی از نشانه‌های خوب در خاورمیانه اقدام عربستان درمورد پایان دادن به تحریم قطر است. این حداقل در بخشی از سیگنال‌های ارسال شده از سوی تیم بایدن بود. من تعجب نخواهم کرد اگر دوحه زمینه بسیاری از مذاکرات خاورمیانه و همچنین مذاکرات بین آمریکا و ایران شود. جلسات محرمانه دو جانبه در مواردی مانند مجمع دوحه به خوبی می‌تواند اولین گام‌های رو به جلو باشد و این ممکن است شامل بحث در مورد اقدامات اطمینان بخش باشد. مهم نیست که چه سخنانی در سال‌های حضور ترامپ بیان شده است. برای ایرانیان، همکاری با قطر و فرانسه مقدمه مذاکره با ایالات متحده آمریکا خواهد شد.

گفت‌وگو: محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha