کد خبر: 3932650
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۶
افزایش قیمت خودرو در کشور ما پدیده چندان عجیبی نیست. خودروسازان با داشتن بهانه یا بدون آن اقدام به گران کردن خودرو می‌کنند و مردم نیز مرجعی برای اعتراض نمی‌یابند. به همین دلیل چاره‌ای جز کنار آمدن با اوضاع نداشته و تنها به لایک کردن پست‌های اعتراضی اکتفا می‌کنند. در این مقاله از همراه مکانیک به سراغ بررسی نقش مردم و دولت در گرانی خودروها می‌رویم تا ببینیم واقعا باید کاسه کوزه‌ها را بر سر چه کسی شکست.

افزایش قیمت خودرو در کشور ما پدیده چندان عجیبی نیست. خودروسازان با داشتن بهانه یا بدون آن اقدام به گران کردن خودرو می‌کنند و مردم نیز مرجعی برای اعتراض نمی‌یابند. به همین دلیل چاره‌ای جز کنار آمدن با اوضاع نداشته و تنها به لایک کردن پست‌های اعتراضی اکتفا می‌کنند. هیئت دولت نیز تنها اقدام به برگزاری جلسات نمایشی با مدیران خودروسازی کرده و تلاشی برای کاهش یا حداقل ثابت نگه داشتن قیمت خودروها نمی‌کند. همین عوامل است که به خودروسازان برای ادامه روند افزایشی جرئت کافی را می‌دهد. در این مقاله از همراه مکانیک به سراغ بررسی نقش مردم و دولت در گرانی خودروها می‌رویم تا ببینیم واقعا باید کاسه کوزه‌ها را بر سر چه کسی شکست.

دولت تا چه حد می‌تواند جلوی روند افزایش قیمت را بگیرد؟

رئیس‌جمهور و هیئت وزرا به عنوان مدیران اجرایی کشور وظیفه دارند بر قیمت‌های بازار نظارت کرده و ثبات آن را حفظ کنند. درباره بازار خودرو نیز این وظیفه بر عهده دولت است. به خصوص که بخش زیادی از سهام شرکت‌های خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو متعلق به دولت بوده و بخش قابل توجهی از سود فروش خودروها به خزانه دولت واریز می‌شود. در رابطه با نقش دولت در افزایش قیمت خودروها دو مسئله جداگانه وجود دارد. اول اینکه دولت تا چه حد برای ثبات بازار خودرو تلاش کرده و دوم اینکه محدوده اختیارات دولت چقدر است؟

پیش از اینکه به دو سوال مطرح شده در بالا پاسخ دهیم لازم است تغییر قیمت برخی خودروهای داخلی در یک ماه اخیر را بررسی کنیم. مشاهده قیمت آنلاین خودرو در شهریور 99 و مقایسه آن‌ها با قیمت‌های مهر ماه 99 شما را شگفت زده خواهد کرد. بارزترین این تفاوت قیمت‌ها مربوط به پژو پارس اتوماتیک است که در شهریور 99 با قیمت 275 میلیون تومان به فروش می‌رسید و در مهر ماه 99 به قیمت 454 میلیون تومان رسید. دیگر خودروها نظیر پراید 131 و 111، تیبا، ساینا، پژو 206، دنا و رانا در همین یک ماه رشدی حداقل 35 میلیونی را تجربه کردند. رشدی که باعث شد صف خریداران این خودروها از آنچه بود خلوت‌تر شود.

اما در پاسخ به سوال اول مطرح شده در این بخش باید گفت که دولت طرح‌های متنوعی را برای کنترل قیمت خودرو و افزایش قدرت خرید خریداران ارائه کرد. از ارائه تسهیلات خرید خودرو گرفته تا فروش فوق‌العاده خودرو و فروش با قرعه‌کشی همگی از طرح‌هایی است که توسط دولت پیاده شده‌اند. اما متاسفانه همه آن‌ها نتیجه‌ای به جز شکست نداشته‌اند. البته فروش خودرو با قرعه‌کشی هنوز هم در حال اجراست اما با توجه به اینکه خودروهای این طرح در سال 1400 و بر اساس قیمت روز تحویل داده می‌شوند، به نظر نمی‌رسد که سرنوشت این طرح با طرح‌های قبلی متفاوت باشد.

درباره اختیارات دولت نیز باید گفت که وظیفه نظارت بر بازار خودرو و تنظیم قیمت‌ها بر عهده دولت و به طور خاص سازمان تنظیم مقررات است. اما جایی که دولت نتواند مشکل را حل کند مجلس نیز می‌تواند وارد کار شود. البته پیش از وقوع فاجعه‌ای این چنینی مجلس می‌تواند با وضع قوانین محدودکننده اجازه بالا رفتن قیمت‌ها را نداده و جلوی خودروسازان را بگیرد. اما سیاست‌های اقتصادی نادرست، نبود نظارت بر شیوه قیمت‌گذاری، بی‌رقیب بودن سایپا و ایران‌خودرو و افزایش شدت تحریم‌ها همگی باعث شده که دولت خود را از بازار خودرو کنار کشیده و به خودروسازان اجازه دهد آن‌طور که دوست دارند قیمت خودروها را افزایش دهند.

قیمت آنلاین خودرو را از کجا ببینیم؟!

در همه نقاط جهان قیمت خودروها بر اساس کیفیت و میزان تقاضا تعیین می‌شود. اما به نظر می‌رسد که در ایران هیچ یک از این دو عامل دارای اهمیت نبوده و صرفا سلیقه خودروسازان در قیمت‌گذاری موثر است. در ابتدای آغاز افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو برخی از سلبریتی‌ها اقدام به راه‌اندازی کمپین‌های نه به خرید خودروی داخلی کردند تا جلوی رشد قیمت را بگیرند. اما برخی افراد سودجو یا بی‌اطلاع به سراغ سایت‌های فروش ایران‌خودرو و سایپا رفتند و در مدتی باورنکردنی همه خودروهای پیش‌فروش این خودروسازان خریداری شد.

قیمت آنلاین خودرو و دوباره روند افزایشی

در چنین بازاری عده زیادی از خریداران با این استدلال که اگر الان نخرند فردا مجبور به خرید مدل‌های پایین‌تر با قیمت بیشتر خواهند شد رونق بازار را حفظ کردند. عده‌ای دیگر نیز با توجه به تفاوت قیمت فاحش کارخانه و بازار به سمت طرح‌های پیش‌فروش کشیده شدند. اما در این بین عده‌ای دلال با هدف رسیدن به سودهای کلان اقدام به خرید کدهای ملی با مبلغ ناچیز و ثبت‌نام خودرو کردند. به هر حال هر هدفی که پشت ثبت‌نام‌های چند هزار نفره در طرح‌های فروش خودرو بود، باعث شد که خودروسازان متوجه شوند هنوز تیغ تیزی دارند و آن را بیشتر بر گلوی مردم فشار بیاورند.

امروز اما با شروع طرح‌های قرعه‌کشی، بازار جدیدی بدر کنار بازار خرید و فروش خودروی واقعی اضافه شده و آن بازار فروش برگه برنده در قرعه‌کشی است. افرادی که بخت یارشان بوده و در قرعه‌کشی خرید خودرو موفق شده‌اند، اکنون اقدام به فروش سهم خود با قیمتی باورنکردنی می‌کنند. پیدایش این بازار نشان می‌دهد که خود مردم بیش از آنکه به فکر راه‌حلی برای ادب کردن خودروسازان باشند، به فکر پر کردن جیب خود هستند. به همین دلیل نمی‌توان صرفا خودروسازان و دولت را در گرانی خودرو مقصر دانست.

سخن پایانی

بسیاری از کسانی که قبلا خودروهای داخلی را با اختلاف قیمتی فاحش خریداری کرده‌اند، اکنون به خود می‌بالند و تصور می‌کنند که سود زیادی نصیبشان شده است. اما نباید فراموش کنیم که گرانی خودرو می‌تواند برای همه ما مضر باشد. حتی اگر قبلا صاحب خودرو شده باشیم، ادامه روند گرانی خودرو باعث می‌شود که هزینه‌های لوازم جانبی خودرو نیز افزایش پیدا کند. بدون شک شما دیگر نمی‌توانید یک لاستیک، لنت ترمز، شیشه یا حتی روکش صندلی را با قیمت قبلی خریداری کنید. بنابراین اگر قیمت آنلاین خودرو شما نسبت به قیمت خریدتان افزایش پیدا کرده باید به این توجه کنید که در صورت خراب شدن آن نیز باید هزینه‌ای چند برابر برای تعمیر بپردازید. به هر روی به نظر می‌رسد که راهی که خودروسازان داخلی برای تعیین قیمت آنلاین خودرو در نظر گرفته‌اند، چه برای خریداران و چه برای خودشان به جایی به جز ترکستان ختم نخواهد شد! راستی همین الان وارد سایت همراه مکانیک در آدرس hamrah-mechanic.com/carprice شوید و قیمت آنلاین خودرو خود را ببینید.

انتهای پیام
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha: