پاریس به دنبال دیکته کردن لائیسیته با مدل «اسلام فرانسوی» است
کد خبر: 3933762
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۴
کارشناس مسائل بین‌المللی بیان کرد:

پاریس به دنبال دیکته کردن لائیسیته با مدل «اسلام فرانسوی» است

ابوالحسن خلج‌منفرد، از کارشناسان مسائل بین‌المللی اظهار کرد: دولت فرانسه در صدد است با ارائه یک مدل اسلامی به نام «اسلام فرانسوی» نوعی از اسلام را به مسلمانان فرانسه معرفی کند که در حقیقت ارزش‌ها و معیارهای زندگی اجتماعی در فرانسه و فرهنگ لائيسیته را به آنان تعمیم دهد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ابوالحسن خلج‌منفرد، رئیس مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و از کارشناسان مسائل بین‌المللی در خصوص کینه‌توزی دشمنان اسلام نسبت به جامعه اسلامی و پیامبر اکرم(ص) و قرآن کریم و موج اسلام هراسی در اروپا به ویژه در کشور فرانسه اظهار کرد: موضع‌ مکرون در مورد اسلام و مسلمانان به ویژه اهانت به ساحت مقدس رسول اکرم(ص) به بهانه آزادی بیان، بدترین موضع‌گیری یک زمامدار غربی در سال‌های اخیر است.

وی افزود: در مسئله اخیر در فرانسه و ابراز حمایت علنی مكرون از جریانات ضد اسلامی، موضع ناشیانه مکرون به عنوان یک شخصیت سیاسی به طور آشکار افزایش شکاف اجتماعی و گسترش ناامنی در این کشور را در پی داشته است.

خلج منفرد ادامه داد: فرانسه یک کشور بزرگ اروپایی است که بیشترین جمعیت مسلمانان را در خود جای داده است. براساس آمار سال 2015 جمعیت کشور فرانسه حدود 66 میلیون نفر بوده، اما آمار رسمی از تعداد جمعیت مسلمانان ارائه نمی‌شود. زیرا در فرانسه، جمعیت بر اساس دین یا نژاد تعیین نمی‌شود و دولت فرانسه آمار دقیقی را ارائه نمی‌کند.

وی ادامه داد: در واقع، رشد جمعیت مسلمانان در فرانسه که هم به دلیل مهاجرت و هم گرایش به دین مبین اسلام به ویژه در بین جوانان و بانوان بوده است، با پدیده‌ دیگری همراه شده و مسلمانان فرانسه در دهه‌های گذشته به هویت‌ اسلامی و ارزش‌های اسلامی توجه و گرایش روز افزونی داشته‌اند و نسبت به حفظ و پایبندی به این ارزش‌ها از جمله حجاب اسلامی و استفاده از غذاهای حلال و ... توجه بیشتری نشان می‌دهند.

ابوالحسن خلج‌منفرد همچنین گفت: به طور طبیعی این وضعیت مورد خوشایند دولتمردان فرانسه نبوده و موجب نگرانی در بین دولتمران و سیاسیون و محافل راست گرا در فرانسه بوده است؛ این امر از دهه 90 میلادی، اسلام‌هراسی را افزایش داده است.

وی گفت: در این سال‌ها همه ساله صدها مورد اقدامات تنفرآمیز و خشونت‌آمیز علیه مسلمانان در فرانسه به ویژه علیه زنان گزارش شده است؛ در حالی که بسیاری از این اقدامات به پلیس گزارش نمی‌شود زیرا امید رسیدگی به آن وجود ندارد و کسانی که مورد تعرض قرار می‌گیرند ترس و وحشت دارند که با علنی کردن آن این اعمال خشونت گرایانه افزایش پیدا کند.

خلج‌منفرد تصریح کرد: دولتمردان فرانسه اگرچه در ظاهر با این جریانات مخالف هستند اما در واقع به این عمل دامن می‌زنند. به گونه‌ای که آقای مکرون و کریستوف کاستانر، وزیر کشور فرانسه، اعمال تروریستی در فرانسه را با فرهنگ و رفتار مرسوم مسلمانان در فرانسه ربط می‌دهند.

دو پیامد دشمنی فرانسه با اسلام

وی گفت: خصومت و دشمنی مکرون و دولت فرانسه نسبت به اسلام و مسلمانان به ویژه ساحت مقدس رسول اکرم(ص) دو پیامد را به طور جدی برای دولت فرانسه در پی خواهد داشت. اولاً در داخل کشور این موضع‌گیری خصمانه باعث می‌شود که شکاف اجتماعی در داخل فرانسه و ناامنی در این کشور توسعه یابد و دوماً در خارج از کشور فرانسه، ملت‌های مسلمان و کشورهای اسلامی نفرتشان از دولتمردان فرانسه بیشتر شود و این وضعیت به یقین به نفع این دولت و دولتمردان آن نخواهد بود.

خلج منفرد بیان کرد: آنها اذعان دارند رفتارهای مرسوم مسلمانان مثل داشتن ریش و یا حتی برگزاری نمازهای پنج گانه در روز و خوردن غذاهای حلال و ... از نشانه‌های افراط گرایی است و با این گونه ارزش‌ها مقابله می‌کنند.

خلج منفرد در ادامه اظهار کرد: در سال 2004 میلادی براساس قانونی که در فرانسه وضع شد، استفاده از نشانه‌های اسلامی و سمبل‌ها در مدارس ابتدایی و دبیرستان‌ها برای دختران مسلمان را ممنوع کردند و می‌توان گفت حتی اقدام مجله شارلی ابدو هم در انتشار کاریکاتورهای اهانت آمیز به پیامبر اکرم(ص) در سال 2015 در همین راستا بوده است. وضعیت زندگی مسلمانان در فرانسه آسان نیست و موانع زیادی سر راه آنان قرار دارد.

این کارشناس مسائل بین‌المللی ادامه داد: دولت فرانسه در کنار این سیاست اسلام هراسانه که از سوی دولت فرانسه و رسانه‌ها و محافل سیاسی و جریانات راست گرا ترغیب می‌شود، در سال‌های گذشته سیاست دیگری را در پیش گرفته است، آن هم اجرای سیاستی با عنوان «ادغام اجتماعی مسلمانان فرانسه» است.

وی گفت: دولت فرانسه در صدد است تا با ارائه یک مدل اسلامی به نام «اسلام فرانسوی» نوعی از اسلام را به مسلمانان فرانسه معرفی کند که در حقیقت ارزش‌ها و معیارهای زندگی اجتماعی در فرانسه و فرهنگ لائيسيتی را به آنان تعمیم دهد و مسلمانان را از داشتن هویت و ارزش‌هایی که خودشان درک می‌کنند، دور کند.

خلج منفرد تصریح کرد: اما این سیاست نه تنها جواب مثبت نداده، بلکه به دلیل تحمیلی بودن نتیجه عکس داده و موجب شده است تا مسلمانان در فرانسه گرایش‌های بیشتری به سمبل‌ها و ارزش‌های خود نشان دهند و به ویژه جوانان و زنان در حفظ و پایبندی به آیین‌های اسلامی، غذاهای حلال و لباس اسلامی تأکید بیشتری داشته باشند.

انتهای پیام
captcha