اسلام‎ستیزی فرانسه بیانگر ناتوانی در برابر اسلام‌خواهی است
کد خبر: 3933273
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۵
در وبینار تونس تأکید شد:

اسلام‎ستیزی فرانسه بیانگر ناتوانی در برابر اسلام‌خواهی است

شرکت‌کنندگان در وبینار «رسول الرحمة یجمعنا: پیامبر رحمت؛ عامل اتحاد ما» در تونس با محکوم کردن اسلام‌هراسی اخیر در فرانسه، آن را نشانه ضعف دشمنان در برابر حقانیت اسلام و ناتوانی آنان در برابر موج عظیم اسلام‌خواهی برشمردند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این وبینار به مناسبت سالروز میلاد پیامبر(ص) و امام جعفر صادق(ع) و با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در تونس، رایزنی فرهنگی ایران در اتیوپی و مرکز مطالعات فلسفی و علوم انسانی مسارات تونس برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمد مهدی تسخیری، رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از ایران، شیخ محمد صلاح‌الدین المستاوی، کارشناس مجمع فقه اسلامی از تونس، محمد الرشید ذیبی، متفکر تونسی، شیخ نذیر نور، مفتی ایالت سومالی اتیوپی، شیخ غازی حنینی، متفکر لبنانی و مودیبو دانیون، استاد دانشگاه از مالی در این برنامه مجازی سخنرانی کردند.

حجت‌الاسلام محمد مهدی تسخیری در این نشست، ضمن تبریک میلاد پیامبر اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع) بیان کرد: براساس آیات قرآن کریم، پیامبر الگو و اسوه‌ای حسنه برای انسان‌ها است و اگر بخواهیم در زندگی فردی و اجتماعی خود، پیشوا و الگویی را انتخاب کنیم، شخصیت پیامبر(ص) بهترین و بارزترین آن‌ها به شمار می‌رود.

رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تأکید کرد: از گذشته تاکنون حاکمان بسیاری سعی در کشورگشایی و فتوحات داشتند اما نتوانستند قلوب انسان‌ها را تسخیر کنند ولی پیامبر اسلام با تأسی به اخلاق و منشی الهی توانست قلوب انسان‌ها را تسخیر کند و آن‌ها را به مسیر صحیح انسانی و خداپرستی هدایت کند.

حجت‌الاسلام تسخیری تصریح کرد: ما وظیفه داریم نفس خود را آنچنانی که پیامبر دستور داده‌اند و روش آن را بیان کرده‌اند تربیت کنیم و با اخلاق حسنه و تعامل با دیگران براساس منش و سیره پیامبر(ص)، بذر محبت و صلح را در قلوب آن‌ها جای دهیم.

وی در ادامه بیان کرد: در عصر حاضر که اختلافات مذهبی و تلاش‌های دشمنان برای تفرقه افکنی میان مسلمانان رو به فزونی نهاده است بیش از پیش به اخوت، مهربانی و دوری از اختلاف نظرها نیاز داریم .

حجت‌الاسلام تسخیری اتحاد مسلمانان و اجتماع حول شخصیت پیامبر اسلام را راه حل مشکلات کنونی جهان اسلام برشمرد و تأکید کرد: یکی از مشکلات اساسی جهان امروز، ظهور تفکرات افراطی همچون داعش و معرفی خود به نام اسلام است؛ در حالی که اسلام حقیقی به معنای صلح و امنیت و دوری از تجاوز و خونریزی است و وظیفه علمای اسلام و متفکران و اندیشمندان مسلمان است تا اسلام حقیقی و سیاست‌های دشمنان در ایجاد گروه‌هایی همچون داعش را برای آحاد ملت‌ها تبیین و خطرات افراطی گری را برای آنان روشن کنند.

تسخیری با تأکید بر اینکه کشورهای اسلامی در عصر حاضر باید در زمینه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و .. به تقویت خود بپردازند، بیان کرد: یکی از ضروری ترین اقدامات برای ترویج روحیه برادری و تقریب مسلمانان، پرهیز از تفکرات نژادپرستانه و عدم اشاعه آن در جوامع اسلامی است. مسلمانان باید در برابر تلاش‌های دشمنان اسلام و برنامه‎های تفرقه‎افکنانه آنان هوشیار باشند و با رجوع به روش پیامبر اسلام(ص) در برابر نقشه‌های استکبار برای ایجاد تفرقه و تشتت در بین مسلمانان ایستادگی کنند.

در ادامه میثم فراهانی، رایزن فرهنگی ایران در تونس نیز به بیان برخی از ویژگی‌های بارز پیامبر اسلام براساس آیات قرآن پرداخت و اظهار کرد: پیامبر رحمت، برگزیده مخلوقات، دارای نجابت در رفتار و منزلتی عظیم بود و اسوه‎ای بی مانند برای جهانیان است که توانست قلوب انسان‎های عصر جاهلیت را با روش و منش نیکو و صبر و شکیبایی فتح کند. لذا خداوند متعال او را به عنوان مبلغ پیام اسلام و هدایتگر امت به سوی حق و حقیقت و نجات دهنده آنان از ضلالت و گمراهی انتخاب و به مقام سید المرسلین مبعوث کرد.

رایزن فرهنگی ایران در تونس در ادامه با اشاره به اقدام اخیر صورت گرفته در فرانسه و توهین به شخصیت والای نبی مکرم اسلام(ص)، آن را اقدامی مذبوحانه و برنامه ریزی شده برای تخریب شخصیت والای پیامبر اسلام دانست و تأکید کرد: در آستانه هفته وحدت که همه مسلمانان برای رفع اختلافات و همبستگی بیشتر گرد هم آمده اند ، به ناگاه اقدامی اینچنین در کشوری که مدعی آزادی بیان است رخ می دهد و با حمایت دولتمردان فرانسه نیز مواجه می‌شود اما از آنجایی که سنت الهی بر آن است تا نور اسلام بر عرصه گیتی گسترانیده شود و مقام والای نبی اعظم(ص) بیش از پیش شناسانده شود، این اقدام به اتحاد عملی هرچه بیشتر کشورهای مسلمان و اندیشمندان و علمای مسلمان در سراسر جهان تبدیل و بار دیگر نام محمد در کل عالم طنین انداز شد.

وی تأکید کرد: بهترین راه مقابله با تلاش‌های دشمنان اسلام برای تخریب چهره اسلام و ایجاد اختلاف، اتحاد و برادری و معرفی شخصیت حقیقی پیامبر اعظم(ص) و تمسک به سنت و منش آن نبی مکرم است.

در ادامه نشست سلمان رستمی، رایزن فرهنگی ایران در اتیوپی با اشاره به ویژگی‌های رفتاری پیامبر اسلام و تأثیر آن در جذب انسان‌ها به دین مبین اسلام بیان کرد: براساس سیره و روش پیامبر، اخلاق حسنه و رفتار کریمانه مهمترین عامل گرایش انسان‌ها به شخصیت پیامبر و در نهایت تشرف به دین مبین اسلام بوده است و این مهم در عصر حاضر الگویی نیکو برای تعامل با دیگران و دعوت آنان به حق و حقانیت بوده و وظیفه مسلمانان است که با رفتار و منش برگرفته از سیره پیامبر(ص)، اسلام حقیقی را به دیگران معرفی کرده و با احترام به عقاید آنان، روح انسانیت و نوع دوستی را در جامعه رواج دهند.

رایزن فرهنگی ایران در اتیوپی همچنین با محکوم کردن اقدام اخیر صورت گرفته در فرانسه، آن را نشانه ضعف دشمنان در برابر حقانیت اسلام و ناتوانی آنان در برابر موج عظیم اسلام‌خواهی در غرب دانست و گفت: به برکت پیامبر اسلام، گرایش به معنویت حقیقی و اسلام راستین در جهان افزایش یافته و باعث ترس غربی‌ها از این موضوع شده است لذا به هر طریقی سعی دارند مانع نفوذ اسلام در غرب شوند ولی به لطف خداوند متعال، نوراسلام بر قلوب آزادی‌خواهان و تشنگان حقیقت تابیده است و روز به روز نیز بر آن افزوده خواهد شد.

انتهای پیام
captcha