درس‌هایی از قرآن به «شاد» پیوست
کد خبر: 3934612
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
حجت‌الاسلام موحدی‌نژاد:

درس‌هایی از قرآن به «شاد» پیوست

مدیر مؤسسه ترویج فرهنگ قرآنی از برگزاری بیست‌ونهمین دوره مسابقات درس‌هایی از قرآن با چهار هفته تأخیر و با استفاده از ظرفیت شبکه شاد خبر داد و گفت: این مسابقه جزو برنامه‌های افتخاری مدارس است و نه موظفی و اجباری.

درس‌هایی از قرآن به «شاد» پیوستبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری به منظور اعلام آغاز بیست‌ونهمین دوره مسابقه هفتگی درس‌هایی از قرآن امروز، 21 آبان‌ماه، با حضور حجت‌الاسلام محمد موحدی‌نژاد، مدیر مؤسسه ترویج فرهنگ قرآنی در محل این مؤسسه برگزار شد.

مدیر مؤسسه ترویج فرهنگ قرآنی به پیشینه‌ای مختصر از فعالیت‌های قرآنی مؤسسه اشاره کرد و گفت: این مؤسسه در چندین موضوع ورود دارد که امروز برای یکی از فعالیت‌های مهم آن که برگزاری مسابقه درس‌هایی از قرآن حجت‌الاسلام محسن قرائتی است، گرد هم جمع شده‌ایم. برنامه‌ای که هر ساله حدود دو میلیون و 500 هزار تا سه میلیون دانش‌آموز در آن شرکت می‌کنند.

موحدی‌نژاد با تأکید بر اینکه جامعه مخاطب این برنامه دانش‌آموزان دور اول و دوم متوسطه هستند، ادامه داد: مسابقه درس‌هایی از قرآن از سال 1371 با همکاری آموزش و پرورش آغاز شد، آن هم به دلیل توجه ویژه حجت‌الاسلام قرائتی به نسل جوان روی داد تا مفاهیم قرآنی مطرح شده در یک برنامه‌ تلویزیونی که قدمت چهل‌ساله دارد، به نسل جدید منتقل شود. گسترش فرهنگ قرآنی بین جوانان و نوجوانان، دانش‌افزایی و تعمیق معارف دینی و قرآنی برای نسل نو، آشناسازی نسل جوان با سیره عملی اهل‌بیت(ع) و... از جمله اهداف مسابقه برنامه درس‌هایی از قرآن در این مؤسسه است.

موحدی‌نژاد اعلام کرد: این برنامه هر هفته، پنجشنبه‌ها بعد از اذان مغرب و عشا از شبکه یک سیما، شنبه‌ها، ساعت 13:30 از شبکه قرآن و معارف سیما و یکشنبه‌ها، ساعت 20 نیز از شبکه سراسری رادیو معارف پخش می‌شود.

مدیر مؤسسه ترویج فرهنگ قرآنی با اشاره به تبلیغ مسابقه درس‌هایی از قرآن در ابتدای هر سال تحصیلی و ثبت‌نام دانش‌آموزان متقاضی از سوی مربیان قرآن و معاونت پرورشی مدارس اظهار کرد: این مسابقه جزو برنامه‌های افتخاری مدارس است و جزو برنامه‌های موظفی و اجباری آموزش و پرورش نیست.

موحدی‌نژاد با اشاره به اینکه حدود 18 هفته تحصیلی برنامه درس‌هایی از قرآن اجرا می‌شود، اظهار کرد: در مجموع برای این مسابقه 694 منطقه آموزش و پرورش همکاری دارند. همچنین سخنرانی حجت‌الاسلام قرائتی طی این 18 هفته در قالب کتاب به صورت مکتوب به نگارش در می‌آید و دانش‌آموز، آن را مطالعه می‌کند و از مجموع دو میلیون و 500 هزار تا سه میلیون دانش‌آموزی که در این مسابقه حضور پیدا کردن قریب به 70 هزار تا 100 هزار به مرحله منطقه‌ای مسابقه درس‌هایی از قرآن راه پیدا می‌کنند و طی یک روز به صورت کنکور (پس از فرجه‌ای برای مطالعه)، دانش‌آموزان با هم به رقابت خواهند پرداخت.

وی با اشاره به مشارکت 28 هزار مدرسه در این طرح تصریح کرد: از میان 100 هزار راه‌یافته به مرحله منطقه‌ای مسابقه درس‌هایی از قرآن، به سه درصد که بالاترین امتیاز را دریافت کرده‌اند(یعنی میانگین بین دو هزار و 500 تا سه هزار دانش‌آموز) جوایزی از سوی مؤسسه ترویج فرهنگ قرآنی چون کمک هزینه سفر به کربلای معلی، مشهد مقدس، کارت‌ هدیه و ... اهدا می‌شود.

مدیر مؤسسه ترویج فرهنگ قرآنی با اشاره به گزارشی از بیست‌وهشتمین دوره مسابقه درس‌هایی از قرآن بیان کرد: از حدود 40 هزار و 800 مدرسه (در مقطع دور اول و دوم متوسطه)، 28 هزار مدرسه در مسابقه شرکت کردند، یعنی حدود 70درصد مدارس کشور تحت پوشش این برنامه قرآنی قرار دارد و از پنج میلیون و 600 هزار دانش‌آموز دوره راهنمایی و دبیرستان(دوره اول و دوم متوسطه) دو میلیون و 500 هزار دانش‌آموز تحت پوشش است به عبارت دیگر یعنی 46 درصد دانش‌آموزان تحت پوشش درس‌هایی از قرآن است.

وی با اشاره به اینکه تا دوره بیست‌وهشتم روال مسابقه به صورت کتبی بوده است، ادامه داد: اما شیوع ویروس کرونا موجب شد تا روال برگزاری مسابقه تغییر کند و طی جلسات و گفت‌وگوهایی که با وزارت آموزش و پرورش داشتیم، مقرر شد این مسابقه به صورت مجازی و با استفاده از ظرفیت اپلیکیشن آموزشی «شاد» با روند گذشته(تبلیغات، ثبت‌نام، ارسال پاسخ‌نامه، تصحیح پاسخ‌نامه‌ها، جمع امتیازات و آزمون منطقه‌ای و پایانی) انجام شود.

موحدی‌نژاد با تأکید بر جلسات مکرر با کارشناسان آموزش و پرورش و شورای داخلی مؤسسه ترویج فرهنگ قرآنی به منظور برگزاری مسابقه درس‌هایی از قرآن برای جامعه مخاطب پایه ششم ابتدایی بیان کرد: خوشبختانه سال گذشته مسابقات درس‌هایی از قرآن به صورت آزمایشی برای پایه ششم ابتدایی برگزار شد که بیش از 17 هزار مدرسه از آن استقبال کرد.

مدیر مؤسسه ترویج فرهنگ قرآنی با اشاره به همکاری حدود 40 هزار نفر از مدیران، مربیان و معاونت‌های پرورشی مدارس و رؤسای ادارات قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش از انجام تبلیغات، تهیه جوایز، ثبت‌نام دانش‌آموزان، تهیه گزارش و فیلم و آمار، نامه‌نگاری‌ها و ... در مسابقه درس‌هایی از قرآن، بیان کرد: یک مروج درس‌هایی از قرآن در اداره‌کل هر شهر و معاونت ‌پرورشی و فرهنگی ادارات آموزش و پرورش استان‌ها فعالیت می‌کند که حکمی با این عنوان دریافت می‌کند و در 28 هزار تا 30 هزار مدرسه یک مجری درس‌هایی از قرآن با معرفی معاونت پرورشی و فرهنگی داریم.

وی با تأکید بر اینکه 40 هزار مشارکت‌کننده در این طرح به صورت افتخاری با مؤسسه درس‌هایی از قرآن همکاری می‌کنند، اظهار کرد: یکی از موفقیت‌های مسابقه درس‌هایی از قرآن همراهی خانواده‌ها است.

موحدی‌نژاد به خاطره‌ای از بازدیدش از مدارس اقلیت‌های مذهبی که مسابقه درس‌هایی از قرآن مورد استقبال‌شان قرار گرفته است، اشاره کرد و افزود: دانش‌آموزان ارمنی ارومیه به نمایندگی از سایر دانش‌آموزان از اثرگذاری این برنامه و نرمی دل نسبت به اسلام و نه برای دریافت جوایز این مسابقه و ... گفتند.

مدیر مؤسسه ترویج فرهنگ قرآنی با تأکید بر اینکه مسابقه درس‌هایی از قرآن بدون بودجه دولتی در حال برگزاری است، اظهار کرد: الحمدلله با حمایت خیرین این مسابقات در حال برگزاری است و از همکاری آموزش و پرورش و معاونان پرورشی ادارات و مدیران و مربیان مدارس تشکر و قدردانی داریم.

موحدی‌نژاد در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا درباره نحوه انتخاب موضوعات هر ساله برنامه درس‌هایی از قرآن و آیا نظرسنجی انجام می‌شود یا خیر، اظهار کرد: حجت‌الاسلام قرائتی در میان مردم هستند و همواره به دنبال ارائه موضوعات نو برای نسل جوان هستند، اما از سوی دیگر نظرسنجی هم شده است و دانش‌آموزان موضوعات پیشنهادی خود را ارائه کرده‌اند که پس از دریافت آنها حدود 300 موضوع استخراج شده است. همچنین از سوی صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیز نظرسنجی صورت می‌گیرد که نتایج آن نیز به دفتر مؤسسه ارسال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته مباحث پیرامون اصول اعتقادات بیان شد، ادامه داد: برنامه درس‌هایی از قرآن در ماه مبارک رمضان هر روز و در غیر آن هفته‌ای یکبار پخش می‌شود که در مجموع 52 هفته می‌شود. خوشبختانه سخنان حجت‌الاسلام قرائتی عامه‌پسند هست، یعنی برنامه ایشان را خواص می‌بیند و عوام استفاده می‌کنند و کلام ایشان همواره شیوا، رسا، روان و ساده و براساس مستندات قرآن و اهل‌بیت(ع) است.

مدیر مؤسسه ترویج فرهنگ قرآنی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه چرا برنامه‌ریزی برای سایر نسل‌ها و اقشار برای برنامه درس‌هایی از قرآن نشده است، اظهار کرد: در این زمینه ضرورتی احساس نشده است، چون سایر دستگاه‌ها و نهادها به صورت پراکنده در حال انجام کارهایی در این زمینه هستند، بنابراین بیشتر بر روی نسل جوان متمرکز شده‌ایم.

وی درباره ارزیابی روند برگزاری و استقبال از مسابقه درس‌هایی از قرآن گفت: طبق ارزیابی که داشته‌ایم با اثرگذاری مثبت این مسابقه بر روی دانش‌آموزان و نسل جوان روبه‌رو شدیم، بنابر این پشتوانه ما ارزیابی حضوری و عینی، ارزیابی عملی از سوی بازخورد معلمان، مربیان و معاونان پرورشی و مدیران مدارس و اولیای دانش‌آموزان است.

موحدی‌نژاد در پاسخ به سؤال دیگری درباره بهره‌مندی از ظرفیت برنامه شاد برای مسابقه درس‌هایی از قرآن اظهار کرد: امسال به دلیل کرونا مسابقه درس‌هایی از قرآن با چهار هفته تأخیر از 22 آبان‌ماه آغاز خواهد شد که طی 16 هفته تا هفتم اسفندماه امسال اجرا می‌شود. امسال این مسابقات آیین افتتاحیه رسمی نخواهد داشت و آزمون پایانی آن نیز به صورت مجازی برگزار خواهد داشت. همچنین برنامه‌های سخنرانی حجت‌الاسلام قرائتی بدون حضور تماشاگران در دست تدوین و تولید است.

موحدی‌نژاد اظهار کرد: اپلیکیش شاد و بستر فضای مجازی موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها و گسترش دامنه مخاطب و تبلیغات گسترده و ... می‌شود که شاید پس از برطرف شدن ویروس کرونا نیز از این ظرفیت استفاده شود.

وی همچنین از برگزاری چندین دوره ضمن خدمت برای فرهنگیان با استفاده از کتاب اصول اعتقادات حجت‌الاسلام قرائتی با استقبال 365 هزار معلم خبر داد.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۴ - ۱۲:۱۹
10
49
خوب آدرس کانال توی شاد چیه؟
این همه نوشته، اصل مطلب رو نگفته!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۱ - ۱۱:۲۳
12
51
خوب آدرس کانال توی شاد چیه؟؟؟
این همه نوشته، اصل مطلب رو نگفته!!!
مهدیه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۸/۰۱ - ۱۴:۰۷
4
12
لطفا لینک رو بگذارید
captcha