
به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی «نقد سینما»، این برنامه نوزدهمین قسمت از فصل جدید خود را ۲۳ آبانماه روی آنتن شبکه پنج برد. در بخش اول برنامه امیررضا مافی، میزبان محمدصادق باطنی، کارشناس سینما بود تا درباره تصویر «امید» در سینمای ایران به گفتوگو بنشینند.
در ابتدای این نشست، باطنی گفت: قبل از سینمای امید، درباره کلمه «امید» باید به نکاتی اشاره کنیم. امروز در شرایطی هستیم که میتوان گفت یکی از گمشدههای مردم ما، همین کلید واژه «امید» است. ما یا میتوانیم بهعنوان سینماگر، آیینهای در برابر مردم بگیریم و وصف این شرایط را پیش رویشان بگذاریم و بگوییم وضعیت چندان امیدوارکننده نیست. یا میتوانیم افقی را مقابل رویشان باز کنیم و فضای تازهای پیش رویشان بگذاریم. از این منظر فکرمیکنم «امید» یکی از لازمههای امروز جامعه ما است.
وی افزود: پیامبر اسلام (ص) میفرمایند، مومن آیینه مومن است. فیلمساز میتواند چنین کاری را در سینما انجام دهد و مانند یک مومن آیینهای در برابر دیگر مومنان بگیرد، اما دیگر قرار نیست با نمایش عیب و ایراد دیگران بهدنبال جایزه و تشویق باشد!
بخش بعدی برنامه «نقد سینما» به پاسخ تقی علیقلیزاده تهیهکننده فیلم «رستاخیز» به اظهارات علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی درباره شرایط خریداری مالکیت این فیلم اختصاص داشت. تابش در گفت وگویی که انجام داده بود اعلام کرد، فارابی با پرداخت ۱۷ میلیارد تومان، ۶۰ درصد مالکیت این فیلم را خریداری کرده است.
پنج مرحله حضور فارابی در «رستاخیز»
تقی علیقلیزاده تهیهکننده فیلم سینمایی «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش در توضیحاتی ویدئویی در پاسخ به اظهارات مدیرعامل فارابی گفت: فیلم سینمایی «رستاخیز» شاهد پنج مرحله حضور بنیاد سینمایی فارابی بوده است. در مرحله اول در سال ۱۳۸۸ بنابر اصرار مدیرعامل وقت فارابی، قرارداد مشارکت ۳۵ درصدی بنیاد در فیلم «رستاخیز» منعقد شد که علیرغم اصرار بسیار زیاد برای عقد این قرارداد، فارابی در ادامه از کلیه تعهدات خود استنکاف کرد. به نحویکه بسیاری این امر غیرحرفهای را با نیت جلوگیری و آسیب زدن به روند تولید فیلم تلقی کردند. فرصت جذب سرمایهگذار در آن مقطع از تهیهکننده گرفته شد، آن هم در شرایطی که فیلمبرداری فیلم آغاز شده بود.
وی اضافه کرد: بعد از توقیف غیرقانونی فیلم «رستاخیز» در سال ۹۴ و صدور رأی دیوان عدالت اداری، مقرر شد ۶۰ درصد سهام فیلم توسط نهادهای وابسته به ارشاد خریداری شود. این خرید به ارزش ۱۷ میلیارد تومان، معادل ۴۲۰ هزار یورو، انجام شد که این میزان در آن مقطع برای سرمایهگذاران حدود ۶۰۰ هزار یورو هزینه داشت و این یعنی دومین حضور فارابی در این پروژه هم با ۱۸۰ هزار یورو ضرر برای سرمایهگذاران این فیلم همراه بود.
علیقلیزاده تصریح کرد: با تثبیت فارابی به عنوان مالک ۶۰ درصد فیلم، به صورت طبیعی و به عنوان تهیهکننده پیشنهاد کردم که فارابی بهعنوان توزیعکننده فیلم هم حضور داشته باشد. در کمال حیرت، تعجب و تأسف، به ما پاسخ دادند که از نظر فارابی این فیلم فاقد ظرفیتهای لازم برای عرضه است و هیچ امیدی به اکران، نمایش و گردش سرمایه آن وجود ندارد. این هم سومین حضور فارابی در فیلم «رستاخیز» بود!
تهیهکننده مسئول توزیع فیلم در داخل و خارج
وی ادامه داد: در چنین شرایطی تهیهکننده فیلم مسئول توزیع داخلی و خارجی فیلم شد و تصمیم گرفت سهامداران فیلم به نسبت سهامشان بودجهای برای پشتیبانی عملیات توزیع فیلم در نظر گیرند. علیرغم آنکه سهامداران بخش خصوصی کلیه تعهدات خود در این زمینه را انجام دادند، بنیاد فارابی در این زمینه هم ریالی پرداخت نکرد که این اقدام هم ما را یاد سرمایهگذاری اولیه بنیاد در فیلم انداخت! گویی این بار هم رفتاری شد تا مانع از توزیع فیلم شود. این چهارمین حضور فارابی در مسیر «رستاخیز» است که هنوز هم ادامه دارد.
علیقلیزاده در ادامه درباره اظهارات تابش مبنی بر اینکه تهیهکننده «رستاخیز» به پیشنهاد فارابی برای توزیع نسخه آنلاین بیتوجهی کرده است، بیان کرد: شاید منظور واگذاری فیلم به یکی از موسسات ویدئو رسانه داخلی بوده است که از طریق همانها فیلم در داخل و خارج توزیع شود و با عرضه در سایتهایی مانند یوتیوب، درآمد خارجی هم برای آن کسب شود. طبیعتاً من این اتفاق را به صلاح فیلم نمیدانم. ضمن آنکه شرکتی که با آن وارد مذاکره شدم، هیچ رقمی را بهعنوان رقم پایه نپذیرفت و حاضر به تضمین امنیت فیلم هم نبود. در مجموع پیشنهاد درخشانی نداشتند و حتی بهصورت تلویحی امیدی هم به موفقیت فیلم نداشتند.
وی افزود: شخصا نمیدانم چرا باید به چنین پیشنهادی فکر میکردم و اساساً قبول این پیشنهاد چه تفاوتی با شرایط فعلی ما ایجاد میکرد؛ بنابراین پیشنهاد من که در حال حاضر هم مشغول پیگیری آن هستیم، راهاندازی پلتفرم اختصاصی برای عرضه فیلم «رستاخیز» است که بتواند با ارزهای مختلف همخوان باشد و فیلم را مبتنی بر کپیرایت جهانی، در سطح بینالمللی عرضه کند. این ایده مورد تأیید فارابی نیست و اصرار دارند که باید از طریق پلتفرمهای داخلی این فیلم توزیع شود.
تهیهکننده «رستاخیز» گفت: بر اساس این توضیحات کارشناسان میتوانند نظر دهند که آیا من به عنوان تهیهکننده اقدام درستی کردهام که به حرف فارابی گوش نکردهام یا خیر؟ اساسا آیا فارابی تاکنون حرف درستی درباره این فیلم زده است که بخواهم به آن گوش دهم؟
علیقلیزاده در پایان تأکید کرد که اسناد مرتبط با اظهاراتش را در سایت رسمی فیلم «رستاخیز» بارگذاری خواهد کرد.
انتهای پیام