
به گزارش خبرنگار ایکنا، دومین اجلاسیه سیزدهمین کنگره اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان امروز سهشنبه، ۲۷ آبانماه، با حضور وزیر آموزش و پرورش و حجتالاسلام محمدجواد حاج علیاکبری، نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان، به صورت مجازی برگزار شد.
حجتالاسلام حاج علیاکبری با بیان اینکه کنگره برای ما مغتنم و فرصت همفکری، نگاهی به اهداف پیش رو، تجدید پیمان و فرصتی برای نقش دانشآموزان در تشکیلات است، اظهار کرد: امسال سال تحصیلی متفاوتی آغاز شد و رهبر گرانقدرمان در آغاز سال تحصیلی مجموعه مهمی از راهبردها و خط مشیها را برای نظام تعلیم و تربیت ترسیم فرمودند که هم تربیت انسان تراز انقلاب اسلامی و هم تحول بنیادین و الزامات آن اهمیت دارد.
نماینده رهبری در اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان با ذکر اینکه رهبری یک افق تازه و روشن را برای آموزش و پرورش گشودند، ادامه داد: این افق برای تشکیلات ما نیز گرانقدر و ارزشمند است، هم مطالبه عالمانه رهبر باید در دستورکار ما قرار گیرد و هم نقشآفرینی تشکیلات ما در تحقق این رهنمودها مهم است. نظریه مقاومت فعال کلید تمام موفقیتهای انقلاب در مسیر پیش روست. با هدفگذاری ایران قوی از طریق دستیابی به تعلیم و تربیت قوی و با حضور موثر تشکل قوی، تربیت جوان مؤمن قوی و شایسته صورت میگیرد.
توجه به دو آفت مهم برنامهزدگی و اداریزدگی
حاجعلیاکبری افزود: حفظ و تقویت بنیه هویتی نسل جدید و دستیابی به هویت آرمانی و انقلابی در دستور کار ماست. ما یک جمع تشکلی فکری هستیم که باید از آن مراقبت کنیم تا از سلسله آفتها محافظ بمانیم. وجود این تشکل در تعلیم و تربیت برای آموزش و پرورش مغتنم است و یک فرصت برای نقش آفرینیهای انقلابی برای آن تشکل خواهد بود. در آستانه ورود به قرن پانزدهم و سرنوشتساز برای امت اسلامی قرار داریم و در این مسیر از یک نقشه بهروز شده ایران قوی به زبان جوانان یعنی بیانیه گام دوم برخوردار هستیم. تشکیلات ما در زمینه بیانیه با روحیه انقلابی و جهادی گامهایی برداشته است که البته کافی نیست.
نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان گفت: به فرموده مقام معظم رهبری، الگوی جنگ برای جوانان باید الگوسازی شود که تشکیلات ما این موضوع را برای جوانان ترسیم میکند. نیروسازی و جریانسازی دو راهبرد اساسی است که باید تأکید شود. همچنین هوشمندسازی، شبکهسازی و جبههسازی نیز باید به این دو راهبرد ضمیمه شود. دو آفت نیز تشکیلات ما را تهدید میکند؛ برنامهزدگی و اداریزدگی، اگر بتوانیم از اکنون تا بهمنماه فراخوان ایده اعلام کنیم خوب است، تا همه در فضایی مجازی در این فراخوان شرکت کنند. در فضای مجازی، ارتباطات سریع و وسیع و کمهزینه است. لذا انتظار مشارکت فعال میرود.
مناسبتهای مهم پیش رو در شرایط کرونا
وی همچنین با اشاره به نکاتی در زمینه کارهای تشکیلاتی در شرایط کرونا، گفت: چند اتفاق مهم را پیش رو داریم که باید از آنها کمال استفاده را ببریم؛ ۹ دی از جمله اینهاست، خیلیها علاقهمندند که این واقعه فراموش شود و این جریان را مخدوش و یا فتنه ۸۸ را شبیهسازی کنند. توجه به آن واقعیت درست برای نسل جوان امروز به ویژه برای جوانان جهادی جزء واجبات است و باید قضایا را درک کنند و حافظه تاریخی آنها تقویت شود. در سال ۸۸، دانشآموزان امروز در سنین کودکی بودند و اگر از این قضیه غافل شویم دشمن آن را مجدداً بازسازی میکند. امسال همچنین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی را پیش رو داریم. بازخوانی و ارائه مکتب حاج قاسم به بیان دانشآموزان رسالت اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان است که باید از این فرصت برای دریافت ایدهها و طرحهای نو استفاده کنیم.
وی افزود: همچنین دهه فجر را پیش رو داریم، در حالی که راهپیمایی و برنامههای حضوری لغو شدهاند، اما نباید از گسترش نهضت مدرسه انقلاب در عرصه فضای مجازی غفلت کرد و از فرصتها و ایدهها در این فضا باید استفاده شود. انتخابات ۱۴۰۰ هم نقطه عطف دیگری است که پیش روست؛ زمینهها برای تشکیل دولت جوان حزباللهی در حال فراهم شدن است. عطش تشکیل دولت جوان وجود دارد و تحقق این آرزو که برای انقلاب اسلامی پیشبرنده و دارای سهم و ارزش خاصی است. این موضوع اقتضا میکند که مراقب فعالیتهای دشمن باشیم که درصدد آشوبهای پیشاانتخاباتی است؛ لذا مطالعه واقعه ۸۸ و فتنههای پس از آن ضروری است. علوه بر این، دشمن تلاش دارد سهم مشارکت عمومی را پایین بیاورد، در چنین شرایطی فرزندان انقلاب باید مراقب باشند که دشمن ضربهای وارد نکند. این رسالت انقلابی در سال ۱۴۰۰ و در آستانه انتخابات ریاستجمهوری پیش روست. تشکلهای اسلامی دانشآموزی رسالت تاریخی خود را در این عرصهها فراموش نخواهد کرد.
حاج علیاکبری گفت: شرایطی که اکنون کرونا به وجود آورده این نگرانی را افزایش میدهد که اعضای جوان گرفتار حاشیههایی در زمینه بهرهمندی از فرصتها شوند. شرایط کرونایی برای دانشآموز مؤمن انقلابی باید تولید فرصت تازه برای استفاده بیشتر از وقت خود کند، اما گاهی دچار آفت در این زمینه میشویم. به همین منظور مدیریت و برنامهریزی مدیران و مسئولان بسیار میتواند راهگشا باشد و برنامهها در هر بخش به طور مشخص باید تعریف شده باشد. کرونا فرصت حضور مفصل بچهها در خانوادهها را فراهم کرده است. معنای تشکل همین است و ما در این بخش نیازمند بازنگری هستیم که اکنون دانشآموزان چه فرصتها و آسیبهایی را پیش رو دارند؟ از طرفی در پی پاسخ به این پرسشها برآییم که آیا در این شرایط، احسان به پدر و مادر و خدمتگزاری به اعضای خانواده و معنویسازی محیط خانه افزایش پیدا کرده است یا خیر؟ ارتقای کیفی مناسبات درون خانواده و نقشآفرینی دانشآموزان نیازمند برنامهریزی دقیقتری است.
لزوم ارتقای برنامههای معنوی
وی با تأکید بر اینکه ارتقای برنامههای معنوی حائز اهمیت است، بیان کرد: دانشآموزان امروز چقدر از اقامه نماز اول وقت، توسل، دعا و تلاوت قرآن بهرهمند میشوند؟ گزارشها درباره درس و نحوه حضور در کلاسها نگرانکننده است؛ دانشآموز در شرایط آفلاین و آنلاین یکجور است و رعایت آداب حضور در محضر معلم و استاد مانند قبل نیست. همچنین خبرهایی از اضافه وزن و بیتحرکی میرسد که قبلتر نیز بود، اما گزارشها و آمارهای جدید خطرناک است.
نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان با بیان اینکه باید همچنین به سهم دانشآموزی در مشارکتهای مردمی و کمک در ماجرای کرونا توجه بیش از پیش داشت، گفت: همت اعضای ما در ماجرای مواسات و همدلی در قضیه کرونا خوب بوده، اما باید بیشتر شود چرا که مشارکت دانشآموزان به حد لازم نیست. مشارکت در این خدمترسانیها از لحاظ معنوی نیز لازم است.
وی افزود: در هفته کتاب قرار داریم، مطالعه باید به سبک زندگی یک جوان و نوجوان انقلابی تبدیل شود. حضور در فضای مجازی و مطالعه مطلبهای گوناگون در این فضا کافی نیست. توصیه میکنم دانشآموزان کتاب «من و کتاب» که دیدگاههای مقام معظم رهبری در رابطه با کتاب و کتابخوانی است را در دستور کار قرار دهند. مطالعه به افزایش سواد رسانهای نیز که بخشی از آن صیانتی است کمک میکند. جهل سواد رسانهای فرد را به دامهای این عرصه میاندازد، لذا در بهرهمندیهای مفید، تقوای رسانهای مهم است. نیاز نیست حتماً پدر و مادر و دیگران مراقب باشند، خود دانشآموزان نیز باید از خود مراقبت کافی کنند.

بنابر گزارش ایکنا؛ حسین تاریخی، دبیر کل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان نیز در بخشی از این مراسم طی سخنانی با بیان اینکه امسال با توجه به شیوع ویروس منحوس کرونا، کنگره شکل و شمایلی جدید پیدا کرده است، اظهار کرد: این شرایط جدید فرصتها و ظرفیتهایی جدیدی نیز فراهم ساخته و همچنین محرومیتهایی را برایمان به بار آورده است. کنگره بزرگترین اجتماع تشکیلاتی ماست و از ویژگیهای ممتاز این تشکل، اردوهای سرشار از شور و نشاط و شادابی و اخوت ایمانی و لحظات ناب دعا و نیایش و نماز جماعت و هیئت بوده است و محرومیت دیدار حضوری گرچه از شور این گردهمایی بزرگ تشکیلاتی تا حدودی کاسته است، اما خللی در انگیزهها و تعلق تشکیلاتی و تعامل و ارتباط اعضای انجمنهای اسلامی ایجاد نکرده است و مطمئنیم که با تغییر شکل برگزاری، ماهیت کنگره تغییر نخواهد کرد و به اهداف خود خواهد رسید.
تاریخی ادامه داد: به برکت بهرهمندی تشکل از نرمافزارهای فکری و ابزارهای اجرایی و اسناد بالادستی که ذیل راهنماییها و ارشادات نماینده محترم مقام معظم رهبری، با دوراندیشی از سالها پیش ایجاد شده است، جزو معدود مجموعههایی بودهایم که توانست خود را با شرایط خاص کرونایی تطبیق دهد و نه تنها در این ایام در انزوا قرار نگیرد، بلکه با طراحی برنامههایی جدید همچون گذشته، خود را در وسط میدان قرار دادیم و در این مدت، شاهد اتفاقاتی مبارک و میمونی بودیم.
وی افزود: از همان روزهای نخست، بسیج امکانات و حضور میدانی اعضای انجمنهای اسلامی در مبارزه با بیماری منحوس کرونا آغاز شد. ضدعفونی کردن معابر و تولید ماسک و فعالیتهای میدانی آغاز شد و روح حماسه و ایثار و جهاد همچون گذشته در اعضای انجمنهای اسلامی درخشیدن گرفت. در طرح همدلی و مواسات نیز اعضای انجمن اسلامی کمکهای شایانی را به نیازمندان داشتند و در همین مدت، مجموعه احسان در تشکل تاسیس شد تا مرکزی برای دستگیری از نیازمندان باشد. در این مدت شبکه منسجم تشکیلاتی اتحادیه که به صورت مویرگی در شهرستانهای سراسر کشور توسعه یافت و با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) شاهد توزیع بیش از 22 میلیون ماسک در 16 استان کشور و در 200 نقطه از سراسر کشور توسط اعضای انجمنهای اسلامی بودیم.
به گفته دبیرکل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان، گذر از این شرایط ویژه علاوه بر تدبیرهای بهداشتی و مجاهدتهای میدانی نیازمند ذکر و دعا و توجه به مبدا لایزال خلقت و توسل به خاندان عصمت و طهارت(ع) بوده، از این رو محورهای متعددی از سوی اعضای اتحادیه پیشنهاد و اجرایی شده است.
تاریخی گفت: از همان روزهای نخست، هیئتهای دانشآموزی انصارالمهدی(عج) به صورت مجازی و با ابتکار و خلاقیت مثال زدنی آغاز به کار کردند و برخی استانها تولید برنامههای معنوی و معرفتی با قابلیت پخش در فضای مجازی را در دستور کار قرار دادند. پویش مجیب با محوریت دعای هفتم صحیفه سجادیه نیز از ابتکارات خوبی بود که در این مدت انجام شد و انتشار توصیه نامه نماینده محترم مقام معظم رهبری در اتحادیه؛ حجتالاسلام والمسلمین حاج علی اکبری نیز چراغ راهی برای همه اعضا گردید. در مناسبتهای خاص نیز همچون اعیاد شعبانیه و محرم هم هیئتهای انصارالمهدی(عج)خوش درخشیدند و نیز برنامههایی همچون اجراهای خیابانی گروههای سرود که به صورت محله به محله انجام میشد، شوری دیگر به این ایامالله بخشید. طرح «میزبانی غدیر به توان میلیون» و برنامههای اربعین حسینی نیز از دیگر طرحهای شاخص این حوزه بودند
آموزش و تربیت تعطیلبردار نیست
وی با بیان اینکه مدرسه تعطیل شده بود اما آموزش و تربیت تعطیلبردار نیست، افزود: باید فکری میشد تا محرومیت دانشآموزان از حضور در مدرسه، موجب افت فعالیتهای تربیتی تشکل و آموزشهای درسی آنها نشود. موسسه علمی آیندهسازان در این مدت درخشش خوبی از خود نشان داد که پشتیبانی علمی از دانشآموزان، کلاسهای آنلاین شش بعدی و مدرسه نوروزی از جمله آنهاست. سایر فعالیتهای آموزشی نیز به صورت جدی توسط دفتر آموزش و تولید محتوا در دستور کار قرار گرفت که پویش آماده میشویم، راهاندازی قرارگاههای مجازی، توسعه جلسات برخط با حضور سطوح مختلف تشکیلاتی، تولید برنامههای رسانهای و برنامههایی از این دست در دستور کار قرار گرفت.
دبیرکل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانش آموزان با تأکید بر اینکه کرونا و قرنطینه خانگی، شرایط جدیدی را رقم زد که اوقات فراغت دانشآموزان بیش از گذشته مطرح بود و بایستی با غنیسازی این اوقات، از هدررفت سرمایههای انسانی و چه بسا ایجاد رخوت و سستی در آیندهسازان ایران اسلامی جلوگیری میشد، اظهار کرد: از این رو معاونت فرهنگی مجموعه برنامههای متنوعی را طراحی کرد که برخی از آنها عبارتند از؛ پویش کتابخوانی خانواده، تولید و پخش برنامه تلویزیونی کرونا مثبت از شبکه امید به صورت روزانه، پویش کرونا مثبت با زیرمجموعههای متنوعی همچون کرونا کتاب، کرونا مستند، کرونا بازی، کرونا رسانه، کرونا شِکر، کرونا سلامت، کرونا خدمت، کرونا ایده، همچنین اجرای گفتوگوهای زنده در فضای مجازی با عنوان بوق و کرونا از جمله این برنامهها بود. جشنواره ستارگان نیز با حضور بیش از 13 هزار دانشآموز و مربی در بستر فضای مجازی برای دانشآموزان متوسطه اول طراحی و اجرا شد که به نوبه خود یک اتفاق متمایز و ویژه محسوب میشود.
تاریخی با اشاره به بیانیه گام دوم نیز گفت: تولید و چاپ کتاب کار بیانیه گام دوم و تولید مجموعه کتابهای گام به گام انجام شد که به اذعان کارشناسان، مجموعهای عمیق و هنرمندانه در معرفی بیانیه گام دوم انقلاب است.
وی اضافه کرد: معاونتهای سازماندهی برادران و خواهران نیز در این مدت هم در بستر سامانه عقیق و هم با استفاده از سایر بسترهای مجازی تلاش کردند تا ارتباطات تشکیلاتی نگسلد و در این مدت کوتاه شاهد رشد چند برابری جلسات و گردهماییهای تشکیلاتی بودیم که به صورت غیرحضوری و مجازی برگزار میشد و تشکل توانست جلسات قرارگاهی را با آرایشی جدید بازنمایی کند. در این مدت استانها به صورت مجاهدانه وارد گود شدند و هر کدام حداقل یک برنامه شاخص را متناسب با شرایط فعلی برنامهریزی و اجرا کردند که جای بسی شکر دارد. در شرایطی که احساس و القا میشد با شرایط کرونایی، تشکلهای دانشآموزی نیز از حیّز انتفاع ساقط خواهند شد، استانهای ما چنان خوش درخشیدند که طرح عضویابی هدفمند و طرح انسجام با کیفیتی مطلوب برگزار شد و ما همچون سالهای گذشته تعداد قابل توجهی انجمن اسلامی داریم و با ابتکار خوبی هم که دفتر برنامهریزی و ارزیابی داشت، انتخابات سطوح شبکه دانشآموزی نیز به صورت مجازی برگزار شد و در کنگره نیز اعضای دانشآموز شورای مرکزی با استفاده از همین ابزار انتخاب خواهند شد.
انتهای پیام