شیخ «علی البراق»؛ نماد تلاوت و اذان سنتی تونس + فیلم و عکس
کد خبر: 3936595
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲

شیخ «علی البراق»؛ نماد تلاوت و اذان سنتی تونس + فیلم و عکس

شیخ علی البراق، قاری گذشته‌های دور در تونس، در سال 1899 در شهر «قیروان» این کشور به دنیا آمد و با وجود فقدان بینایی در محافل قرآنی حضوری فعالانه داشت.

به گزارش ایکنا به نقل از روزنامه «المغرب»، شیخ علی البراق، در دهم می 1899 در شهر «قیروان» تونس چشم به جهان گشود و در چهارم دسامبر 1981 دیده از جهان فروبست.

او به دلیل جایگاه والایش در قرائت، ترتیل و تجوید قرآن به قرائات سبع(قرائت‌های هفتگانه قرآن)، یکی از ارکان فرهنگ اصیل عربی در شهر قیروان بود.

شیخ البراق، قاری و مؤذن مسجدجامع «صاحب الطابع» در منطقه «حلفاوین» تونس بود و در سال 1938 افتخار پخش رادیویی تلاوت‌ قرآن را از آن خود کرد و پس از آن تلاوت‌هایش به روایت «قالون عن نافع» از رادیو تونس پخش می‌شد.

وی، که برخی منابع سال تولدش را 1891 ذکر کرده‌اند، از کودکی نابینا بود؛ اما با وجود این در مهدها و مکتب‌خانه‌های قرآن به خوبی ظاهر می‌شد و سرانجام توفیق ختم کامل قرآن به تلاوت‌های سبع نصیبش شد.

این قاری روشندل تونسی در سال 1950 برای نخستین‌بار به حج مشرف شد و در این سفر معنوی برای حجاج و مهمانان خانه خدا آیاتی از قرآن را تلاوت کرد که مورد استقبال قرار گرفت و تعجب همگان را برانگیخت. دومین سفر حج او در سال 1963 بود.

شیخ «علی البراق»؛ نماد تلاوت و اذان تونسی + فیلمفرد نشسته شیخ علی البراق و سمت چپ وی پسرش طاهر

طه حسین، ادیب برجسته مصری درباره تلاوت شیخ علی البراق، گفته است: «صوت او ما را به زمان‌های نخستین نزول قرآن و آغاز تمدن عربی باز می‌گرداند و تداعی‌گر آن دوران است».

تلاوت‌های او برای رادیو و تلویزیون تونس ضبط شد و هنوز هم صوت این شیخ تونسی در رادیو ملی این کشور به ویژه در مناسبات دینی و ماه رمضان طنین‌انداز می‌شود.

شیخ علی البراق در ابتهال نیز صدایی گیرا داشت. این قاری تونسی در چهارم دسامبر 1981 در 82 سالگی دار فانی را وداع گفت و چهره در نقاب خاک کشید.

 
شیخ «علی البراق»؛ نماد تلاوت و اذان تونسی + فیلم
 
شیخ «علی البراق»؛ نماد تلاوت و اذان تونسی + فیلم و عکس
 
شیخ «علی البراق»؛ نماد تلاوت و اذان تونسی + فیلم و عکس

 

انتهای پیام
captcha