سهم مرجعیت عراق و آستان حسینی در مدیریت کرونا
کد خبر: 3936727
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۴
در قالب کتاب بررسی شد؛

سهم مرجعیت عراق و آستان حسینی در مدیریت کرونا

سهم مهم مرجعیت و آستان مقدس حسینی موضوعی پژوهشی مستند است از اقدامات و عملکرد بارز و پر رنگ این آستان و بسیج مردمی حشدالشعبی عراق در مدیریت بحران کرونا که به همت مرکز دموکراسی عربی در آلمان، به تازگی به چاپ رسیده است.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آستان مقدس حسینی، مرکز دموکراسی عربی در آلمان، به تازگی کتابی با عنوان «امنیت بهداشتی یکی از تهدیدات امنیت ملی و جامعه‌» را به چاپ رسانده که در آن به نقش آستان مقدس حسینی در طول دوران بحران کرونا، پرداخته است.

ولاء الصفار، معاون روابط عمومی آستان مقدس حسینی در گفت‌وگو با سایت رسمی این آستان گفت: پرداختن به دستاوردهای آستان مقدس حسینی در طول دوره کرونا و گزارش آن در یک کتاب بین‌المللی، در نتیجه اقدامات انسانی و طرح‌های بزرگ و حمایت بی‌اندازه مدیریت آستان مقدس حسینی از مراکز درمانی و شهروندان عراقی انجام شد زیرا آستان در این مدت تمام امکانات و همت خود را در مقابله با کرونا به کار بست.

او توضیح داد: آستان مقدس حسینی با ارشادات نماینده مرجعیت دینی و متولی شرعی آن، شیخ عبدالمهدی کربلایی و بعد از اعلام اولین مورد ابتلا در عراق، اهتمام به ساخت مراکز درمانی با استانداردهای بین‌المللی در سراسر استان‌های عراق کرد.

علاوه بر این احداث بخش اکسیژن 24 ساعته برای رفع نیاز مراکز درمانی به صورت رایگان و افتتاح مجموعه‌های درمانی پیشرفته برای زائران و مبتلایان به کرونا از دیگر اقدامات آستان بود.

ولاء الصفار در ادامه افزود: اقدامات آستان مقدس حسینی در اینجا متوقف نشد بلکه به همت این نهاد ستادهایی به منظور پاکسازی مناطق و توزیع مواد ضدعفونی‌کننده و ماسک به طور رایگان، تشکیل و با هدف حمایت از خانواده‌های نیازمند در بسیاری از استان‌های عراق مواد غذایی توزیع شد.

معاون روابط عمومی آستان اشاره کرد: خدماتی که آستان مقدس حسینی ارائه کرده، حتی از سوی کشورهای قدرتمند به ملت خود ارائه نشد و مانند مراکز درمانی که در طول این مدت به بهره‌برداری رسید، در بسیاری کشورها سراغ نداریم و این موضوع جای تعجب ندارد زیرا مرجعیت دینی ما و عتبات عالیات در وضعیت‌های بحرانی به ویژه هنگام تجاوز داعش به عراق واکنش‌هایی به‌هنگام داشته‌اند.

عباس الطعان، نویسنده این پژوهش می‌گوید: هدف از این تحقیق بررسی میزان آمادگی دولت عراق و عدم تجهیز بودن در مقابله با کرونا بود که در خلال آن معلوم شد آستان مقدس حسینی و حشد الشعبی نقش بارزی در کنترل این بحران ایفا کرده‌اند. عملکرد و نقش بارز این دو را می‌توان در ساخت مراکز درمانی، قرنطینه مبتلایان و افرادی که در تماس بوده‌اند، حمایت‌ها و بیمه‌ اجتماعی و توقف نماز جمعه شاهد بود. می‌توان گفت تأثیر آستان مقدس حسینی در این امر حتی از توصیه‌های وزارت بهداشت عراق بیشتر و مهم‌تر بود چنانچه درباره حکم مرجعیت دینی در تحریم فروش پلاسمای خون اتفاق افتاد.

الطعان که خود در بیمارستان امام علی(ع) بغداد فعالیت می‌کند، توضیح داد: هر جامعه‌ای در معرض تهدید بحران‌های بزرگی قرار دارد که با پیامدهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی همراه خواهد شد؛ اینجاست که نقش نهادهای غیر رسمی یا مؤسسات دینی در جلوگیری از فروپاشی نهادهای درمانی و دولتی کشور مشخص می‌شود.

نویسنده این پژوهش بیان کرد: سابقه نداشته است که عراق با بحرانی بهداشتی به مانند آنچه که امروزه ما با کرونا مواجه هستیم، روبه‌رو شود. امروز، حشد الشعبی با راه‌اندازی مراکز بهداشتی، بیمارستان‌های صحرایی و خدمتگزاری به مبتلایان توانست چهره‌ای مغایر با آنچه رسانه‌های معاند از آن ساخته بودند، نشان دهد.

وی در ادامه افزود: اولین هدف این پژوهش بررسی آمادگی بیشتر عراق در مقابله با بحران و تجدیدنظر در نظام بهداشتی و هدف دوم ایفای نقش آستان مقدس حسینی در موقعیت‌های بحرانی بود. در واقع عتبات عالیات باید در چنین بزنگاه‌هایی در بازسازی عراق و نهادهای درمانی نقش بزرگی ایفا کند. در پایان پژوهش از حکومت عراق می‌خواهیم اگر به آبادانی میهن می‌اندیشد نباید مناقصات را به شرکت‌های خارجی محدود و واسپاری کند. همچنین انتظار می‌رود با توجه به لیاقت، کاردانی و اهتمام آستان مقدس حسینی و حشد الشعبی در کار و اجرا، فرصت ایفای نقش بارزتری به آنها در این مواقع داده شود.

از طرفی فاطمه سلومی، رئیس کمیته علمی کتاب و استاد رسانه بین‌الملل دانشگاه المستنصریه، در این باره گفت: صحبت از مرجعیت دینی و نقش آن در مقابله با کرونا بسیار مفصل است زیرا ایشان نقش مهمی را در این مدت ایفا کرده و مشارکت بزرگ و مساعدت بارز ایشان به وزارت بهداشت در ایام کرونا و اعمال محدودیت‌های سراسری در ترددها برجسته و اثرگذار بود.

وی افزود: آستان مقدس حسینی نیز خدمات مهمی در نوسازی مراکز درمانی برای معاینه مبتلایان کرونا و از میان برداشتن تمام موانع پیش رو تقدیم کرده است. تمام مراکز درمانی به مایحتاج پزشکی از جمله ماسک‌ها و ضدعفونی‌کننده‌ها مجهز شده‌اند و این حجم از حمایت، هموارکننده رنج و سختی شهروندان عراقی از جمله نبود خدمات مناسب بعضی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی که عراق چندسالی است از آن رنج می‌برد، خواهد بود.

استاد رسانه دانشگاه المستنصریه در ادامه توضیح داد: آستان مقدس حسینی طبق رهنمودهای مرجعیت دینی سعی کرده درهایش را به روی همگان بگشاید مخصوصاً آنچه که مرتبط به قرنطینه و استقبال از افراد مرتبط با بیماران کرونایی است مثل بازگشایی شهرک زائران و تأمین مایحتاج آن‌ها. به همین خاطر عجیب نیست که شاهد پشتیبانی و حمایت آنها باشیم. خدمات آستان منحصر به این دوره از بحران نمی‌شود بلکه در طول بحران‌هایی که عراق از آن عبور کرده بود از جمله بحران‌های سیاسی که در سال 2003 عراق به آن دچار شد، به دنبال راه حل‌هایی برای آن بوده و به عنوان بهترین راهنما و پیشوا برای تمام رجال سیاسی عراق به حساب می‌آید. امکان ندارد که فتوای دفاع کفایی را که از اشغال عراق از سوی گروه تروریستی و متوحش داعش و حاکمیت آن ممانعت کرد، فراموش کنیم. پس خوش به حال مرجعیت دینی و آستان مقدس حسینی که خدمت رسان شهروندان عراقی بوده و شرایط معیشتی آنها را در نظر گرفته است.

قابل ذکر است که مرکز تحقیقات استراتژیک، سیاسی و اقتصادی «دموکراسی عربی» اواخر سال 2007 به همت مصر تأسیس شد و شرکتی با مسئولیت محدود است.

این مرکز نهادی مستقل به شمار می‌رود که در چارچوب تحقیق علمی دانشگاهی و تحلیلات سیاسی، حقوقی، رسانه‌ای و اقتصادی  به طور خاص درباره امور بین‌المللی و منطقه‌ای مرتبط به جهان عرب و به طور کلی مسائل بین‌المللی عمل می‌کند.

انتهای پیام
captcha