توانایی بسیج در تسهیل تشکیل خانواده / بسیجیان پیگیر ورود خیران به عرصه ازدواج آسان باشند
کد خبر: 3937019
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۲
ملیحه لباف تبیین کرد؛

توانایی بسیج در تسهیل تشکیل خانواده / بسیجیان پیگیر ورود خیران به عرصه ازدواج آسان باشند

عضو هیئت علمی حوزه علمیه جامعة‌الزهرا(س) قم ضمن اشاره به ظرفیت‌های بسیج در تسهیل تشکیل خانواده در میان جوانان، بر ضرورت پیگیری بسیجیان برای ورود بیش از پیش خیران به عرصه ازدواج آسان تأکید کرد.

امروز پنجمین روز از هفته بسیج است و عنوان «بسیج، ولایی، انقلابی و تمدن‌ساز» دارد. بسیج شجره طیبه‌ای است که نهال آن چهل سال پیش از سوی بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی(ره)، کاشته شد و اکنون به توفیق الهی تبدیل به درختی تنومند در سایه‌‎سار انقلاب اسلامی ایران شده است.

خدمات و فداکاری‌های بسیجیان جان بر کف ایران اسلامی در هشت سال دفاع مقدس و دوران سازندگی و شکوفایی کشور بر هیچ‌کس پوشیده نیست؛ دلاورمردانی که همواره در تمامی روزهای سخت و حساس در کنار ملت بوده و در صف مقدم عرصه جهاد حضور داشته‌اند. امروز نیز بسیج در شرایط خاص کشور برای مبارزه با ویروس کرونا و نیز در لبیک‌گویی به فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر کمک مؤمنانه و مواسات، پا به عرصه میدان گذاشته و فعالیت‌های جهادی مختلفی همچون محرومیت‌زدایی را در اقصی‌نقاط کشور انجام می‌دهد.

سازمان بسیج طلاب یکی از بخش‌های مهم و تأثیرگذار سازمان بسیج مستضعفین است. این نهاد مقدس با پیام امام خمینی(ره) در دوم آذرماه 67 شکل گرفت و از آن زمان تاکنون نیز برنامه‌های خدماتی، علمی و فرهنگی فراوانی را در سطح حوزه‌های علمیه اجرا کرده و این سازمان به ویژه در حوزه‌های علمیه بانوان کشور نیز تأثیرات فراوانی در ارائه خدمات مختلف داشته است. یکی از مواردی که سازمان بسیج طلاب همچون دیگر بخش‌های بسیج بدان ورود کرده و به فعالیت‌های جهادی اقدام می‌کند، فراهم کردن امکان ازدواج آسان و ساده جوانان است. تسهیل در این مقوله یکی از مواردی شمرده می‌شود که نقش بسیج در آن بسیار مؤثر است و می‌تواند راه را برای این امر، که از تأکیدات پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) است، سهل کند.

ملیحه لباف، عضو هیئت علمی حوزه علمیه جامعة‌الزهرا(س) قم، که خود از طلاب بسیجی حوزه علمیه نیز بوده است، در گفت‌وگو با ایکنا، در رابطه با موضوع «بسیج و حاکمیت ارزش‌ها در ازدواج و تشکیل نهاد خانواده» اظهار کرد: خداوند متعال در مورد ازدواج می‌فرماید: «وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا؛ و از نشانه‏‌هاى او اينكه از (نوع) خودتان همسرانى براى شما آفريد تا بدان‌ها آرام گيريد». مشکل گریبانگیر جامعه ما در مورد ازدواج این است که دستیابی به هدف اصلی، یعنی ازدواج ساده جوانان و تشکیل خانواده، فراموش شده و به حاشیه رانده شده است. متأسفانه بسیاری از خانواده‌ها به جای اینکه به معیارهای اصلی تشکیل خانواده بپردازند تا به فلسفه مهم ازدواج، که به فرموده خداوند متعال رسیدن به آرامش و سکینه است، اهمیت دهند معیارهای دیگری را مد نظر قرار می‌دهند که باعث ایجاد مشکلاتی شده است.

توانایی بسیج در تسهیل تشکیل خانواده / بسیجیان پیگیر ورود خیران به  عرصه ازدواج آسان باشند

عضو هیئت علمی حوزه علمیه جامعة‌الزهرا(س) قم ادامه داد: یکی از راه‌های رسیدن به کمال انسانی و به تبع آن شناخت خداوند، ازدواج است. یکی از مشکلات جامعه ازدواج‌هایی است که به آرامش نمی‌انجامد، زیرا ازدواج‌ها بر مبنای درستی استوار نشده و معیارها و ارزش‌هایی که باید اولویت اول در تشکیل خانواده باشد، فراموش شده است.

وی با بیان اینکه متأسفانه برخی از خانواده‌ها به جای پرداختن به اولویت اصلی ازدواج، به اولویت‌ها و آداب و رسوم دیگر ‌پرداخته و حتی خرافات را نیز وارد این مقوله کرده‌اند، تصریح کرد: علی‌رغم این پیرایه‌ها باید توجه کنیم که ازدواج یک حکم فطری و هماهنگ با نظام آفرینش است که انسان برای بقای نسل و آرامش جسم و روح خود بدان نیاز دارد و خداوند متعال برای تشکیل نهاد خانواده محبت و رحمت خود را بین زن و مرد جاری می‌کند. پس برای رفع نیاز انسان، باید کشش قلبی روحی و جاذبه‌ای وجود داشته باشد که در آیه شریفه سوره مبارکه روم ‌چنین مطرح شده است: «جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً؛ ميانتان دوستى و رحمت نهاد».

عضو هیئت علمی حوزه علمیه جامعة‌الزهرا(س) قم تصریح کرد: اگر جوانان ما اولویت‌های مد نظر اسلام در موضوع ازدواج یعنی ایمان و اخلاق را سرلوحه خود در تشکیل خانواده قرار دهند، به آرامش و سعادت دست پیدا می‌کنند. متأسفانه اولویت امروز بسیاری از خانواده‌ها به جای ایمان و اخلاق، اعتبار طبقاتی، ثروت و دارایی و ... است، یعنی رویکرد آن‌ها به سمت مادیات و مسائل دنیوی متمایل شده است.

وی با اشاره به نقش ویژه بسیج در مورد سوق دادن جوانان به سمت ازدواج آسان اظهار کرد: خداوند متعال در سوره مبارکه نور می‌فرماید: «وَأَنْكِحُوا الْأَيَامَى مِنْكُمْ؛ بی‌همسران خود را همسر دهید». با توجه به این آیه مبارکه، تمامی مردمی که توانایی تسهیل در ازدواج جوانان را دارند، باید به این امر بپردازند و بسیج عمومی ایجاد شود. سازمان بسیج و جهادگران بسیجی نیز می‌توانند از ظرفیت‌های فراوان خود برای تسهیل در امر ازدواج استفاده کنند و علاوه بر وظیفه مسئولان نظام در این باره، باید از ظرفیت‌ خیران و افراد متمکن نیز بهره برد و بسیج می‌تواند نقش مهمی در هماهنگی و پیگیری این مسئله داشته باشد.

عضو هیئت علمی حوزه علمیه جامعة‌الزهرا(س) قم در پایان با ذکر اینکه امروز بر تمامی خانواده‌ها واجب است که طبق سیره پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) زمینه ازدواج آسان برای جوانان را فراهم کنند، تصریح کرد: بسیجیان همانطور که در دوران دفاع مقدس جان‌فشانی و از مرزهای کشور حفاظت کردند، امروز نیز باید دست به دست هم دهند تا به توفیق الهی معضل ازدواج در کشور حل شود.

انتهای پیام
captcha