آغاز نهضت «آموزش زبان اشاره» در کردستان
کد خبر: 3937080
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶

آغاز نهضت «آموزش زبان اشاره» در کردستان

رئیس آموزش‌و پرورش استثنایی کردستان از آغاز نهضت «آموزش زبان اشاره» مبتنی بر بسته تحولی مدرسه انطباقی در کردستان خبرداد.

به گزارش ایکنا از کردستان به نقل از روابط عمومی آموزش‌وپرورش استثنایی کردستان، خلیل رنجبر، رئیس آموزش‌و پرورش استثنایی کردستان اظهار کرد: این نهضت در راستای تسهیل در برقراری ارتباط اجتماعی معلمان، والدین و سایر افراد جامعه با دانش‌آموزان دارای آسیب شنوایی در بستر فضای مجازی آغاز و تا اواخر آذر ماه جاری ادامه دارد.

وی افزود: این نهضت درگروه اول برای 80 نفر از معلمان به مدت 80 ساعت، در گروه دوم برای 40 نفر از والدین به مدت 40 ساعت و در گروه سوم برای 30 نفر از رابطین نهادها و دستگاه‌ها به مدت 40 ساعت آغاز شده است.

رئیس آموزش‌و‌پرورش استثنایی استان کردستان بیان کرد: در برنامه‌های جاری سازمان استثنایی کشور سه بسته تحولی در نظر گرفته شده که شامل مدرسه انطباقی، مداخله به هنگام و بسته مشارکت و کاهش تداخل است که نهضت آموزش زبان اشاره مبتنی بر بسته تحولی مدرسه انطباقی یکی از برنامه‌های این بسته‌ها است.

وی عنوان کرد: این نهضت باهدف گسترش عدالت آموزشی، همسان سازی زبان اشاره، کمک به ارتباط وآموزش افراد دارای آسیب شنوایی، تأمین نیروهای متخصص و آموزش دیده، هماهنگی روش آموزش زبان با به کارگیری یک الگوی واحد، توجه به شأن و کرامت افراد ناشنوا و احیای زبان اشاره توسط خانم مرضیه کامیاب‌نژاد و ارکان خوش کلام مدرسان کشوری در حال برگزاری است.

رنجبر با بیان اینکه آسیب شنوایی پس از نیاز ویژه ذهنی و مشکلات جسمی - حرکتی در دانش‌آموزان بیشترین آمار معلولیت را به خود اختصاص داده است، بیان کرد: این اختلال آثار ظاهری چندان مشخصی ندارد و مبتلایان به آن در سازگاری‌های اجتماعی با چالش‌های فراوانی روبه‌رو می‌باشند.

وی با تأکید بر اینکه یکی از سخت‌ترین معلولیت‌ها ناشنوایی است، اعلام کرد: خانواده و جامعه با پذیرش واقع بینانه محدودیت فرد ناشنوا باید در راه پرورش استعدادها و توانایی‌های او یاری‌رسان باشند، چرا که شیوه رفتار با فرد دارای آسیب شنوایی در رشد عاطفی، سازگاری‌های اجتماعی و فراگیری مهارت‌های زبانی و تحصیلی او بسیار مهم و تعیین‌کننده است.

رئیس آموزش‌وپرورش استثنایی استان کردستان کاهش یادگیری مهارت‌های اجتماعی، افت مهارت‌های شغلی و تحصیلی و کناره‌گیری از اجتماع را از جمله مسائل و مشکلات عمده‌ای عنوان کرد که فرد دارای آسیب شنوایی علاوه بر ناراحتی‌های روانی، خلقی و تحمیل هزینه‌های بالای توانبخشی با آن مواجهه می‌شود.

رنجبر در پایان با بیان اینکه جامعه نسبت به ناشنوایان و نوع معلولیت آنها شناخت کمی دارد، یادآور شد: ارزیابی و شناسایی عوامل خطر بروز کم شنوایی و تلاش در جهت کاستن علل مولد آن‌ها نقش به سزایی در جلوگیری از روند رو به افزایش موارد جدید کم شنوایی دارد.

انتهای پیام
captcha