حوزه‌های علمیه صحت روایت داروی امام کاظم(ع) را بررسی کنند
کد خبر: 3938060
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۲
نفیسه حسینی‌یکتا:

حوزه‌های علمیه صحت روایت داروی امام کاظم(ع) را بررسی کنند

سرپرست دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، با تأکید بر اینکه از ظرفیت طب سنتی به عنوان کمک برای درمان کرونا استفاده می‌شود، خواستار ورود علما و بررسی صحت روایت‌ مطرح شده در خصوص داروی منتسب به امام کاظم(ع) شد.

به گزارش ایکنا، نفیسه حسینی‌یکتا، سرپرست دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، امروز 9 آذر طی نشستی مجازی با اصحاب رسانه به پرسش‌های خبرنگاران در خصوص «بهره‌گیری از ظرفیت‌های طب ایرانی در نظام سلامت» پاسخ داد و گفت: در حال حاضر از ظرفیت طب مکمل به منزله کمک به درمان‌های حاضر در نظر گرفته می‌شود. البته ادعاهای زیادی در این خصوص در فضای مجازی وجود دارد که هیچ کدام از این ادعاها تا زمانی که به آزمایش گذاشته نشود قابل اثبات نیست.

وی افزود: اینکه بگوییم در این حوزه چه درمانی بهترین راهکار است و یا عده‌ای مطرح کنند که چه تعداد بیمار از سوی آنها درمان شده، تا زمانی که مورد بررسی قرار نگیرد، قابل استناد نیست.

 

استفاده از ظرفیت طب سنتی برای درمان کرونا

 

حسینی‌یکنا با تأکید بر اینکه در شرایط کنونی بدون شک از ظرفیت طب سنتی برای کمک به بیماران مبتلا به کرونا استفاده می‌شود، در واکنش به صحبتی که در خصوص لزوم بسته شدن عطاری‌ها مطرح شده بود، گفت: این امکان فراهم شده که هم در درمان و هم در طرح‌های پیشگیری از ظرفیت طب ایرانی استفاده کنیم و امیدواریم بهترین نتیجه را از این ظرفیت ببریم.

وی اضافه کرد: عطاری‌ها به عنوان مراکز فروش گیاهان دارویی مجوز ارائه خدمت دارند و در این خصوص هیچ بحثی وجود ندارد و می‌توانند فروش گیاهان دارویی را داشته باشند اما تهیه و فروش داروهای ترکیبی جزء وظایف آنها نیست و اگر مداخلاتی در بحث درمان از سوی برخی از عطاری‌ها اتفاق می‌افتد باید بر آن نظارت شود.

سرپرست دفتر طب ایرانی و مکمل در خصوص ساماندهی افرادی که مدرک دانشگاهی ندارند اما تجربه دارند و نحوه دریافت مجوز فعالیت از سوی این افراد، گفت: آیین‌نامه فعالیت طب سنتی از سوی وزارت بهداشت ارائه و در آن تصریح شده که دستورالعمل اجرایی این آیین‌نامه تدوین شود؛ بخشی از این آئین‌نامه در مورد افرادی است که مدرک دانشگاهی ندارند ولی مدعی هستند که توانمندی درمان دارند. این دستورالعمل تدوین شده و به زودی ابلاغ می‌شود. براساس این دستورالعمل ادعای درمانگری افراد مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد ادغام فعالیت طب ایرانی با نظام سلامت کشور، گفت: ماده 74 برنامه ششم توسعه این ادغام را بر عهده وزارت بهداشت گذاشته است. سوم مهرماه سال جاری شروع ادغام خدمات طب ایرانی را در سطح یک نظام سلامت داشتیم که رسماً افتتاح شد. در سطح دوم این ادغام، سلامتکده‌های طب ایرانی را داریم که در کنار درمانگاه‌ها ارائه خدمت می‌کنند و سطح سه نیز ارائه خدمات در بخش بیمارستان‌هاست که آئین‌نامه آن در دست تدوین است.

حسینی‌یکتا در خصوص جایگاه طب سنتی در نظام بهداشتی ایران و تأثیر شیوع کرونا بر این جایگاه، گفت: در یک کلام براساس قوانین موجود در کشور فقط کسی می‌تواند به عنوان درمانگر به بیمار ارائه خدمت کنند که پزشک باشند. در طب سنتی نیز کسانی که متخصص طب ایرانی هستند و یا به عنوان پزشک دوره دیده(پزشک عمومی دوره دیده در طب ایرانی) به عنوان درمانگر شناخته می‌شوند و می‌توانند ارائه خدمت کنند.

عطاری‌ها فقط می‌توانند داروی گیاهی بفروشند

وی تصریح کرد: عطاری‌ها به عنوان مجموعه‌ای برای فروش گیاهان دارویی می‌توانند فعالیت کنند و اگر از سوی افراد معتبر گیاه دارویی توصیه شده باشد افراد می‌توانند با مراجعه به عطاری‌ها این گیاهان را خریداری کنند اما عطاری‌ها نمی‌توانند در امر درمان دخالت کنند. اما در شرایط کرونا چون لازم است از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنیم، استفاده از همه امکانات منطقی و معقول است.

حسینی‌یکتا اضافه کرد: با توجه به اینکه در خصوص عمل به توصیه‌های طب سنتی مطالبه عمومی در جامعه وجود دارد، ادعاهای زیادی در فضای مجازی در مورد استفاده از طب سنتی در درمان کرونا می‌شود، بر همین اساس نیاز است اطلاع‌رسانی دقیقی انجام شود و مردم فقط این توصیه‌‌ها را از منابع معتبر مثل سایت وزارت بهداشت، انجمن علمی طب سنتی ایران و دانشکده‌‌های طب سنتی دریافت کنند. اگر فردی چنین ادعایی مطرح می‌کند باید در خصوص معتبر بودن فرد مدعی اطمینان حاصل کنیم تا بازار این ادعاهای دروغین کمتر شود.

 

420 متخصص طب سنتی در کشور داریم

 

وی در خصوص افرادی که مجوز فعالیت به عنوان درمانگر طب سنتی در کشور دارند، گفت: 420 متخصص طب سنتی در کشور داریم و پزشکان دوره دیده طب ایرانی که دوره مورد تأیید وزارت بهداشت را گذرانده‌اند نیز 600 نفر هستند که یا در مطب خصوصی و یا در سلامتکده‌های طب ایرانی ارائه خدمت می‌کنند.

سرپرست دفتر طب ایرانی و مکمل با تأکید بر اینکه هر دارویی باید از مسیر پژوهشی عبور کند، گفت: 85 کارآزمایی بالینی در حوزه طب سنتی و گیاهان دارویی در حال انجام است که می‌توان از آنها به عنوان طرح پژوهشی به اتمام رسیده یاد کرد اما هر جا ادعا شد با دارویی گیاهی کرونا درمان می‌شود گزاف است، اما داروهای گیاهی به عنوان کمک درمان پس از درمان کرونا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی در پاسخ به این سؤال که در مورد ادغام طب سنتی با نظام سلامت این انتقاد مطرح بود که پروتکل‌ها با هم مغایرت دارند؟ گفت: آنچه در مهر شاهد آن بودم سطح یک ادغام و آموزش اصلاح سبک زندگی بود و طرحی به عنوان استفاده از دارو اجرا نشد. این طرح در اردکان به صورت پایلوت اجرا شد و امیدواریم بتوانیم آن را به شکل کشوری اجرا کنیم.

حسینی‌یکتا در مورد مرکز تلفنی طب سنتی شهید بهشتی نیز گفت: این مرکز ویژه بیماران کرونا و زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است که به صورت تلفنی و حضوری به بیماران ارائه خدمت می‌کند. طبق گزارش‌های دریافتی اقبال عمومی خوبی نیز به این مرکز شده است و مردم با مراجعه به این مرکز هم از خدمات متخصصان طب ایرانی و هم از متخصصان عفونی در کنار هم استفاده می‌کنند و امیدواریم از این تلفیق بهترین نتیجه را ببریم.

وی در مورد دارویی که به عنوان داروی منتسب به امام کاظم(ع) در جامعه مطرح شده است نیز گفت: ادعاها چند قسمت هستند. برخی مدعی مؤثر بودن یک دارو یا روش درمان هستند اما گاهی برخی داروها با نام ائمه معصومین(ع) مطرح می‌شوند. در مطرح شدن این داروها از اعتقاد مردم به طب سنتی و ائمه اطهار(ع) استفاده می‌شود، به همین دلیل باید در دو حوزه بررسی شود.

حسینی‌یکتا در پایان گفت: این دارو به نام امام معصوم(ع) نام‌گذاری شده و مدعیان ادعاهایی را در خصوص پیشگیری و درمان مطرح می‌کنند؛ در بخش پزشکی باید این ادعاها به آزمایش گذاشته شود اما در خصوص اینکه این روایت آیا صحت دارد یا خیر، نیازمند ورود حوزه علمیه و  بهره‌مندی از نظرات صریح علما در خصوص آن هستیم تا مشخص شود آیا روایت صحیح است و می‌توان به آن استناد کرد یا خیر و اگر روایت صحیح است، چطور باید از آن استفاده شود.

انتهای پیام
captcha