اعلام مشاغل مجاز به فعالیت در وضعیت نارنجی کرونا
کد خبر: 3939128
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹

اعلام مشاغل مجاز به فعالیت در وضعیت نارنجی کرونا

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به مصوبات جلسه امروز این ستاد، مشاغل مجاز به فعالیت در وضعیت نارنجی را اعلام کرد.

شککندگی  تهران/ مشاغل مجاز به فعالیت در وضعیت نارنجیبه گزارش خبرنگار ایکنا، علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مدیریت کرونا، در گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی، پس از جلسه این ستاد به تشریح مصوبات آن پرداخت و با اشاره به رنگ‌بندی شهر‌ها، اظهار کرد: وضعیت رنگ شهر‌ها پایدار نیست و به میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم و همکاری مسئولان دستگاه‌ها بستگی دارد.

وی افزود: اگر در شهر‌های مختلف از جمله تهران که از وضعیت قرمز به نارنجی تغییر رنگ دادند، پروتکل‌ها به دقت رعایت شود، وضعیت نارنجی باقی می‌ماند و حتی می‌توانیم به وضعیت زرد برویم، اما اگر پروتکل‌ها رعایت نشود، دوباره محدودیت‌های سختگیرانه و حداکثری بازمی‌گردد. تغییر رنگ شهر‌ها از قرمز به نارنجی به این معنا نیست که بیماری ضعیف یا کنترل شده است؛ اگر مردم رعایت نکنند وضعیت بدتر می‌شود. در مورد تهران نیز این تغییر شکننده است. اگر پروتکل‌ها در این هفته و هفته آینده خیلی قوی و جدی گرفته شود این روند می‌تواند ادامه پیدا کند و نارنجی بماند، اما اگر پروتکل‌ها رعایت نشود دوباره قرمز می‌شود.

‌وی با بیان اینکه رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم در یک ماه گذشته به بالای ۸۵ درصد رسید، گفت: این امر نویدبخش این است که می‌توانیم در کنترل اپیدمی موفق باشیم. بر همین اساس از ۱۶۰ شهر قرمز کرونا امروز ۶۴ شهر در این وضعیت باقی مانده و ۲۷۸ شهر به نارنجی و ۱۰۶ شهر به زرد تغییر وضعیت دادند. علی‌رغم بهبود وضعیت در بسیاری از مناطق کشور، وضعیت برخی استان‌ها مانند استان‌های شمالی در هفته گذشته بدتر شد و استان‌های گلستان، گیلان و مازندران روند صعودی پیدا کردند و اپیدمی کرونا در استان قزوین و اردبیل نیز از حالت صعودی خارج شده، اما هنوز روند نزولی ندارد و ناپایدار است و باید محدودیت‌ها ادامه یابد تا شاهد کاهش موارد بستری و فوت باشیم.

وی با اشاره به جلسه امروز ستاد ملی مدیریت کرونا، گفت: در جلسه امروز مصوب شد تا در شهر‌های نارنجی نیز محدودیت و منع تردد از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح برقرار شود. این محدودیت که قبلاً فقط برای شهر‌های قرمز بود در ۲۷۸ شهر نارنجی نیز اعمال می‌شود. علت اعمال محدودیت این است که دورهمی‌های خانوادگی می‌تواند تا ۵۱ درصد عامل انتقال کرونا و ابتلا به بیماری باشد و به همین علت منع تردد گذاشتیم، زیرا با توجه به سرد شدن هوا و فصل زمستان مهمترین عامل ایجاد و انتشار بیماری، دورهمی‌های خانوادگی است و از مردم می‌خواهیم که رعایت کنند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا یادآور شد: همراه داشتن کارت ملی برای افرادی که تستشان مثبت است نیز الزامی شد. این افراد نباید از قرنطینه و خانه خارج شوند، زیرا تردد آن‌ها در شهر و خروج آن‌ها از ایزوله باعث انتشار بیماری می‌شود. در شش روز گذشته از سوار شدن شش هزار و ۴۰۰ نفر به هواپیما، قطار، اتوبوس و تاکسی جلوگیری شد، زیرا اقدام آن‌ها به معنای نقض قرنطینه بود.

رئیسی افزود: با تغییر رنگ شهر‌ها از قرمز به نارنجی ۱۴ گروه شغلی شامل پاساژها، مراکز خرید بزرگ، بازار‌های فروش خودرو، باشگاه‌های ورزشی، آرایشگاه‌های مردانه، مراکز فروش اسباب بازی و پوشاک، مراکز خرید و فروش املاک، قنادی‌ها و آبمیوه و بستنی فروشی‌ها می‌توانند فعالیت کنند. این بازگشایی تا زمانی است که وضعیت شهر‌ها با رعایت پروتکل‌ها در وضعیت نارنجی بماند و اگر رنگ این شهر‌ها دوباره قرمز شود، محدودیت‌ها بازمی‌گردد.
انتهای پیام
captcha