روستاهای سیستان‌وبلوچستان از نعمت آب پایدار بهره‌مند می‌شوند
کد خبر: 3939427
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۸
تا پایان سال 1400؛

روستاهای سیستان‌وبلوچستان از نعمت آب پایدار بهره‌مند می‌شوند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان‌وبلوچستان گفت: تا پایان سال مالی 1400، با تخصیص کامل اعتبارات، آب یک هزار و 62 روستای فاقد شبکه و یا دارای تنش آبی استان تأمین شود که در این‌ صورت، دیگر روستایی نخواهیم داشت که از نعمت آب محروم باشد.

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، علیرضا قاسمی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سیستان‌وبلوچستان، 16 آذرماه در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه استان گفت: استان سیستان‌وبلوچستان بیش از 11 درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده و در عین حال که پهناورترین استان است، به‌عنوان کم تراکم‌ترین استان کشور نیز شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: استان سیستان‌وبلوچستان با داشتن بیش از پنج هزار روستا، پر روستاترین استان کشور است و در کنار آن، پراکندگی این روستاها موجب شده تا آب‌رسانی به مردم روستانشین ما با مشکلاتی همراه باشد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان‌وبلوچستان بیان کرد: تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، تعداد روستاهای ما سه هزار و 734 روستا بود که از این تعداد، تنها 119 روستا دارای شبکه آب‌رسانی بودند و شاخص بهره‌مندی هفت درصد بوده است.

وی افزود: در حال حاضر از تعداد پنج هزار و 594 روستای استان، تعداد دو هزار و 947 روستا که در مجموع جمعیت یک‌ میلیون و 124 هزار و 333 نفری را در بر می‌گیرد، دارای شبکه آب آشامیدنی بهداشتی و سالم است و تعداد یک‌ هزار و 91 روستای بالای 20 خانوار و یک‌ هزار و 556 روستای زیر 20 خانوار فاقد سامانه آب‌رسانی است. از ابتدای دولت یازدهم نیز تاکنون تعداد 612 روستا آبدار شده‌اند که حدود 26 درصد به نسبت قبل در تعداد روستای بهره‌مند رشد داشته است.

قاسمی اظهار کرد: مجموعه اقداماتی که از ابتدای دولت یازدهم تاکنون انجام شده، موجب شده تا شاخص بهره‌مندی از آب شرب روستایی که در ابتدای دولت یازدهم 59 درصد بود، هم‌اکنون به 68 درصد برسد.

وی گفت: با سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به استان، اتفاقات خوبی رقم خورد که مهمترین آن، امضای تفاهم‌نامه سه جانبه فی‌مابین آب و فاضلاب کشور، دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی و استانداری استان بود و طی آن قرار است تا پایان سال مالی 1400، با تخصیص کامل اعتبارات، آب یک هزار و 62 روستای فاقد شبکه و یا دارای تنش آبی استان تأمین شود که در این‌ صورت، دیگر روستایی نخواهیم داشت که از نعمت آب محروم باشد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان افزود: بر اساس این تفاهم‌نامه، تعداد بیش از 825 روستای فاقد تأسیسات با جمعیت 276 هزار نفر و تعداد 237 روستای دارای تنش آبی با جمعیت 89 هزار نفر از نعمت آب شرب پایدار بهره‌مند خواهند شد.

وی گفت: مجموع اعتبار این تفاهم‌نامه مبلغ 11 میلیارد و 150 میلیون ریال است که موجب ارتقای شاخص بهره‌مندی به میزان 13 درصد شده و در نهایت شاخص بهره‌مندی استان به 81 درصد خواهد رسید.

قاسمی با اشاره به مهمترین عملیات اجرایی این تفاهم‌نامه، بیان کرد: احداث دو باب تصفیه‌خانه آب شرب به حجم یک‌ هزار و 125 لیتر در ثانیه برای مجتمع‌های تلنگ، پلان و زیر مجموعه سد پیشین، اجرای خطوط انتقال در قالب مجتمع‌های آب‌رسانی روستایی، اجرای خطوط انتقال در قالب پروژه‌های تک روستایی، اجرای شبکه‌های توزیع، احداث مخزن ذخیره، حفر و تجهیز چاه برای پروژه‌های تک روستایی از جمله اقداماتی است که انجام خواهد شد.

انتهای پیام
captcha