بشار اسد: تروریسم محصول غربی است/دفع حملات موهنان به اسلام مهم‌تر از صرفاً ابراز خشم است
کد خبر: 3939723
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۹

بشار اسد: تروریسم محصول غربی است/دفع حملات موهنان به اسلام مهم‌تر از صرفاً ابراز خشم است

رئیس جمهور سوریه در واکنش به توهین اخیر به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص) تأکید کرد که صرف ابراز خشم نسبت به موهنان به اسلام آنها را از این جرم بازنمی‌دارد بلکه تفکر، برنامه‌ریزی و برداشتن گام‌های عملی برای مقابله با چنین هجمه‌هایی ضروری است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه(سانا)، بشار اسد رئیس جمهور سوریه شامگاه دوشنبه، ۱۷ آذر در نشست دوره‌ای وزارت اوقاف این کشور در واکنش به توهین‌های اخیر به اسلام و ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص) سخنانی را بیان داشت.

بشار اسد گفت: طبیعی است که در چنین شرایطی اولین پاسخ به چنین هجمه‌هایی باید محکوم کردن قاطع آن باشد؛ اما چرا پس از همه این محکوم کردن‌ها و ابراز خشم باز چنین هجمه‌هایی رخ می‌دهد.

رئیس جمهور سوریه گفت: دلیلش این است که ما فقط خشمگین می‌شویم، اما مقابله نمی‌کنیم. فرق زیادی بین خشم و مقابله وجود دارد. هر اتفاقی که می‌افتد .. هر کاری که انجام می‌دهیم حول احساسات ما می‌چرخد. حول منافع ما نمی‌چرخد. وقتی در مورد منافع خود صحبت می‌کنیم، از عقاید ما جدا نمی‌شود؛ زیرا عقاید به خاطر منافع نازل شده‌اند بین حمله، محکومیت و خشم، دین به توپی تبدیل می‌شود که سیاستمداران فرصت‌طلب آن را پرتاب می‌کنند.

اسد افزود: فرانسه انتخابات را برای سال آینده پیش روی خود دارد و می‌خواهد مبتلایان به اسلام‌هراسی را به سمت خود جلب کند و از سوی دیگر ترکیه هم انتخابات پیش رو دارد و اردوغان دیگر هیچ دروغی برای اقناع مردم خود نداشته و محبوبیت خود را از دست داده است، بنابراین تصمیم گرفت خود را حامی اسلام قرار دهد.

رئیس جمهور سوریه گفت: اما در واقعیت هر اتفاقی می‌افتد یک واکنش است. منظور من این است که ابراز خشم، تخلیه هیجانات است و عمل محسوب نمی‌شود.  آنها در واقع و در عمل با ما می‌جنگند و ما واکنش نشان می‌دهیم و دائما کسی که عکس‌العمل نشان می‌دهد، بازنده است.

اسد افزود: خشم ما یک عکس‌العمل است، اما این خشم به یک فکر تبدیل نشده است، به یک نقشه عمل تبدیل نشده است و وقتی که عقل خشم را کنترل نکند به یک طوفان تبدیل می‌شود. عاطفه چیزی زیبا و انسانی است، اما وقتی از کنترل خارج می‌شود، زیان‌آور می‌شود.

رئیس جمهور سوریه گفت: دشمنان می‌دانند که این جوامع چیزی بیش از ابراز خشم انجام نمی‌دهند، بنابراین موضع باید مثل یک نظامی باشد. یک نظامی برای اینکه در جنگ پیروز شود باید رویکرد درستی پیش بگیرد تا در نبرد نبازد.

اسد ادامه داد: در جنگ عملیات‌های مختلف وجود دارد، حمله، دفاع، ضد حمله، کمین، رصد، فریب و غیره در محافل دینی نیز باید شیوه درست را بر اساس آموزه‌های دینی به کار بگیریم. اگر ما فقط خشمگین شویم و این خشم ما را به سمت یک انرژی تولیدی پیش ببرد، یعنی ما را به سمت بحث و بررسی و گفت‌وگو و تفکر و برنامه‌ریزی پیش ببرد، آن کار درست است.

وی افزود: اینکه ما مثلا کالاهای فرانسوی و دانمارکی را در واکنش به توهین این کشورها به اسلام برای دو سه روز یا یک هفته تحریم کنیم چه فایده‌ای دارد؟ فروشنده یک هفته بعد آن را به همان نفری که هفته قبل از خشم خود این کالا را تحریم کرده بود، می‌فروشد. با این کار ما به خارجی‌ها این پیام را می‌دهیم که رابطه ما با دین متغیر است و ثابت نیست و اصولی و ریشه‌ای نیست، زیرا اصول ثابت هستند.

رئیس جمهور سوریه با طرح این سؤال که ما چه تصویری از دین و پیامبر خود به غیرمسلمانان ارائه می‌دهیم، گفت: حضرت محمد(ص) الگوی خشم بوده یا الگوی آرامش و خویشتنداری بوده است؟ پیامبر اکرم(ص) در واکنش به کسانی که روی او زباله ریختند چه واکنشی نشان داد؟ شعرای جاهلی در هجو رسول شعر گفتند و از آنها هیچ یادی نمانده است. بنابراین آیا مسلمان می‌توانند پیامبر(ص) را در عقیده پیروی کنند، اما در سلوک و رفتار مغایر او رفتار کنند؟

اسد افراط‌گرایی از سوی صاحبان ادیان را نیز برای ادیان خطرناک خواند و گفت: تعصب و افراط ناشی از ناتوانی پیروان یک عقیده در استفاده از تفکر سلیم است.

رئیس جمهور سوریه با تأکید بر اینکه تروریسم یک محصول اسلامی نیست، گفت: تروریسم نتیجه شکاف‌ها در جامعه است؛ اما کسی که از این شکاف‌ها بهره می‌برد، جامعه غربی است که به تروریسم در منطقه تحریک می‌کند و مهم‌تر اینکه بخشی از تروریسمی که اروپا را هدف می‌گیرد، ارتباطی با تروریسمی که در بین ما وجود دارد، ندارد. آنها تفکرات وهابی را فقط در ازای دلارهای نفتی وارد کردند در ازای پول و هم اینک بهای آن را می‌دهند؛ اما مسئولیت را به دوش مسلمانان و افراط‌گرایی مسلمانان و در نهایت به دوش نمادهای اسلامی می اندازند.

اسد گفت: بنابراین مقابله با این خطرات باید با شناخت این خطرات شروع شود و همچنین با شناخت نقاط ضعف و اینکه دشمن واقعی را بشناسیم وقتی در جایی توهین به اسلام صورت می‌گیرد به افراد حمله می‌کنیم در حالی که آنها نماینده یک جریان هستند. جریان لیبرالیسم مدرنی که از دموکراسی برای تسلط بر ملت‌ها استفاده می‌کند و حقوق بشر را برای راه انداختن جنگ‌ها به کار می‌گیرد.

انتهای پیام
captcha