واکنش‌ها به اعلام عادی‌سازی روابط مراکش و رژیم صهیونیستی
کد خبر: 3940369
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸

واکنش‌ها به اعلام عادی‌سازی روابط مراکش و رژیم صهیونیستی

اعلام خبر عادی‌سازی روابط مراکش با رژیم صهیونیستی با واکنش منفی مردم مراکش، و محکومیت گسترده در جهان اسلام روبرو شد و فلسطینیان این اقدام را باعث گستاخی بیشتر رژیم صهیونیستی در پایمال کردن حقوق خود دانستند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از فرانس 24، حکومت مغرب پنجشنبه شب و در نخستین واکنش به موافقت این کشور با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی اعلام کرده است که روابط دیپلماتیک خود را در آینده‌ای بسیار نزدیک با اسرائیل از سرخواهد گرفت.

محمد ششم، پادشاه این کشور از تصمیم کشورش برای راه‌اندازی پرواز مستقیم بین رباط و تل‌آویو برای انتقال یهودیان مغربی به سرزمین‌های اشغالی و گردشگران اسرائیلی به مغرب خبر داد. براساس اطلاعیه صادره از دیوان پادشاهی مغرب، این تصمیم در جریان تماس تلفنی محمد ششم و دونالد ترامپ گرفته شده است که پنجشنبه شب انجام گرفت. پس از این تماس تلفنی بود که آمریکا برای نخستین بار، حاکمیت مغرب بر تمام منطقه صحرای غربی را به رسمیت شناخت.

همچنین توسعه روابط اقتصادی و تکنولوژی و تلاش برای راه‌اندازی دفاتر دیپلماتیک میان مغرب و رژیم صهیونیستی نیز از دیگر موضوعاتی است که دیوان پادشاهی مغرب بر آن تأکید کرده است.
 
ناصر بوریطه وزیر امور خارجه مغرب نیز در این باره گفت که به رسمیت شناخته شدن حاکمیت مغرب بر صحرای غربی توسط آمریکا در نتیجه تماس‌های مستقیم محمد ششم و دونالد ترامپ رییس جمهوری ایالات متحده رخ داده است.

وی در این باره افزود: آمریکا در همین سند تصمیم به افتتاح کنسولگری در شهر الداخله گرفته است. به ادعای وی این امر موجب تقویت حاکمیت مغرب بر صحرای غربی می‌شود.

از سوی دیگر فعالان مراکشی با اعلام مخالفت با این تصمیم، خواستار نشستی فوری برای اتخاذ موضع مشترک و مشخص کردن برنامه‌های خود برای مقابله با این اقدام شدند.
 
احمد ویحمان رئیس دیدبان مغرب برای مقابله با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی پنجشنبه شب گفت: ملت مغرب با تمام نیروی خود در برابر عادی‌سازی قرار دارند. ویحمان گفت: مردم مغرب، آرمان ملت فلسطین را مسأله ملی خود دانسته و عادی‌سازی را خیانت می‌داند.

خالد البکاری فعال حقوقی مراکشی نیز این اقدام را ناشی از قصد ترامپ برای پیچیده کردن بیشتر اوضاع در آخرین روزهای ریاست‌جمهوری خود دانست تا یک تصمیم سیاسی.
 
همچنین گروه‌های فلسطینی و محور مقاومت، عادی‌سازی روابط مراکش و رژیم صهیونیستی را محکوم کردند. جنبش جهاد اسلامی فلسطین در بیانیه‌ای در واکنش به پیوستن مغرب به سازشکاران عرب اعلام کرد که عادی‌سازی روابط رباط و تل‌آویو خیانت به قدس است.

این بیانیه تأکید کرده است که سریال شتاب زدگی حکومت‌های عرب برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل، لعن و نفرین را برای این حکومت‌ها و سرکردگان آنها به همراه دارد. عادی‌سازی روابط میان مغرب و رژیم صهیونیستی نشان‌دهنده عقب‌گرد جدید یک حکومت ضعیف عربی است که می‌خواهد پایه‌های حاکمیت استبدادی خود را با حمایت آمریکا و رژیم اسرائیل تحکیم ببخشد.
 
بسام الصالحی سخنگوی سازمان آزادی‌بخش فلسطین نیز گفت در شرایطی که رژیم صهیونیستی اشغال سرزمین‌های فلسطینی را پایان نداده است، عادی‌سازی روابط با آن غیر قابل قبول و باعث افزایش گستاخی این رژیم و پایمال شدن بیشتر حقوق مردم فلسطین می‌شود.

جبهه مردمی آزادی فلسطین نیز در واکنش به این اقدام خیانتکارانه مراکش بر لزوم تمرکز تلاش‌های ملی برای مقابله با این خیانت‌ها و حمایت از حقوق و اهداف ملت‌های عرب و در راس آن‌ها فلسطین تاکید کرد.

در بیانیه این گروه فلسطینی آمده است: هرچند دولت آمریکا توانست برخی رژیم‌های عربی را به زانو درآورد اما ملت‌های عرب همچنان مخالف عادی‌سازی هستند و به مقاومت دربرابر این رژیم جعلی ادامه می‌دهند.
 
همچنین حازم قاسم سخنگوی جنبش حماس نیز در واکنش به موافقت مغرب برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی اعلام کرد که رژیم صهیونیستی از مسأله عادی‌سازی برای افزایش سیاست خصمانه خود علیه ملت فلسطینی بهره‌برداری می‌کند. وی این اقدام را یک اشتباه سیاسی از سوی حکومت مراکش دانست.
 
محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله یمن پنجشنبه شب در واکنش به پیوستن مغرب به صف خیانتکاران به آرمان ملت فلسطین نوشت: هر کشوری که ادعای مسلمان و عرب بودن دارد، هیچ توجیهی برای برقراری هر گونه روابطی با رژیم صهیونیستی نخواهد داشت. وی افزود: هرگونه عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی مردود و محکوم است.

از سوی دیگر عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر در واکنش به خبر عادی‌سازی مغرب و رژیم صهیونیستی گفت: با اهتمام زیاد تحولات مهم در خصوص این توافق با حمایت آمریکا را دنبال کردم. وی مدعی شد که این اقدام گامی مهم در راستای تقویت ثبات و همکاری منطقه‌ای خواهد بود.

همچنین محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی که کشورش ۲۳ شهریورماه و با حمایت آمریکا، روابط خود را به عنوان نخستین کشور شورای همکاری خلیج فارس با رژیم صهیونیستی عادی کرد، نیز در واکنش به توافق مغرب و اسرائیل برای برقراری رابطه دیپلماتیک ادعا کرد: این یک اقدام حاکمیتی است که به تقویت تلاش‌های مشترک برای ثبات، شکوفایی، صلح عادلانه و پایدار در منطقه کمک می‌کند.
 
حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین پنجشنبه شب در واکنش به عادی‌سازی روابط مغرب و آمریکا با استقبال از این اقدام مدعی شد که این اقدام موجب تقویت تحقق ثلح و ثبات و شکوفایی در منطقه می‌شود.

جرد کوشنر مشاور ارشد و داماد دونالد ترامپ، پنجشنبه شب در خصوص روابط مغرب و رژیم صهیونیستی نیز گفت: اسرائیل یک دفتر نمایندگی در مغرب بازگشایی خواهد کرد و پروازهای مستقیم نیز میان دو طرف برقرار خواهد شد.

نیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به موافقت مغرب با عادی‌سازی روابط با تل‌آویو اعلام کرد که در کنار بازگشایی دفاتر هیئت دیپلماتیک، پروازهای مستقیم میان تل‌آویو و رباط برقرار خواهد شد. یدیعوت آحارانوت روزنامه صهیونیستی نیز گزارش داد که ایرلاین‌های اسرا ایر و إل عال به دنبال برقراری روابط دیپلماتیک میان اسرائیل و مغرب آمادگی کردند که خط پرواز مستقیم میان تل‌آویو و رباط برقرار کنند.
 
انتهای پیام
captcha