نگاهی به برنامه‌های مواسات قرآنیان چهارمحال‌وبختیاری
کد خبر: 3940445
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۳

نگاهی به برنامه‌های مواسات قرآنیان چهارمحال‌وبختیاری

سرپرست اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری اقدامات مؤسسات قرآنی و خانه‌های قرآن شهری و روستایی استان را در قالب عملیات حاج قاسم سلیمانی تشریح کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوذر کارگر، سرپرست اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری، در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه عملیات فرهنگی ـ اجتماعی حاج قاسم سلیمانی از 13 آبان‌ با حضور پررنگ مؤسسات و مراکز قرآنی استان آغاز شده و ادامه دارد، اظهار کرد: در این راستا مجموعه‌ای از پیشنهادها به مراکز قرآنی تمامی شهرستان‌ها ابلاغ و اعلام شد که قرآنیان به طور ویژه به خدمات و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی بپردازند.

وی ادامه داد: با ارزیابی عملکرد مراکز و گزارش‌هایی که دریافت می‌شود، خوشبختانه اقدامات خوبی انجام شده و برخی مراکز فعالیتهای شاخصی را در دو حیطه اقدامات فرهنگی و خدمات اجتماعی انجام داده‌اند که قابل تقدیر است.

اقدامات فرهنگی قرآنیان

کارگر درباره اقدامات فرهنگی مؤسسات و مراکز قرآنی استان در قالب عملیات حاج قاسم سلیمانی توضیح داد: تشکیل جلسات مشاوره مجازی و تلفنی برای آسیب‌دیدگان روحی کرونا و ایجاد گروه‌های مجازی از سوی قرآنیان برای پاسخگویی به پرسش‌ها یکی از اقدامات فرهنگی است که هر مجموعه قرآنی دست‌کم یک گروه مجازی متشکل از قرآن‌آموزان، مربیان و خانواده‌های آنان را تشکیل داده‌ است و علاوه بر پیگیری مباحث آموزشی، خدمات فرهنگی، مشاوره، حمایتی و غیره در این گروه‌ها انجام می‌شود؛ مجموعه‌ عکس‌نوشته‌های وصیت‌نامه شهید سلیمانی در اختیار مراکز قرار گرفته است و روزانه در گروه‌ها و کانال‌های مجازی بارگذاری می‌شود.

سرپرست اداره امور قرآنی استان گفت: اقدام دیگر، تماس تلفنی با خانواده‌های متوفیان کرونا و تسلی خاطر به بازماندگان بوده است که در این راستا، برپایی ختم قرآن و ختم انعام انفرادی و دسته‌جمعی با نیت شادی روح اموات کرونایی از سوی فعالان مراکز قرآنی برگزار می‌شود؛ همچنین اجرای مستمر ختم‌های قرآن، دعاخوانی، قرائت زیارتنامه و غیره با نیت هدیه به روح شهیدان به‌ویژه شهید سلیمانی و شهید فخری‌زاده به‌صورت خودجوش در فضای مجازی همچنان با قوت ادامه دارد.

کارگر ادامه داد: خواندن نماز وحشت و لیلة‌الدفن برای اموات کرونایی، برگزاری محافل قرآنی در گروه‌ها و صفحات فضای مجازی مراکز قرآنی، انتشار عکس‌نوشته‌ها و محتواهای فرهنگی و مطالب تبیینی قرآن کریم و انتشارات آیات قرآن با محوریت ایثار و شهادت، انفاق و غیره، برگزاری مسابقات فرهنگی از دیگر اقدامات مؤسسات و خانه‌های قرآن شهری و روستایی استان بوده که همچنان ادامه دارد.

خدمات اجتماعى قرآنيان

وی انجام خدمات اجتماعی را بخش دیگر عملیات حاج قاسم در استان دانست و بیان کرد: مؤسسات و مراکز قرآنی به‌دلیل شیوع ویروس کرونا خالی از قرآن‌آموزان است اما از زمان آغاز این بیماری تاکنون به‌ویژه در قالب عملیات یادشده، بسیاری از این مکان‌ها به پایگاه خدمت به مردم برای دوخت ماسک، جمع‌آوری کمک‌های مردمی و توزیع آن در میان نیازمندان و سایر خدمات تبدیل شده‌اند. از ابتدای عملیات تاکنون بالغ بر دو هزار بسته معیشتی هر کدام به ارزش ۱۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان از سوی مراکز قرآنی استان جمع‌آوری‌، بسته‌بندی و توزیع شده است‌. یکی از اقدامات مؤسسه قرآنی فاطمه زهرا(س) بروجن از ابتدای امسال تاکنون جمع‌آوری ۵۵۰ میلیون تومان کمک خیران داخل و خارج استان و خرید و توزیع بسته‌های معیشتی و گوشت گرم در میان نیازمندان بوده است. همچنین قرآنیان فارسان، لردگان و بروجن در مجموع ۲۰۰ بسته لوازم‌التحریر را از ابتدای اجرای عملیات تاکنون در میان دانش‌آموزان نیازمند توزیع کرده‌اند.

وی توزیع ۱۰ میلیون تومان کمک نقدی قرآنیان استان به نیازمندان را دیگر اقدام اجتماعی مراکز قرآنی برشمرد و توضیح داد: این مبلغ در قالب کارت هدیه و با حفظ کرامت خانواده‌های نیازمند در اختیار آنان قرار گرفت. به تازگی يک مرکز قرآنی شهرستان بروجن با همکاری اداره تبلیغات اسلامی شهرستان، اقدام به جمع‌آوری لباس‌های زمستانی و بسته‌بندی آن‌ها و توزیع در میان افراد نیازمند در روستاها کرده است. خانه قرآن حضرت مهدی(عج) شهرکرد توانست با جمع‌آوری ۳۵ میلیون تومان کمک مردمی و خیری، یک زندانی جرائم غیرعمد را آزاد و به آغوش خانواده بازگرداند. تهیه ۹ بخاری، سه دستگاه تلویزیون و تأمین برخی اقلام دو جهیزیه از سوی مراکز قرآنی در نقنه از جمله اقدامات شاخص است.

سرپرست اداره امور قرآنی استان اشتغالزایی را یکی دیگر از خدمات اجتماعی مراکز قرآنی استان بیان کرد و افزود: ایجاد شغل موقت ویژه بانوان بی‌سرپرست و بدسرپرست روستاها در طی این مدت صورت گرفت که بیشتر حوزه اشتغال خانگی یا کشاورزی و جمع‌آوری محصولات را شامل می‌شود و همواره در دستور مراکز قرآنی قرار داشته است. جمع‌آوری کمک‌های مردمی یا صحبت و توافق با صاحبخانه‌ها برای تأمین اجاره‌بهای مستأجران نیازمند از دیگر اقدامات است. طبق گزارش‌ها، تقریباً تمامی مؤسسات و خانه‌های قرآن شهری و روستایی استان در عملیات حاج قاسم سلیمانی نقش‌آفرینی می‌کنند و برخی مراکز اقدامات شاخص‌تری انجام می‌دهند که مؤسسات زینبیه لردگان، تبیان و نورالثقلین فارسان، فاطمه‌الزهرا(س) بروجن، حضرت مهدی(ع) شهرکرد و ده‌ها مؤسسه دیگر از آن جمله هستند و از امروز بازدید از مراکز قرآنی درگیر در عملیات فرهنگی ـ اجتماعی حاج قاسم در سراسر استان آغاز می‌شود.

وی عملیات حاج قاسم را تمرین خدمات فرهنگی و خدمات اجتماعی برای مراکز قرآنی دانست و توضیح داد: این اقدامات تا پایان سال و شب عید ادامه دارد و امیدواریم با تبدیل این اندیشه و شور مواسات به فرهنگی نهادینه‌شده، در دوران پس از کرونا نیز این اقدامات ادامه یابد تا مرکز قرآنی در کنار رسالت رسمی خود یعنی آموزش و ترویج قرآن، منشأ خدمات اجتماعی نیز باشد؛ کرونا باعث شد قرآنیان، اعضای هیئت مذهبی، جوانان مسجدی، کاسبان و ... با دغدغه‌مندی دینی، پیگیر مشکلات معیشتی و اجتماعی مردم آسیب‌دیده باشند که امیدواریم این روحیه همدلی ماندگار باشد.

انتهای پیام
captcha