تقوا از مؤلفه‎های مورد تأکید در قرآن است
کد خبر: 3941109
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۹
در وبینار اندونزی بیان شد؛

تقوا از مؤلفه‎های مورد تأکید در قرآن است

رایزن فرهنگی ایران در اندونزی طی وبیناری در این کشور گفت: یكی از مهمترین مؤلفه‌های مورد تأکید و ارزشمند در قرآن كریم تقواست؛ تقوا لازمه زندگی هر فردی است که می‌خواهد انسان باشد.

به گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به همت رایزنی فرهنگی ایران در اندونزی، وبینار «تفسیر عبودیت: تبدیل ارزش‌های آیینی به تقوای اجتماعی از دیدگاه قرآن» با همکاری دانشگاه قرآن جاکارتا و مرکز علمی «اکورات» اندونزی برگزار و طی آن از تقوا در رأس همه ارزش‌های اخلاقی یاد شد.

مهرداد رخشنده، رایزن فرهنگی کشورمان در اندونزی طی سخنانی در این نشست علمی، اظهار کرد: قرآن کریم دریایی عمیق و سرشار از دُرّ و گوهرهای دست یافتنی است و هر کسی به فراخور حالش می‏‌تواند، از آن بهره‌مند شود، ولی تا به حال اندکی از این گوهرهای ناب به دست انسانها رسیده است، خصیصه دیگر قرآن کریم سنگینی استدلال‌های آن است اما چرا با وجود آسانی فهم و برخورداری از استدلال‌های محکم و غیر قابل خدشه آن، تعداد محدودی از این مائده آسمانی بهره‌مند شده‌اند؟ زیرا شرط اساسی فهم، درک و دستیابی به قرآن کریم «جز پاكیزگان به آن دست نزنند» است، بنابراین تا مسلمانان نتوانند چهره دل را، با آب پاکی و صفا بشویند، نمی‌توانند غبار مهجوریت از چهره این گوهر آسمانی بزدایند و به معانی بلند و نورانی آن دست یابند و از گوهرهای نهفته در آن بهره گیرند.

رخشنده تأکید کرد: یكی از مهمترین مؤلفه‌های مورد تأکید و ارزشمند در قرآن كریم تقواست. تقوا لازمه زندگی هر فردی است که می‌خواهد انسان باشد و تحت فرمان عقل زندگی و از اصول معینی پیروی کند.

رایزن فرهنگی کشورمان اظهار کرد: در جهان معاصر، اخلاق، هویت و وضع روحی و روانی انسان را با چالش‌های بنیان افکن روبه رو ساخته و او را به سمت ارزش‌های ناشناخته کشانده است که جز گمراهی آشکار چیز دیگری نیست، رویارویی با چنین بحران‌‎هایی به شالوده‌های بسیار عمیق و دقیق نظری و معرفتی وابسته است، به گونه‌ای که براساس آن می توان مواضع و راهکارهایی منطقی و مناسب در پیش گرفت.

وی همچنین، به بیان مؤلفه‌های تسهیل‏‌کننده تقوا پرداخت و گفت: تقوا و پرهیز از افعال حرام از اهمیت والایی برخوردار است و آثار و برکات فراوانی در زندگی دنیوی و مقامات اخروی شخص متقی دارد، همچنین با توجه به آیات قرآن کریم، دیدگاه‌های نظری و همچنین تحقیقات مرتبط با نقش ایمان به خدا، داشتن تقوا و به کاربردن آن در سبک زندگی، اعتقادات مذهبی و انجام فرایض دینی، می‌توان به این نتیجه رسید که تقوا و ایمان به خدا نقش بسـیاری در آرامش افراد، داشتن یک اجتماع سالم و کاهش اضطراب دارد.

رخشنده تقوا را یکی از مهمترین ارزش‌های اخلاقی دانست و گفت: در عصر حاضر با توجه به تهدیدهای روزافزون برای جامعه اسلامی تقوا به عنوان یک ابزار درهم شکننده تهدیدها باید در سبک زندگی مسلمانان نهادینه شود.

 سخنران بعدی نشست مفتاح فوزی رحمت، عضو شورای جماعت اهل بیت اندونزی (ایجابی) و مدیر مؤسسه شهید مطهری باندونگ و سرپرست مطالعات تفسیری (دقایق قرآن) در باندونگ بود.

وی در سخنرانی خود، گفت: تقوای فردی و اجتماعی از یکدیگر جدایی‌ناپذیر است. آیه «فَمَنْ فَرَضَ فِیهِنَّ الْحَجَّ فَلَا رَفَثَ وَلَا فُسُوقَ وَلَا جِدَالَ فِی الْحَجِّ»؛ پس هر كس در این [ماه]ها حج را [برخود] واجب گرداند [بداند كه] در اثناى حج همبسترى و گناه و جدال [روا] نیست، نیز از این قبیل است که حج آیین عبادی است و «لا رفث و لا فسوق و لا جدال» جنبه عبادت اجتماعی است. با اینکه شاید انجام این امور در حج دیه نداشته باشد، اما در قبول شدن حج تأثیر می‌گذارد.

محمود سیوطی، استاد دانشگاه اسلام ماکاسار و کاتب عام جماعت طریقت خلوتیه هم در این نشست، اظهار کرد: همه تعالیم و آموزه‌های اسلامی مانند روزه، نماز، زکات و ... از عنصر معنوی و تقوای اجتماعی برخوردار است.

وی در ادامه، افزود: آموزه‌های طریقت نیز پُر از آیینی است که جنبه اجتماعی دارد و حتی نه تنها به اجتماع و مردم توجه می‌کند، بلکه به سایر مخلوقات نیز اهمیت می‌دهد.

انتهای پیام
captcha