کسب رتبه‌های ممتاز قرآنی در نبود اساتید مجرب امکان‌پذیر نیست
کد خبر: 3941750
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸

کسب رتبه‌های ممتاز قرآنی در نبود اساتید مجرب امکان‌پذیر نیست

قاری و مؤذن هرمزگانی معتقد است که بدون دسترسی به اساتید کشوری، شاید با دانسته‌های خود، موفقیت‌هایی در حد مسابقات استانی و راه یافتن به مسابقات کشوری به دست آوریم، اما کسب رتبه‌های ممتاز کشوری و بین‌المللی امکان‌پذیر نیست.

شیوع ویروس کرونا با همه مشکلاتی که از لحاظ بهداشت، سلامت و اقتصاد در سطح کشور به وجود آورد، اما فرصتی شد برای گسترش فعالیت‌ها در بستر فضای مجازی و در پی آن گسترش ارتباطاتی که تا پیش از آن غیرممکن یا سخت و با هزینه‌های مالی و زمانی بسیار بود. به‌تبع آن برگزاری کلاس‌های آنلاین، فرصتی شد تا بسیاری از قرآن‌آموزان دور از مرکز بتوانند از این ظرفیت برای ارتقای سطح دانش خود استفاده کنند، هرچند هنوز استعدادهای قرآنی بسیاری در شهرها و روستاهای کوچک هستند که به دلیل کمبود زیرساخت‌ها و توان مالی، امکان شرکت در این کلاس‌ها را نیز ندارند.

در این خصوص ایکنا هرمزگان، با علی الهدادی، فعال قرآنی و قاری و مؤذن افتخاری حرم مطهر امام رضا(ع) از شهرستان میناب گفت‌وگویی داشته است که در ادامه می‌خوانید:


بیشتر بخوانید:


علی الهدادی، قاری و مؤذن هرمزگانی، در این رابطه به خبرنگار ایکنا گفت: روخوانی قرآن را از 11 سالگی در مکتب، زیر نظر ملا آغاز کردم و هیچ استادی نداشتم. همان سال‌ها در مسابقات اذان مدرسه شرکت کرده و رتبه اول استان را به دست آوردم. از سال 90 تا 93 نیز موفق به کسب رتبه اول اذان استان شدم. در سال 94 در مسابقات کنگره سراسری قرآن سمپاد کشوری رتبه ممتاز مسابقات را به دست آوردم و در سال‌های بعد در رشته‌های اذان، قرائت و ترتیل این مسابقات رتبه اول شهرستان را به دست آورده و در مرحله استانی به دلیل اطلاع‌رسانی نادرست مسئولین شهرستانی از دور مسابقات حذف شدم و بدین ترتیب سال‌های سرنوشت‌سازی را از دست دادم.

وی افزود: سطح فعالیت‌های قرآنی در هرمزگان و شهرستان میناب خوب است اما کافی نیست و نیاز به افزایش کمی و کیفی دارد، محافل انس با قرآن باید با شکوه بیشتری برگزار و همه تمهیدات لازم برای جذب مردم به سوی قرآن اندیشیده شود.

این فعال قرآنی تصریح کرد: استفاده از اساتید مجرب کشوری و بین‌المللی در پیشرفت قرآن‌آموزان بسیار تأثیرگذار است، قرآن را از ملا مکتبی‌ها یاد گرفتم و هیچ استادی در روستا و شهرستان نداشته‌ام، هرچند توانستم چندین بار مقام اول استان را کسب کنم اما در مسابقات کشوری، پایین بودن سطحم را نسبت به سایر شرکت‌کنندگان کاملاً احساس می‌کردم، اکثر آن‌ها زیر نظر بهترین اساتید، آموزش دیده بودند و آنجا بود که فهمیدم برای پیشرفت بیشتر نیاز به آموزش زیر نظر اساتید مجرب دارم. در رشته اذان جای پیشرفت زیادی داشتم و اگر آن زمان می‌توانستم از ظرفیت اساتید کشوری استفاده کنم، قطعاً در مسابقات کشوری نیز موفق‌تر بودم.

الهدادی ادامه داد: صداهای خوبی برای رشته‌های اذان، قرائت و ترتیل در سطح هرمزگان داریم و بسیاری از اساتیدی که در مسابقات کشوری می‌دیدم، اذعان داشتند که هرمزگان ظرفیت‌های خوبی دارد. سال‌ها پیش در دوره‌ای 3 روزه که از سوی آموزش‌وپرورش با اساتید بین‌المللی در بندرعباس، برگزار شد شرکت کردم و از همان دوره کوتاه نکات بسیاری آموختم و تأثیرش را هم در مسابقات دیدم. از این رو معتقدم حضور اساتید مجرب کشوری و بین‌المللی در استان قطعاً در ارتقای سطح قرآن‌آموزان تأثیرگذار خواهد بود. وقتی در خلأ حضور استاد مجرب نمی‌دانی چه چیز را کجا و چطور تمرین کنی، تمرین کردن صرف، سودی نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: شاید بعضی افراد تا حدی بتوانند با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و شرکت در کلاس‌های آنلاین موفق شوند، اما حضور در کلاس درس یک استاد مجرب و استفاده از تجربه برخوردش با سایر هم‌کلاسی‌ها، نکات نهفته بسیاری را آشکار می‌سازد که می‌تواند سطح توانمندی فرد را افزایش دهد. همچنین کلاس‌های حضوری به دلیل جو رقابتی که بین شرکت‌کنندگان ایجاد می‌کند، تلاش افراد را نیز افزایش می‌دهد.

مؤذن افتخاری حرم مطهر امام رضا(ع) ادامه داد: بدون دسترسی به اساتید کشوری، شاید بتوانیم با معلومات و دانسته‌هایی که داریم، موفقیت‌هایی در حد مسابقات استانی و راه یافتن به مسابقات کشوری به دست آوریم اما کسب رتبه‌های ممتاز کشوری و بین‌المللی بدون اساتید مجرب، امکان‌پذیر نخواهد بود. مگر دانش‌آموزان بدون معلم و تنها با تکیه بر کتاب‌ها می‌توانند درس بخوانند، تمرین کنند، امتحان دهند و نمره کسب کنند؟ قرآن‌آموزان همچون دانش‌آموزان نیاز به معلمین و اساتید مجربی دارند که توانایی انتقال معلوماتشان به قرآن‌آموزان را داشته و در پیشرفت گام‌به‌گام آن‌ها همراهشان باشند. هرچه سطح اساتید بالاتر باشد، سطح نکات و معلوماتی که منتقل می‌کنند نیز بالاتر خواهد بود و آن زمان است که تمرین کردن می‌تواند قرآن‌آموز را به درجات بالای کشوری و بین‌المللی برساند.

وی در پایان تصریح کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی با اساتید کشوری و بین‌المللی چه در فضای مجازی و چه حضوری، هزینه‌هایی دارد که بسیاری از علاقه‌مندان به قرآن به‌ویژه در شهرها و روستاهای کوچک توان پرداختش را ندارند، از این رو نیاز به حمایت مسئولان داریم. دسترسی و دعوت از اساتید کشوری و بین‌المللی و برگزاری کلاس‌هایی با کیفیت صدای خوب و رعایت کلیه پروتکل‌های بهداشتی، در صورت حمایت مالی مسئولان کار سختی نیست.

انتهای پیام
captcha