کد خبر: 3942305
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۵
کارشناسان عراقی در گفت‌‌وگو با ایکنا:

توجیه قرآنی عادی‌سازی در تضاد با نص قرآن است/ دم‌ زدن صهیونیست‌ها از صلح؛ هوچی‌گری رسانه‌ای

کارشناسان علوم قرآنی عراق در واکنش به یاوه‌گویی‌های سخنگوی عرب‌زبان ارتش رژیم صهیونیستی تأکید کردند: قطع رابطه کشورهای اسلامی با رژیم اسرائیل به معنای زیر سؤال رفتن صلح نیست و رژیم‌‌های عرب خائن باید بدانند که این سازش و به اصطلاح صلح به معنای دست کشیدن از اصول و مواضعی است که نباید تغییر کند.

صلح با حکومت ظالم ، روی گرداندن از ارزش های انسانی است

به گزارش ایکنا، آویخای ادرعی، سخنگوی عرب‌زبان ارتش صهیونیستی، 29 آذر به مناسبت روز جهانی زبان عربی سعی کرد با استناد به آیات قرآن کریم، عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی با این رژیم را توجیه کند. او کلمه «التطبیع» را به معنای عادی‌سازی و طبیعی‌سازی امور و قرار دادن یک شیء در محل و جایگاه مناسب دانست و مدعی شد که عادی‌سازی روابط بین کشورها یعنی دیگر دشمنی نباشد و روابط اقتصادی، فرهنگی، نظامی و سیاسی برقرار شود. او در ادامه با استناد به بخشی از آیه‌ 208 سوره مبارکه بقره «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً؛‌ ای کسانی که ایمان آورده‌اید همگی در صلح و آشتی درآیید» مدعی شد که عادی‌سازی و به قول او «صلح» با طبیعت انسان هماهنگ است و در ادامه سازش را مساوی با «صلح» دانست.

این مقام صهیونیست پیش از این نیز بارها تلاش کرده است تا با سوءاستفاده از آیات قرآن کریم و تفسیر به رأی، عبارت «سلم» به معنای صلح را در چارچوب پیام اسلام معادل سازش برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی جلوه دهد. از این رو با توجه به اهمیت ترجمه دقیق این آیه و سپس تفسیر و تأویل آن، خبرگزاری بین‌‌المللی قرآن با چند تن از کارشناسان علوم قرآنی به گفت‌و‌گو نشست که آرای این اساتید به منظور ردّ یاوه‌گویی‌های سخنگوی عرب‌زبان ارتش رژیم صهیونیستی از نظر می‌گذرد:

محمد نبیل التمیمی، کارشناس رسانه‌های قرآنی عراق و تحلیلگر مسائل سیاسی، ضمن رد این ادعای مقام اسرائیلی، به آیه 120 سوره بقره استناد و تصریح کرد:‌ «وَلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ؛ و هرگز يهوديان و مسیحیان از تو راضى نمى‌شوند مگر آنكه از كيش آنان پيروى كنى، بگو در حقيقت تنها هدايت‏ خداست كه هدايت [واقعى] است و چنانچه پس از آن علمى كه تو را حاصل شد باز از هوس‌هاى آنان پيروى كنى در برابر خدا سرور و ياورى نخواهى داشت» از آنجا که سخنگوی اسرائیلی با استناد به آیه قرآن سعی کرده که همه امت عرب را به پذیرش عادی‌سازی و صلح وادار کند، باید بداند که امت اسلام با صلح با پیروان دیگر ادیان مشکلی ندارد، ولی صلح با یک رژیم جعلی که خود با صلح جهانی مبارزه می‌کند و کودکان مظلوم و فلسطینیان بی‌گناه را می‌کشد چه معنایی دارد؟

صلح با ظالم روی‌گرداندن از ارزش‌های انسانی است / عادی‌سازی با رژیم اسرائیل؛ در تضاد با نص صریح قرآن

وی افزود:‌ آیا رژیم منحوسی که دست‌هایش به جنگ و کشتار آلوده شده و از جنگ در یمن و سوریه حمایت می‌کند، معنای صلح را درک کرده است؟ کسی که حامی کشتن هزاران بی‌گناه است و از حکومت‌های مستبد و ظالم حمایت می‌کند، می‌تواند حامی صلح باشد؟ قطع رابطه کشورهای اسلامی با رژیم اسرائیل به معنای زیر سؤال رفتن صلح نیست. رژیم‌‌های عرب خائن باید بدانند که این سازش و به اصطلاح صلح، به معنای دست کشیدن از اصول و مواضعی است که نباید تغییر کند. ما باید به اصول اعتقادی خود پایبند باشیم و براساس این اصول گام برداریم. عادی‌سازی با رژیم اسرائیل به طور کامل از سوی ملت‌های آزادی‌خواه رد شده است. صلح و دوستی با رژیمی که مظلومان را می‌کشد و حمله و تجاوز به کشورها و ترور شخصیت‌‌ها را در دستور کار خود قرار می‌دهد، هیچ معنا و مفهومی ندارد و دم‌ زدن سران این رژیم کودک‌کش از صلح صرفاً یاوه‌گویی و هوچی‌گری رسانه‌ای است.

رژیم صهیونیستی و آمریکا بارزترین مصادیق دشمنی با مسلمانان هستند

حسنین الحلو، قاری و مؤذن آستان‌های مقدس امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل العباس(ع) و فعال رسانه‌ای، نیز در این باره تأکید کرد: از نظر قرآن، رژیم صهیونیستی و آمریکا بارزترین مصادیق دشمنی با مسلمانان هستند و سازش حکومت‌های کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی، خیانت به همه امت اسلام، رسول‌الله(ص) و قرآن کریم است.

الحلو تأکید کرد: خداوند در قرآن فرموده است که گرویدن به یهود و نصاری و پذیرفتن آنها به عنوان دوست، صاحب اختیار و حامی موجب خروج از ملت اسلام و پیوستن به دشمنان خدا و رسول به‌شمار می‌رود. خداوند متعال در آیه 51 سوره مائده می‌فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَ النَّصارى‏ أَوْلِياءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ وَ مَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ».
 
صلح با ظالم روی‌گرداندن از ارزش‌های انسانی است / عادی‌سازی با رژیم اسرائیل؛ در تضاد با نص صریح قرآن
این قاری عراقی افزود: این آیه به شدت مسلمانان را از ورود به هم‌پیمانی با یهود و نصاری برحذر می‌دارد یا به تعبیری، ایمان به پروردگار مستلزم هم‌پیمان نبودن با یهود و نصاری به ویژه هم‌پیمانی و اعتماد در راستای اهداف و منافع مادی است، زیرا خدا می‌فرماید ای کسانی که ایمان آوردید یهود و نصاری را دوستان خود قرار ندهید.

وی با اشاره به آیه 82 سوره مائده نیز گفت: در آیه «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا وَ لَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ قالُوا إِنَّا نَصارى‏ ذلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَ رُهْباناً وَ أَنَّهُمْ لا يَسْتَكْبِرُونَ» یهود و نصاری که هم‌عصر رسول خدا(ص) بوده‌اند با یکدیگر مقایسه شده‌اند. در این آیه یهود و مشرکان در یک طرف و مسیحیان در طرفی دیگر هستند. تاریخ اسلام آشکارا شاهد این واقعیت بوده است در بسیاری از جنگ‌هایی که علیه مسلمانان به راه می‌افتاد، یهودیان به طور مستقیم یا غیرمستقیم نقش داشتند و از هیچ کاری برای توطئه‌چینی فروگذار نبودند و تنها اندکی از آنها به دین اسلام گرویدند اما اندک مواردی بود که مسلمانان در جنگ‌هایشان با مسیحیان روبه‌رو باشند کما اینکه بسیاری از آنها هم به صفوف مسلمانان ملحق شدند.

‏الحلو افزود:‌ خداوند در آیه 120 سوره بقره می‌فرماید: «وَ لَنْ تَرْضى‏ عَنْكَ الْيَهُودُ وَ لا النَّصارى‏ حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدى‏ وَ لَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْواءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ ما لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا نَصِيرٍ». از این آیه معلوم می‌شود که راضی کردن این گروه محال است این آیه پیامبر اکرم(ص) را در قبال گروه انسان‌های گمراه و سرکش رفع تکلیف می‌کند به خصوص که در این آیه، خداوند رسول(ص) را خطاب قرار می‌دهد که بیهوده برای جلب رضایت یهود و نصاری تلاش نکند زیرا یهود و نصاری هرگز از تو راضی نخواهند شد.
 
وی بیان کرد:‌ خداوند متعال در آیه 208 سوره بقره نیز می‌فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ» در این آیه خداوند متعال همه مؤمنان را به صلح و دوستی دعوت می‌کند. سلم و سلام در لغت به معنای صلح، آرامش و سُکَینَه است و برخی آن را اطاعت معنا کرده‌اند، یعنی این آیه همه مؤمنان را به صلح و تسلیم در برابر فرامین الهی دعوت می‌کند. این از فرامین الهی است که از یهودیان اطاعت نشود و آنها را اولیای خود نگیرند و مفهوم آیه این است که صلح جز در سایه ایمان محقق نمی‌شود و معیارها و مفاهیم زمینی و مادی قادر به خاموش کردن آتش جنگ‌ها در دنیا نیست زیرا عالم ماده و تعلق به آن همواره منشأ همه ناآرامی‌ها و درگیری‌هاست و اگر قدرت معنوی ایمان نبود، صلح غیرممکن بود.
 

ادعای سخنگوی اسرائیلی در تضاد با نص قرآن است

عادل الیاسری، کارشناس علوم قرآنی و مدیر دارالقرآن الکریم مسجد اعظم کوفه، ضمن محکومیت ادعای سخنگوی ارتش اسرائیل، با اشاره به چند آیه از قرآن کریم عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی را هم‌پیمانی با مشرکان می‌داند و گفت: قرآن کریم صریح و واضح است و هیچ شکی در آن نیست؛ اولاً اینکه در خصوص تفسیر آیه مبارکه «یا أیها الذین آمنو ادخلوا السلم کافه» معنی سلم در اینجا یعنی اطاعت و فرمانبرداری از خداوند تبارک و تعالی. کافه یعنی همه و این آیه مؤمنان را خطاب قرار می‌دهد و از اطاعت دستورات شیطان نهی می‌کند و او را به عنوان دشمن آشکار توصیف می‌کند.
 
صلح با ظالم روی‌گرداندن از ارزش‌های انسانی است / عادی‌سازی با رژیم اسرائیل؛ در تضاد با نص صریح قرآن
الیاسری افزود:‌ خلاصه این آیه در حقیقت دو خط متناقض کفر و ایمان به خداوند است. خداوند بلندمرتبه ما را به اطاعت و ایمان به خود فرا می‌خواند و شیطان ما را به کفر و شرک به خداوند تبارک و تعالی دعوت می‌کند. پس دلیل سخنگوی صهیونیست در خصوص عادی‌سازی روابط و صلح با آن‌ها کجاست؟ دوم اینکه خداوند بلند مرتبه در آیه 51 سوره مائده ما را از مراوده و ارتباط با یهود برحذر می‌دارد. «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَالنَّصَارَىٰ أَوْلِيَاءَ ۘ» در این آیه یهود را به طور عام و کلی و نصاری را به طور خاص یعنی نه هر نصرانی متذکر می‌شود. این کارشناس علوم قرآنی افزود:‌ همچنین در آیه 82 سوره مائده خداوند یهود را به مشرکان ارتباط می‌دهد و می‌فرماید: «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا» سپس در ادامه آیه گفته می‌شود «وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَى ذَلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لَا يَسْتَكْبِرُونَ» در این صورت کلمه «منهم» در اینجا به بعضی دلالت دارد یعنی نه همه اهل نصاری و این آیه دو استثناء را توضیح می‌دهد.

وی با بیان اینکه سومین مورد آیه مذکور بیانگر این است که یهودیان بر هیچ عهد و پیمانی متعهد نیستند و هیچ امنیتی با بودن آن‌ها وجود نخواهد داشت، گفت: پیامبر آنها حضرت موسی(ع) زمان زیادی برای هدایت آنها مجادله کرد اما هیچ فایده‌ای نداشت و این در حالی بود که آنها می‌دانستند حضرت موسی پیامبرشان است و باز به پرستش گوساله سامری روی آوردند. تاریخ از بدعهدی یهودیان بسیار یاد می‌کند و این در زمان پیامبر اکرم(ص) و در طول زمان برای ما ثابت شده است. در روزگار فعلی توافق‌نامه‌های زیادی با صهیونیست‌ها بسته شده اما آنها به هیچ‌یک متعهد نبوده از جمله پیمان کمپ دیوید، اسلو و غیره.

الیاسری در پایان تأکید کرد: در نهایت امت اسلام باید از خود بپرسد عادی‌سازی و صلح در ازای چه خواهد بود؟ آیا رژیم صهیونیستی به پیمان‌نامه‌‌ای وفادار بوده است؟ آیا حق مسلّم فلسطینی‌ها را داده است؟ آیا از جنگ و کشتار کودکان، زنان، سالمندان بی‌دفاع دست‌ کشیده است؟ رژیم‌های خودکامه‌ای که با صهیونیسم صلح می‌کنند تنها به دنبال حفظ موقعیت و صندلی‌های قدرت خودشان هستند. حال سخنگوی رژیم اسرائیل طرفدار صلح پاسخ دهد که چه کسی مظلومان سراسر دنیا را می‌کشد؟! چه کسی با آتش، سلاح و محاصره ملت‌های مظلوم در دنیا حکومت می‌کند؟
 
گفت‌و‌گو: طیبه امام‌قلی
انتهای پیام
captcha