ضرورت راه‌‌اندازی بانک اطلاعاتی و دایرة‌المعارف نسخه‌های خطی قرآن جهان
کد خبر: 3942382
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳
در بیانیه کنفرانس قرآنی آستان علوی تأکید شد؛

ضرورت راه‌‌اندازی بانک اطلاعاتی و دایرة‌المعارف نسخه‌های خطی قرآن جهان

کنفرانس بین‌المللی مجازی آستان مقدس علوی با صدور بیانیه‌ای بر ضرورت راه‌‌اندازی بانک اطلاعاتی جامع، دایرة‌المعارف نسخه‌های خطی قرآن جهان و تأسیس وب‌سایتی شامل گروهی از اساتید و پژوهشگران علاقه‌مند به نسخه‌های خطی و علوم قرآنی با هدف برقراری ارتباط میان اعضا به منظور تبادل اطلاعات و تجربیات در زمینه نسخ خطی قرآن تأکید شد.

به گزارش ایکنا به نقل از وبگاه آستان مقدس علوی، محسن الخاقانی، رئیس بخش پژوهش‌های قرآنی آستان علوی، با اشاره به تلاش‌های دست‌اندرکاران برگزاری این کنفرانس بین‌المللی، گفت: این کنفرانس طی روزهای 27 و 28 آذر برگزار شد و پژوهش‌های بسیاری را از اساتید و متخصصان بین‌المللی قرآن دریافت کردیم.

وی افزود: در روز اول کنفرانس محمدعلی عطفای از مراکش، سمیح احمد عثامنه از اردن و ایاد سالم صالح السامرایی از عراق سخنرانی کردند. در روز دوم نیز حمیدرضا مستفید از جمهوری اسلامی ایران، میخائیل مارکس از آلمان و علی الصفار از آستان مقدس عباسی به ایراد سخن پرداختند و سپس این کنفرانس با صدور بیانیه پایانی به کار خود پایان داد.

وی افزود: بیانیه پایانی کنفرانس شامل توصیه‌هایی به اساتید و پژوهشگران قرآنی بود که به شرح زیر است:

۱- جمع‌آوری نسخه‌های خطی قدیمی قرآن به صورت چاپی و الکترونیک به منظور ارائه به محققان و پژوهشگران برای استفاده در مطالعات قرآنی و زبان‌شناختی و آشنایی با تاریخچه کتابت و تحول آن.

۲- بازنشر نسخه قدیمی قرآن از سوی آستان مقدس علوی با همکاری اساتید و متخصصان قرآنی و ارائه پژوهش‌هایی درباره این نسخه‌های خطی.

۳- بهره‌گیری از تجربیات متخصصان در زمینه علوم قرآن و تاریخچه آن برای برگزاری دوره‌های علمی با هدف تربیت متخصصان علم کتابت قرآن و تاریخچه آن.

۴- ایجاد بانک اطلاعاتی جامع برای نسخه‌های خطی قرآن، به‌ویژه نسخه‌هایی که به سه قرن اول هجری باز می‌گردند و تصویربرداری از آنها و سپس ایجاد دایرة‌المعارفی علمی و جامع برای دستیابی اندیشمندان، محققان و علاقه‌مندان به علوم قرآنی، به ویژه نسخه‌های خطی یافت شده در پنجاه سال اخیر در مسجدجامع صنعا.

۵- تأسیس وب‌سایتی شامل گروهی از اساتید و پژوهشگران علاقه‌مند به نسخه‌های خطی و علوم قرآنی با هدف برقراری ارتباط میان اعضا برای تبادل اطلاعات و تجربیات در زمینه نسخ خطی قرآن.

۶- ارائه طرحی برای دفاع از کلام وحی و پاسخ به شبهات گمراهان با روش‌های علمی.

۷-  تشکیل شورای علمی تخصصی متشکل از علما، کارشناسان و محققان برجسته از کشورهای مختلف برای پیگیری مسائل مربوط به نسخه‌های خطی قرآن.

۸- چاپ تحقیقات مهم دانشمندان و محققان متخصص در زمینه سلامت متن قرآن از هرگونه تغییر در حروف یا تغییر در  کلمات قرآن.

۹- هماهنگی بین آستان مقدس علوی و دانشگاه‌ها و نیز مراکز علمی برای اینکه قرآن‌های قدیمی جهت مطالعه و پژوهش در دسترس محققان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی قرار گیرد.

۱۰- برگزاری کنفرانسی بین‌المللی حضوری ـ پس از پایان اپیدمی کرونا ـ با هدف بازنگری در قوانین برای نزدیک کردن نسخه‌های خطی قرآن به یکدیگر، تحت نظارت گروهی از محققان و متخصصان طراحی و کنترل.

این کنفرانس، که از طریق برنامه zoom برگزار شد، با استقبال پژوهشگران و علاقه‌مندان علوم قرآنی و نسخه‌های خطی قرآن روبه‌رو و از طریق شبکه‌های اجتماعی پخش شد.
 
انتهای پیام
captcha