جشنواره قرآنی وزارت بهداشت با معرفی 513 برگزیده خاتمه یافت / قم؛ میزبان دوره بعدی
کد خبر: 3942784
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۱
ایکنا گزارش می‌دهد؛

جشنواره قرآنی وزارت بهداشت با معرفی 513 برگزیده خاتمه یافت / قم؛ میزبان دوره بعدی

اختتامیه بیست و پنجمین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت با معرفی 513 برگزیده بخش‌های مختلف این جشنواره در حضور مسئولان فرهنگی به کار خود پایان داد. شهر قم میزبان دوره بعدی این جشنواره خواهد بود.

 از معرفی 513 برگزیده تا معرفی قم به عنوان میزبان دوره آینده

به گزارش ایکنا، مراسم اختتامیه بیست و پنجمین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت صبح امروز دوم دی‌ماه با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و جمعی از مدیران وزارت بهداشت در سالن‌ همایش‌های بین‌المللی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، سید پارسا انگشتان، نفر اول رشته قرائت تحقیق بخش دانشجویی به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداخت و پس از آن پیام تصویری کوتاه آیت‌الله جوادی آملی به این جشنواره پخش شد.

حضور ۷۴ هزار نفررشته و برگزیده شدن ۵۱۳ نفر 

در بخش دیگری از این‌ جشنواره، سیماسادات لاری، معاون فرهنگی دانشجویی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به بیان سخنانی پرداخت.

لاری بیان کرد: جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت سال قبل، بعد از شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی در کرمان کلید زده شد و به مدت یک سال در وزارت بهداشت و دانشگاه‌های سراسر کشور، فعالیت این جشنواره در سطوح مختلف ادامه داشته و بیش از ۷۴ هزار نفررشته در آن حاضر شده‌اند. علاوه بر بخش‌های آوایی و معارفی، سعی شده است که با اضافه شدن بخش‌های مختلف، دامنه جشنواره را گسترش دهیم؛ تا جایی که رشته‌های آن به ۵۲ رشته رسیده است و در نتیجه، برگزیده شدن ۵۱۳ نفر در بخش‌ها و گروه‌های مختلف را شاهد بودیم.

وی افزود: وزارت بهداشت سعادت دارد که هر ساله جشنواره باشکوهی را برگزار کند و امسال هم‌ میزبان جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور است. ان‌شاءالله این جشنواره موجب رشد فعالیت‌های قرآنی و انس دانشجویان، کارکنان و اساتید با کلام وحی شود. همه اینها زمانی ارزش دارد که عامل به قرآن باشیم. در ادامه مراسم اختتامیه بیست و پنجمین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در سخنانی ضمن قدردانی از جامعه پزشکی، گفت: پزشکان ایران اسلامی جلوه زیبا و افتخارآمیزی از تلاش و مجاهدت خود را نشان دادند.

در ادامه این مراسم از تعدادی از برگزیدگان جشنواره تجلیل به عمل آمد. در این بخش، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا عاملی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی جوایز را اهدا کردند.

در ادامه مستند کوتاهی از مراحل مختلف برگزاری جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت پخش شد و پس‌ از آن گروه تواشیح دانشجویی ثامن‌الائمه آبادان به اجرای برنامه پرداخت.

وجود نگاه سکولار در اسناد ملی

پس از آن حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسعیدرضا عاملی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سخنانی به مفهوم «دانش قرآنی» و نیازمند بودن به آن اشاره کرد و گفت: منظور من سواد قرآنی نیست، سواد قرآنی هم البته اهمیت دارد. دانش قرآنی، امری است که حداقل باید پنج لایه در ذیل آن تعریف شود. اولین سطح، سواد خواندن و قرائت قرآن کریم است. این جشنواره‌ها و تلاش‌هایی که شبکه قرآن، آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها دارند، سمت و سوی تقویت تلاوت صحیح و استفاده از جنبه‌های زیبایی‌شناسانه قرآن کریم است که می‌تواند تقویت شود. توصیه اکید شده است که پیش از شش سالگی، بهترین دوره تعلیم قرآن کریم است و به نظر می‌رسد باید بیشتر به این دوره توجه شود.

وی افزود: دانش دوم که نیازمند آن هستیم، ‌دانش حفظ و درک معنی قرآن کریم است. من با تأمل، حفظ و درک معانی قرآن را با هم به کار می‌برم. حفظ قرآن و دریافت معارف از طریق حفظ، بدون درک مفاهیم ممکن نیست، یک نگه‌داری طوطی‌وار می‌شود که نمی‌تواند منشأ هدایت شود. لذا نیازمند دانش حفظ با این نکته‌سنجی‌ها هستیم. سطح سوم دانش، شناخت معارف قرآنی است، معارفی که لایه‌ها مختلفی در خود دارد که نیاز داریم بشناسیم.

عاملی سطح چهارم دانش در زمینه قرآن را دانش اجتماعی قرآن بیان کرد و افزود: قرآن باید در مسیر زندگی قرار گیرد و با آن اشتراک دائمی داشته باشیم تا با ما اجتماعی شود و ما را در برابر گناه و معصیت کنترل کند. دانش پنجم نیز دانش حکمرانی قرآن است. قرآن باید ما را در نظام حکمرانی یاری کند. ما نتوانسته‌ایم بسیاری از معارف قرآنی را تبدیل به قاعده‌های حکمرانی کنیم. در تمام اسناد سیاست‌گذاری، جایی را برای نظام ارزشی قرار می‌دهیم و ارزش‌ها را توضیح می‌دهیم، اما وقتی وارد سیاست‌های اجرایی و برنامه‌های اقدامی می‌شویم، پیوندی برقرار نمی‌شود. یک نوع سکولاریزم را در اسناد ملی دنبال می‌کنیم. ارزش‌ها یک طرف، اجرایی‌ها یک طرف دیگر و این جدا شدن دین از اجرائیات است. در حالی که دین باید بتواند در مسیر زندگی قرار گیرد. خداوند متعال قاعده‌هایی در هستی قرار داده است که اگر ما آنها را درک کنیم، به عمق دانش و دانش نوین و مؤثر دست پیدا کرده‌ایم.

نشانه‌های امیدبخش از شرکت ۷۰ هزار نفر در جشنواره وزارت بهداشت

سخنرانی کوتاه حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بخش دیگری از این مراسم بود. وی گفت: فرصت گرانقدری است که در فضای یک جشنواره قرآنی در محضر خدمتگذاران وزارت بهداشت باشیم. حضور بیش از ۷۰ هزار شرکت‌کننده و بالغ بر ۵۰۰ برگزیده، نشان‌دهنده گسترش فعالیت‌های قرآنی است. البته راه طی نشده و مسیری که باید ادامه پیدا کند، خیلی بیشتر از این است.

وی افزود: متخصصان امر برای مصون ماندن از این ویروس، توصیه‌های زیادی می‌کنند تا جامعه در شرایط ایمن قرار گیرد. همچنین برای اینکه آمار ابتلا و مرگ و میر کاهش پیدا کند، محدودیت‌هایی را ایجاد می‌کنند. همه این تمهیدات صورت گرفته است تا مردم در مواجهه با ویروس کرونا مصون بمانند.

رستمی با طرح این سؤال که در برابر ویروس‌های مرگباری که به سعادت انسان آسیب می‌زنند، چه باید کرد؟ گفت: آیا این نیست که ما در وهله اول به این آلودگی‌ها اجازه ورود ندهیم و ثانیاً اگر وارد شدند، سریع گندزدایی داشته باشیم. این قرآن در برابر هر چیزی از نازیبایی‌ها و کژی‌ها که در سینه باشد، شفا هست، «وَشِفَاءٌ لِمَا فِي الصُّدُور».

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به آیه «إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا»، بیان کرد: نیاز ما و احتیاج ما به قرآن آنچنان ظرفیت و وسعتی دارد که باید به این دریای بیکران الهی که سرچشمه‌های معرفت، شفا و رحمت از آن نشئت می‌گیرد، غرقه شویم تا ان‌شا‌ءالله به آن طهارت برسیم.

توصیه قرآنی وزیر بهداشت به همکارانش

در ادامه سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز به بیان سخنانی پرداخت و گفت: وزیر بهداشت اظهار کرد: زیبایی صوت به دلیل زیبایی متن موسیقایی قرآن است. شما متنی را به سنگینی و وزن موسیقایی آن سراغ ندارید. وقتی قرآن نازل شد، افراد بسیاری به آن شک کردند. در آن زمان بر دیوار کعبه شعرهای بلند می‌آویختند. همه آن شعرها را از خجالت برداشتند و گفتند که این زیبایی و این وزن کار پیامبر(ص) نیست. کدام شعر عرب به زیبایی این عبارت «أَلَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ؛ وَوَضَعْنَا عَنْكَ وِزْرَكَ و ...» است و این عظمت والای این کتاب آسمانی است.

نمکی در پایان بیان کرد: این کتاب وزین و ارزشمند در بین ما مهجور مانده است. امیدوارم خدا به عظمت قرآن به ما درک و معرفت قرآن‌شناسی عطا کند. ما این کتاب را نه برای خواندن در جلسات، بلکه به عنوان قدم‌های زندگی انتخاب کنیم و باید اندیشمندان این مملکت وجه رحمانی قرآن را برای جوان‌ها نشان دهند. همواره به همکارانم گفته‌ام که من سلول یا ماهیت فیزیولوژیکی را در قرآن برای جوان امروز بیان کنم و فردا با تحول علم چیز دیگری بگویم، استفاده هنرمندانه‌ای‌ از قرآن نیست. فضای معنوی و اجتماعی و فلسفه‌ای آن فراتر از روزمرگی‌هاست و از همکارانم تقاضا می‌کنم که به این موضوع بپردازند.

در بخش دیگری از این مراسم، از گروه دیگری از منتخبین بیست و پنجمین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت تجلیل شد. در ادامه از قطعه موسیقایی بی‌همانند که در وصف سردار سلیمانی تهیه شده است، رونمایی شد. خواننده و آهنگساز این اثر «حامد سلیمی» و شاعران آن هم «قاسم صرافان» و «مرتضی حیدری آل کثیر» است.

معرفی دانشگاه‌های برتر جشنواره بیست و پنجم 

در بخش پایانی این مراسم، روح‌الله محمدعلی‌نژاد، رئیس مرکز قرآن وزارت بهداشت نیز در سخنانی به معرفی دانشگاه‌های برگزیده این دوره از جشنواره پرداخت.

وی در ادامه به ارائه گزارشی از این جشنواره و معرفی دانشگاه‌های برگزیده از حیث میزان مشارکت و همچنین رتبه‌های برگزیده پرداخت و افزود: دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه،‌ دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، دانشگاه علوم پزشکی کاشان رتبه‌های اول تا چهارم را کسب کردند و دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و شهرکرد هم مشترکاً پنجم شدند.

محمدعلی‌نژاد افزود: دانشگاه‌های علوم پزشکی اراک،‌ مشهد، تبریز و قم رتبه‌‌های هفتم تا دهم این دوره از جشنواره را به خود اختصاص دادند. همچنین در این مراسم پرچم میزبانی دوره بعد جشنواره به دانشگاهی که معرفی خواهد شد، اهدا می‌شود.

رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت در ادامه به معرفی دانشگاه‌هایی که بیشترین رشد را در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی داشته‌اند اشاره و تصریح کرد: سه دانشگاهی که رشد قابل توجهی داشته‌اند، دانشگاه‌های علوم پزشکی نیشابور، خمین و شهرکرد هستند.

در پایان این مراسم که بخش‌هایی از آن به صورت زنده از شبکه قرآن و معارف سیما پخش شد، پرچم میزبانی دوره بیست و ششم جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت به معاون فرهنگی – دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی قم اهدا شد.

یادآور می‌شود، نفرات برتر این جشنواره به جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان کشور راه پیدا می‌کنند و نفرات برگزیده رشته‌های قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن کریم در بخش آقایان به مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان اعزام می‌شوند. این مسابقات به همت جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود. همچنین 24 دوره از جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان نیز به همت جهاد دانشگاهی برگزار شده است.

انتهای پیام
captcha