دلایل ناکامی زنجانی‌ها در مسابقات قرآن؛ از تغییر شیوه ثبت‌نام تا فینال تک‌مرحله‌ای
کد خبر: 3942854
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۸

دلایل ناکامی زنجانی‌ها در مسابقات قرآن؛ از تغییر شیوه ثبت‌نام تا فینال تک‌مرحله‌ای

متسابقان زنجانی امسال از کسب رتبه در مرحله فینال مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه بازماندند؛ تغییر شیوه ثبت‌نام، تک‌مرحله‌ای بودن مسابقات و نبود حمایت‌های مادی و معنوی از دلایل این ناکامی ذکر شده است.

دلایل ناکام ماندن زنجانی‌ها از مسابقات قرآن اوقاف / از تغییر شیوه ثبت‌نام تا تک‌مرحله‌ای بودن فینال مسابقاتامسال شاهد برگزاری چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن اوقاف و امور خیریه بودیم که به دلیل شیوع کرونا متسابقان شرایط متفاوتی را تجربه کردند. در بخش بانوان و در رشته‌های آوایی این مسابقات، 4 بانوی زنجانی از طریق ویدئوکنفرانس به رقابت پرداختند و در بخش آقایان نیز تلاوت 5 نفر ضبط و در بازه زمانی 15 تا 21 آذر داوری شد اما در نهایت نمایندگان زنجانی در مرحله نهایی از کسب رتبه بازماندند.

حجت‌الاسلام اسماعیل مرادخانی، مسئول امور قرآنی اداره‌کل اوقاف استان زنجان، در گفت‌وگو با ایکنا، در مورد علت ناموفق بودن متسابقان زنجانی در مرحله نهایی  مسابقات قرآن اظهار کرد: امسال به دلیل تغییر شیوه نام‌نویسی بسیاری از علاقه‌مندان از ثبت‌نام بازماندند و با کاهش یک چهارمی شرکت‌کنندگان روبه‌رو شدیم که در میان آن‌ها افراد زبده نیز به چشم می‌خورد.

برگزاری دوره‌های ارتقای سطح

وی با اشاره به اینکه امکان بهره‌مندی از اساتید درجه یک در شهرستان‌ها محدود است، بیان کرد: سازمان اوقاف درنظر دارد با استفاده از فضای مجازی دوره‌های ارتقای سطح با حضور اساتید برجسته کشوری برای شرکت‌‌کنندگان برگزار کند و حتی برای مربیان نیز می‌توان دوره‌های ارتقای سطح برگزار کرد و فضای مجازی بخشی از هزینه‌ها را نیز در این خصوص کاهش می‌دهد و پوشش گسترده‌تری دارد.

این مسئول یادآور شد: تغییر شیوه برگزاری مسابقات به شکل آنلاین برای بانوان و ضبط از سوی صدا و سیما برای آقایان استرس متسابقان را بالا برده و با فضای جدید آشنایی نداشتند و این موضوع در تلاوت آن‌ها تأثیرگذار بود. همچنین برخی نکات فنی باید بین قاریان و حفاظ تقویت شود؛ به عنوان مثال برخی در وقف و ابتدا دچار مشکل هستند، برخی به ترجمه و مفاهیم تسلط ندارند که در تلاوت آن‌ها می‌تواند سبب بروز ایراد شود و باید این نکات ریز به شرکت‌کنندگان آموزش داده شود.

مسئول امور قرآنی اداره‌کل اوقاف زنجان با اشاره به اینکه بعد از شیوع کرونا محافل قرآنی تعطیل شد، تصریح کرد: مراکزی مثل دارالقرآن شکوفایی سال‌های گذشته را ندارد و فعالیت‌های قرآنی در جامعه سرد و کمرنگ شده است و باید برای فکر جدی شود و دستگاه‌ها و نهادهایی مثل اوقاف، فرهنگ و ارشاد اسلامی، تبلیغات اسلامی و اتحادیه مؤسسات قرآنی حمایت‌های مالی از فعالیت‌های قرآنی داشته باشند و مشوق‌هایی را در نظر بگیرند.

وی به ایجاد انگیزه در مخاطبان برای جذب و توسعه فعالیت‌های قرآنی تأکید کرد و گفت: برگزاری مسابقات مقدمه‌ای برای فهم قرآن و بهترین ابزار برای تشویق مردم به آشنایی با این کتاب الهی است. از طرفی شاید شرکت در مسابقات در رشته‌ای مثل قرائت به صدای خوش نیاز داشته باشد اما رشته تفسیر فراگیری بیشتری دارد و همه قادر به مطالعه هستند و می‌توان افراد بیشتری به این رشته جذب کرد اما متأسفانه تعداد و رقم جوایز اندک است و چندان رغبتی بین همه افراد جامعه ایجاد نمی‌کند.

مرادخانی با اشاره به اینکه اطلاع‌رسانی تغییر شیوه ثبت‌نام کامل نبود و مؤسسات قرآنی به موقع در این خصوص اقدام نکردند، ابراز کرد: اطلاع‌رسانی بیشتر نیز مستلزم هزینه است. از طرف دیگر تعداد موقوفات منفعتی قرآن استان زنجان کم بوده و درآمد حاصل از آن‌ها کمتر از 10 میلیون تومان است و کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد و از مردم و خیران دعوت می‌کنیم به این صدقه جاریه در بخش قرآن توجه کنند.

وی به تولید برنامه «نسیم وحی» با همکاری صداوسیما و دارالقرآن کریم زنجان اشاره کرد و افزود: این برنامه در حال حاضر به استعدادیابی از نوجوانان می‌پردازد و در فازهای بعدی سعی داریم جلسات خانگی قرآن را تقویت کنیم و شور و هیجان بیشتری در بین آحاد مردم ایجاد کنیم.

تأثیر قرعه در سخت یا آسان بودن تلاوت 

علی قنبری، یکی از متسابقان در رشته ترتیل مسابقات سراسری قرآن اوقاف، نیز یکی از دلایل ناکامی زنجانی‌ها در مرحله نهایی را تک مرحله‌ای بودن مسابقات دانست و گفت: اگر مسابقات دو مرحله‌ای بود در بخش فینال اتفاقات دیگری می‌توانست رقم بخورد. کمبود سهمیه زنجان در این مسابقات شانس برنده شدن را پایین می‌آورد و لازم است مسئولان پیگیر افزایش سهمیه استان باشند.

وی با اشاره به اینکه بحث قرعه در انتخاب آیات نیز می‌تواند در سخت یا آسان بودن تلاوت تأثیرگذار باشد، ادامه داد: شرایط کرونا باعث شده است که افراد کمتر تلاوت‌های متسابقان را دنبال می‌کنند و من هم تلاوت قراء دیگر را پیگیری نکردم تا بتوانم درباره نقاط قوت و ضعف همه اظهار نظر کنم.

قنبری در مورد استفاده از فضای مجازی برای بهره‌مندی از اساتید برجسته اظهار کرد: نمی‌توانم با فضای مجازی برای آموزش و تمرین ارتباط برقرار کنم و فضای حضوری را ترجیح می‌دهم اما این یک ضعف است و باید خود را با شرایط موجود به‌روزرسانی کنیم، چراکه ظرفیت خوبی برای توسعه فعالیت‌های قرآنی است. یک قاری یا حافظ قرآن در سن 17 یا 18 سالگی وارد عرصه حرفه‌ای می‌شود بعد از چند سال زمانی که تازه به شکوفایی رسیده درگیر مشغله‌های زندگی مثل اشتغال و ازدواج می‌شود و فعالیت‌های قرآنی و تقویت مهارت‌ها در اولویت‌های سوم و چهارم او قرار می‌گیرد و باید آگاه بود که کمرنگ شدن فعالیت‌های قرآنی در جامعه در بلندمدت خود را نشان می‌دهد و با افزایش تنش جرائم و آسیب‌های اجتماعی بروز پیدا می‌کند.

قنبری در پایان با گلایه از نبود حمایت‌های مادی و معنوی از فعالان قرآنی افزود: مقام معظم رهبری خطاب به مسئولان و جوانان به فرهنگ‌سازی و توسعه قرآن در بدنه جامعه و خانواده تأکید کردند در حالی که مسئولان حمایتی از این عرصه ندارند و قرآن در جامعه مهجور مانده است.

انتهای پیام
captcha