تأکید بر توجه به سالمندان و زنان غیرشاغل در طرح جوانی جمعیت
کد خبر: 3943389
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۶
در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد؛

تأکید بر توجه به سالمندان و زنان غیرشاغل در طرح جوانی جمعیت

طی ششمین جلسه کمیته مطالعات و پایش سیاست‌های جمعیتی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با موضوع طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده بر تخصیص بخشی ویژه به موضوع سالمندان و زنان غیر شاغل در طرح جوانی جمعیت تأکید شد.

تأکید بر توجه سالمندان و زنان غیرشاغل در طرح جوانی جمعیت

به گزارش ایکنا به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، ششمین جلسه کمیته مطالعات و پایش سیاست‌های جمعیتی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با موضوع طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

بر اساس این گزارش، در ابتدای جلسه محمدجواد محمودی، رئیس کمیته جمعیت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، ضمن بیان تاریخچه کوتاهی از طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده و ارائه توضیحاتی در ارتباط با موادی از طرح که تا کنون به تصویب کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده رسیده است، ترویج و آگاهی‌بخشی نسبت به وجوه مثبت ازدواج به هنگام و آسان، فرزندآوری در راستای سیاست‌های کلی جمعیت و حمایت از خانواده را مورد تأکید قرار داد و بر اهمیت تأمین اعتبار و ضمانت اجرایی این طرح تأکید کرد.

در ادامه جلسه، رسول صادقی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و رئیس مؤسسه مطالعات جمعیتی کشور گفت: ساماندهی مهدکودک‌ها و حمایت از خانواده‌ها در دسترسی به مهدکودک‌ها و مراکز ارائه خدمات مراقبت از فرزندان و همچنین حمایت و تخصیص اعتبار برای مطالعات و پژوهش‌های راهبردی و کاربردی مرتبط به اولویت‌ها و سیاست‌های کلی جمعیت گام‌های مثبت و مؤثری در تحقق اهداف سیاست‌های کلی جمعیت است.
 
شهلا کاظمی‌پور، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران هم در ادامه جلسه با تأکید بر ضمانت اجرایی تصمیمات کارگروه اظهار کرد: در یکی از مواد این طرح به تخصیص ۵ درصد بودجه دانشگاه‌­ها و مراکز پژوهشی به مطالعات، تحقیقات و پژوهش‌های مزتبط به خانواده تأکید شده که، بهتر است دقت شود که طرح‌­های پژوهشی توسط مراکز معتبر علمی و پژوهشی انجام شود.

مریم اردبیلی، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این جلسه گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۰ ردیف بودجه جمعیتی دیده شده است، اما در حال حاضر شیب کاهش باروری داریم که کرونا مزید بر علت شیب بیشتر آن در ۱۴۰۰ خواهد شد و لذا موالید کم خواهد شد و باعث نگرانی می‌شود و متأسفانه در بودجه ابعاد انعکاس آن به این حد نخواهد بود.

وی افزود: درصد بالایی از بودجه جمعیت در سال‌های گذشته صرف سازوکار فراهم آوردن زیرساخت‌های زایمان طبیعی شده است، بنابراین الزامات بودجه قابل توجهی در سال ۱۴۰۰ مبتنی بر قانون، لازم خواهد بود.

محمدولی علیئی، مدیرگروه جمعیت‌شناسی مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران در ادامه جلسه گفت: تمهیدات در بودجه ۱۴۰۰، قطعاً می‌تواند تأثیرات بیشتری در تشویق و ترغیب خانم‌ها به عنوان عامل اصلی باروری نسبت به ازدواج و بارداری داشته باشد.

محمود مشفق، مدیرگروه جمعیت‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی ضمن تأکید بر شمولیت و فراگیری طرح گفت: باید تمام طیف‌ها و گروه‌های زنان از مزایا و مشوق‌ها برخوردار شوند و فرزندآوری و مشوق‌ها به لحاظ شمولیت عام، مهم و کاربردی است.

پدرام کرباسیان، مدیر اداره آمار و اطلاعات مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز بیان کرد: با توجه به امتیازاتی که به خانم‌های اثرگذار در جامعه می‌دهیم، برای خانم‌های غیرشاغل نیز امتیازات لحاظ شود.

همچنین محمدجواد محمودی، رئیس کمیته جمعیت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: انتظار می‌رود موضوع سالمندان و زنان غیر شاغل که در سیاست‌های کلی جمعیت نیز مورد توجه قرار گرفته‌­اند در طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده جایگاه ویژه‌ای داشته باشد.
انتهای پیام
captcha