کد خبر: 3943669
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
علیزاده اظهار کرد:

31 طرح فناورانه در دستور کار جهاددانشگاهی است / کار فرهنگی یعنی تقویت اراده جوانان

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در مراسم اختتامیه طرح ملی «ایران مرز پرگهر» با بیان اینکه امروز 31 طرح فناورانه بسیار جدی در دستور کار جهاددانشگاهی قرار دارد، تصریح کرد:‌ کارهایی که در حوزه پژوهش نیز انجام می‌شود، به نوعی متناسب با حوزه‌ فرهنگی است، یعنی اگر بتوانیم موضوع ما می‌توانیم و مسئله اراده را در جوانان تقویت کنیم، به نوعی کار فرهنگی انجام داده‌ایم.

 طرح ملی «ایران مرز پرگهر»به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم اختتامیه پانزدهمین  دوره طرح ملی «ایران مرز پرگهر» امروز یکشنبه، هفتم دی‌ماه با حضور عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، رحیم یعقوب‌زاده و زینب یوسفی، رئیس و دبیر طرح ملی ایران مرز پرگهر، موسوی، مدیر روابط عمومی صنایع شیر پگاه تهران، فراهانی، نماینده معاون کیفیت این مرکز صنعتی و چند نفر از مسئولان علمی و فرهنگی در محل ساختمان شماره دو جهاددانشگاهی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم و پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید، رحیم یعقوب‌زاده، رئیس طرح ملی ایران مرز پرگهر در سخنان کوتاهی با اشاره به برنامه‌های مختلف مرکز گردشگری علمی، فرهنگی دانشجویان ایران اظهار کرد: برگزاری همایش‌های مختلفی همچون همایش خلیج فارس، اجرای سلسله‌ نشست‌های علمی در رابطه با مسائل مربوط به حوزه گردشگری از منظر دانشگاهیان همراه با عناوین مختلف در تهران و واحدهای مختلف جهاددانشگاهی، از جمله برنامه‌های مرکز گردشگری علمی، فرهنگی دانشجویان ایران است.

رئیس طرح ملی ایران مرز پرگهر ادامه داد: برگزاری مجموعه اردوهای مختلف در سراسر کشور که طرح ملی ایران مرز پرگهر یکی از آن‌هاست نیز در دستور کار این مرکز قرار دارد که تاکنون نیز 15 دوره از این طرح اجرا شده است.

وی با اشاره به برگزاری پانزدهمین دوره طرح ملی ایران مرز پرگهر که طی سال گذشته اجرا شد، گفت: متأسفانه به دلیل شیوع بیماری کرونا نتوانستیم این طرح را در سطح گسترده‌ای که طی دوره‌های قبل برگزار می‌شد، اجرا کنیم. امیدواریم در آینده بتوانیم چنین برنامه‌هایی را علیرغم شرایط موجود، به خوبی و با کیفیت بهتر برگزار کنیم.

در ادامه این مراسم، زینب یوسفی، دبیر طرح ملی ایران مرز پرگهر نیز در سخنانی ضمن ارائه گزارشی از روند اجرای این طرح ملی، بیان کرد: طرح ملی ایران مرز پرگهر که به منظور آشنایی دانشجویان با مباحث فرهنگی، تاریخی و تمدنی و مراکز علمی، صنعتی برگزار می‌شود، از سوی مرکز گردشگری علمی، دانشجویی ایران و معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی اجرایی شده و شامل سلسله اردوهای فناورانه شامل بازدید از مراکز علمی ـ صنعتی است.

وی با بیان اینکه این طرح ملی شامل اردوهای کویرنوردی و کویرشناسی، کوهنوردی آماتوری و طبیعت‌گردی نیز می‌شود، تصریح کرد: طی برگزاری این اردوها دانشجویان سراسر کشور با ظرفیت‌های موجود در استان‌های خود آشنا می‌شوند. این طرح ملی از سال 84 با حمایت و نظارت مرکز گردشگری علمی، فرهنگی دانشجویان ایران اجرایی شده که تا پایان سال 98 در 15 دوره یک ساله، تعداد 112 هزار و 823 نفر از دانشجویان و نخبگان دانشگاهی طی سه هزار و 410 اردوی علمی، از مراکز علمی، صنعتی، تاریخی و تمدنی بازدید کرده‌اند.

یوسفی ادامه داد: در دوره چهاردهم این اردوها که در سال 97 برگزار شد، طی برگزاری 152 اردو، پنج هزار و 320 نفر از دانشجویان از مراکز مختلف علمی، صنعتی و تاریخی بازدید کردند و در دوره پانزدهم نیز که در سال 98 برگزار شد، طی برگزاری 128 اردو، تعداد چهار هزار و 480 نفر از دانشجویان نسبت به بازدید از این مراکز اقدام کردند.

 

ضرورت تقویت بعد استادمحوری در طرح ملی «ایران مرز پرگهر»

 

دبیر طرح ملی ایران مرز پرگهر افزود: طی این دو دوره 60 درصد از مقاصد بازدید به مراکز علمی و فناورانه اختصاص داشت که شامل نیروگاه‌های بزرگ کشور، پروژه‌های سدسازی، مراکز علمی، تحقیقاتی، درمانی و پژوهشی دانشگاه‌ها، کارخانجات و شرکت‌های دانش‌بنیان، کارگاه‌های ساخت صنایع دستی در استان‌ها، بافت‌های تاریخی و سنتی، بقاع متبرکه و ... بود.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به برخی از مزایای طرح ملی ایران مرز پرگهر، تصریح کرد: با توجه به توسعه رسانه‌های مخربی که باعث آشفتگی فرهنگی و تخریب هویت اجتماعی جوانان در جامعه می‌شود، طرح ایران مرز پرگهر سعی کرده است تا با ایجاد برنامه‌های اردویی مفرح شامل برنامه‌های فرهنگی و صنعتی روح شادابی، نشاط و طراوت را در کالبد جامعه دانشگاهی تزریق کند.

دانشجویان؛ مروج فرهنگ سفر

یوسفی در ادامه سخنان خود افزود: با توجه به قابلیت فرهنگ‌سازی این طرح ملی، دانشجویان علاوه بر دریافت مطالب علمی که در ارتباط با رشته تحصیلی آن‌هاست، می‌توانند به عنوان سفیری از سوی جامعه دانشگاهی در میان خانواده خود عمل کرده و مروج فرهنگ سفر باشند.

دبیر طرح ملی ایران مرز پرگهر بیان کرد: یکی از مواردی که این طرح ملی را از سایر طرح‌ها متمایز می‌کند، این است که در حالت کلی امکان بازدید انفرادی از مجموعه‌های علمی و صنعتی کشور وجود ندارد اما در طرح ایران مرز پرگهر، امکان بازدید از این مراکز با کمترین محدودیت و هزینه برای دانشجویان فراهم شده است.

وی گفت: با توجه به ظرفیت‌های موجود، دبیرخانه طرح سعی بر این دارد تا از دوره‌های بعدی از حضور اساتید و اعضای هیئت علمی برای پیشبرد اهداف طرح بهره‌گیری کند. همچنین، یکی از نتایج ملموس این طرح نیز ایجاد رابطه رو در رو و بدون واسطه دانشجویان با مدیران مراکز صنعتی است که این مسئله باعث پیشرفت دانشجویان در رشته تحصیلی خود می‌شود.

یوسفی با اشاره به اینکه ارتقای تفکر خویش‌‌فرمایی، خلاقیت و کارآفرینی، پرورش ایده‌های نو و تشویق جوانان به کارآفرینی و مهارت ورزی از دیگر مزایای این طرح است، تصریح کرد: رویکرد جدید شانزدهمین دوره طرح ایران مرز پرگهر، معرفی مراکز علمی، صنعتی به صورت مستندسازی و ارائه گزارش است که امیدوار هستیم تا با تداوم اجرای این طرح در تمامی دانشگاه‌ها، باور «ما می‌توانیم» را در دل و دیده جوانان و دانشجویان این مرز پرگهر زنده نگه داریم.

 

عیسی علیزاده

 

در ادامه، عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی نیز طی سخنانی با بیان اینکه فعالیت‌های جهاددانشگاهی مبتنی بر نیاز و مسئله‌محوری انجام می‌شود، اظهار کرد: به همین دلیل در طول تغییرات مدیریتی که در سال‌های مختلف رخ می‌دهد، تداوم این فعالیت‌ها به وضوح نمایان است. شاید یکی از مشخصه‌های ویژه جهاددانشگاهی نسبت به سایر مجموعه‌هایی که کار فرهنگی می‌کنند این است که به خاطر ابزار، شاخص‌ها و مجموعه‌هایی که داریم، خیلی زودتر به نیاز دانشحویان پی می‌بریم.

علیزاده ادامه داد: مجموعه معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی تنها سازمانی است که دو خبرگزاری ایسنا و ایکنا و نیز مهمترین مرکز افکارسنجی کشور را در اختیار دارد و بسیاری از برنامه‌های آن نیز حاصل نظرسنجی و افکارسنجی‌هایی است که در حوزه‌های مختلف انجام می‌شود.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی بیان کرد: عمده فعالیت‌هایی نیز که در جهاددانشگاهی انجام شده، بعدها منجر به ایجاد ساختار شده است. برای مثال از سال 60 اقدام به انتشار کتاب کردیم که این مسئله در نهایت منجر به تأسیس سازمان انتشارات شد. همچنین، برنامه‌های جهادانشگاهی در حوزه نظر سنجی نیز منجر به راه‌اندازی مرکز افکارسنجی ایسپا و فعالیت‌های قرآنی ما نیز پس از 20 سال موجب تأسیس سازمان قرآنی دانشگاهیان و خبرگزاری ایکنا شد.

وی با اشاره به اینکه این مسئله باعث شده است تا عمده فعالیت‌های جهاددانشگاهی مسئله‌محور باشد، بیان کرد: مجموعه نیروهای جهاددانشگاهی نیروهایی هستند که دغدغه حوزه فرهنگ را دارند. مطالعات ما از گذشته نشان می‌دهد که موضوع اردو و برنامه‌هایی از این دست برای دانشجویان بسیار جذاب است؛ چراکه در قالب برگزاری اردو، علیرغم مسئله تفریح و سیاحت، می‌توان به موضوعات آموزشی، دیدار با اساتید و انتقال تجربیات و بحث و تبادل نظر نیز پرداخت.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی گفت: امروز که با اختتامیه طرح ملی ایران مرز پرگهر مواجه هستیم، دانشجویان زیادی هستند که از طریق این اردوها با جاذبه‌های گردشگری، میراث فرهنگی و رشد فناورانه و اقتصادی و توسعه‌ای کشور آشنا شده‌اند. کارهایی که در حوزه پژوهش نیز انجام می‌شود، به نوعی متناسب با حوزه‌ فرهنگی است، یعنی اگر بتوانیم موضوع ما می‌توانیم و مسئله اراده را در جوانان تقویت کنیم، به نوعی کار فرهنگی انجام داده‌ایم.

علیزاده ادامه داد: بسیاری از دانشجویانی که در مناطق مختلف کشور تحصیل می‌کنند، با رخدادها و مسائلی که مربوط به رشته تحصیلی خود آن‌هاست نیز آشنا نیستند؛ به همین دلیل از ظرفیت اردو برای آشنایی ایشان با حرفه‌های مختلف، مشاغل و فناوری‌های مختلف استفاده کردیم.

وی با بیان اینکه طی برگزاری هر دوره از طرح ملی ایران مرز پرگهر، تغییراتی در شیوه اجرای آن ایجاد می‌کردیم، تصریح کرد: متأسفانه موضوع کرونا باعث شد که دوره اخیر طرح را برای حفظ مخاطبان خود به شکل دیگری از طریق پنل‌های تخصصی، تولید محصولات چندرسانه‌ای، برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی، برنامه‌های عکس و ... برگزار کنیم.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با بیان اینکه حوزه گردشگری حوزه‌ای نیست که بتوان به صورت مجازی بدان پرداخت، اظهار کرد: به جرئت می‌توان گفت که حوزه گردشگری، بیشترین ضربه را از کرونا دریافت کرده است. یکی از فعالیت‌های مجموعه فرهنگی جهاددانشگاهی و مرکز گردشگری علمی، فرهنگی دانشجویان ایران در این رابطه تکمیل بانک اطلاعاتی و بازنگری در کل برنامه‌های حوزه معاونت فرهنگی بوده است.

وی ضمن تأکید بر ضرورت استفاده از فضای مجازی در زمان شیوع بیماری کرونا و حتی پس از این دوران به عنوان یک فرصت، تصریح کرد: تولید محصولات چندرسانه‌ای و محتواهای مربوط به حوزه گردشگری از دیگر برنامه‌های مجموعه فرهنگی جهاددانشگاهی و مرکز گردشگری علمی، فرهنگی دانشجویان ایران بود؛ اگر دانشجویان ما بتوانند در دوران تحصیل خود تصور درستی از پیشرفت‌ها و ظرفیت‌های کشور خود داشته باشد، این مسئله علیرغم جلوگیری از مسائل مختلفی همچون فرار مغزها، موجب آشنایی آن‌ها با اصحاب کار و حرفه‌های مختلف می‌شود.

علیزاده با بیان اینکه ایجاد اتصال بین بدنه دانشگاه و جامعه و کار که شاید تاکنون مغفول مغفول مانده باشد، یکی از ثمرات آگاهی دانشجویان است، گفت: برنامه ما این است که بتوانیم ضمن برگزاری حضوری دوره بعدی طرح ملی ایران مرز پرگهر، بعد استادمحوری در طرح را تقویت کنیم.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی گفت: تداوم طرح‌هایی همچون ایران مرز پرگهر که 15 دوره از برگزاری آن می‌گذرد، نشان از اهتمام فراوان مجموعه جهاددانشگاهی به این موضوع دارد. مقام معظم رهبری طی سال گذشته و پیش از شیوع کرونا در بیاناتی اظهار کردند که کرونا فرصت خوبی را در حوزه فناوری و توسعه در اختیار جهاددانشگاهی گذاشته است. بسیاری از مجموعه‌هایی که پیش از این موضوع برای تهیه مواد اولیه محصولات خود به خارج از کشور چشم داشتند، امروز نگاهشان به جهاددانشگاهی است.

وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه امروز 31 طرح فناورانه بسیار جدی در دستور کار جهاددانشگاهی قرار دارد، تصریح کرد: نیروی انسانی بزرگترین سرمایه یک کشور است که باید این نیرو را تحت هر شرایطی که می‌توانیم حفظ کنیم. امیدوار هستیم تا شرایطی ایجاد شود که بتوانیم طرح ملی ایران مرز پرگهر را همانند سال‌های گذشته به صوت حضوری برگزار کنیم.

انتهای پیام
captcha