قاریان قزوین سبک منشاوی را احیا کرده‌اند + فیلم
کد خبر: 3943851
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵
گزارش چهارمین جلسه هفتگی قرائت قرآن سعیدیان در ایکنا /

قاریان قزوین سبک منشاوی را احیا کرده‌اند + فیلم

مدرس و قاری بین‌المللی قرآن اظهار کرد: برخی قاریان استان قزوین در سال‌های اخیر و پیش از آن برخی قاریان استان اصفهان، به خوبی مکتب و سبک استاد محمد صدیق منشاوی را احیا کرده‌اند.

محمدحسین سعیدیانبه گزارش ایکنا، چهارمین جلسه هفتگی قرائت قرآن کریم با تدریس محمدحسین سعیدیان، قاری و داور بین‌المللی قرآن کریم، عصر شنبه، ششم دی‌ماه در سالن شهید تقوی خبرگزاری ایکنا به دو شیوه مجازی و حضوری برگزار شد.

در این جلسه، بیش از ۲۰ قاری و قرآن‌آموز از شهرهای مختلف کشور همچون اهواز، مشهد، همدان، شیراز و ... با استفاده از سامانه آموزش مجازی جهاددانشگاهی(امجد) به این جلسه اتصال پیدا کردند و تعدادی از آنان با نظر استاد جلسه، فرصت ارائه تلاوت یافتند.

همچنین پای تماس تلفنی نیز به جمع قرآنیان این جلسه باز شد و سه نفر از قاریان که امکان دسترسی به اتصال مجازی نداشتند، به شیوه تلفنی برای حاضران به اجرای تلاوت پرداختند. تعدادی از قاریان و قرآن‌آموزان نیز بنا بر ثبت‌ نام قبلی، فرصت یافتند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جلسه حضور به هم رسانند و در دورانی که التهاب کرونا بسیاری از جلسات قرآنی کشور را به تعطیلی و محدودیت کشانده است، آیات الهی را در کنار یکدیگر به نیت استشفای بیماران قرائت کردند.

نیما اعتمادپور از شیراز، مهدی بشکول از قزوین، مهران رحیمی از بروجرد، احمد خلیل‌زاده از اهواز، یوسف جعفرزاده از بندرعباس و رضا قصری‌زاده، حسین سلمانی، محمدحسین و امیرحسین یاسینی از تهران، قاریان و قرآن‌آموزانی بودند که در این جلسه به قرائت پرداختند و نکات لازم را از استاد جلسه دریافت کردند.

جلسه استاد سعیدیان

تلاوت حسین سلمانی، قاری نوجوان

سعیدیان، قاری و داور بین‌المللی در ابتدای این جلسه، در پاسخ به سؤال یکی از قاریان درباره مداحی اظهار کرد: جنس تولید صدا در مداحی و قرائت قرآن متفاوت است. در قرائت قرآن، صدای صاف، شفاف و انعطاف‌پذیر لازم داریم، اما در مداحی لزوماً این نیاز وجود ندارد. مؤلفه‌های آواز در مداحی محدود است و به خاطر لهجه فارسی آن، می‌توان به طور غیر محدود از صدا استفاده کرد، لذا اگر کسی بخواهد مداحی را به طور حرفه‌ای دنبال کند، دیگر نمی‌تواند قرائت را به طور حرفه‌ای پی بگیرد، مگر اینکه تلاوت را به طور حرفه‌ای دنبال کند و فقط گاهی به مداحی بپردازد.

جلسه استاد سعیدیان

به گزارش ایکنا، این مدرس قرآن با اشاره به مفاهیم سوره فجر که از سوی یکی از قاریان قرائت شد، اظهار کرد: بنده واقعی خداوند همیشه به آزمایش‌ها و ابتلائات دنیایی راضی است، در ملایمات و ناملایمات زندگی خدا را شکر می‌کند و هیچگاه گمان نمی‌کند که خداوند او را با ابتلائات و تنگی معیشت، خار و خفیف کرده است. دلیل بخشی از مشکلات نیز نه ابتلاء و آزمایش بلکه شانه‌ خالی کردن افراد از مسئولیت‌های اجتماعی است. کسانی که یتیم را تکریم نمی‌کنند و اموال مردم را میان خود به ناحق تقسیم می‌کنند، مسئولیت خود را در قبال اجتماع زیر پا گذاشته و باید آماده مواجهه با بحران در زندگی خود و جامعه‌شان باشند.

وی با اشاره به آیات پایانی سوره فجر که از ورود به صف بندگان خدا سخن می‌گوید، گفت: شهید سلیمانی، مصداق بارز کسی بود که به آیات قرآن عمل می‌کرد و عمر خود را به خداخواهی و دگرخواهی اختصاص داده بود. در روایات می‌گویند از مستحبات کم کنید و به خدمت خلق بیفزایید. این شهید بزرگوار به معنای واقعی کلمه به مردم خدمت کرد و خداوند وعده داده است که افرادی با چنین ویژگی‌هایی را در صف بندگان خود و جنت ذات که بالاترین مرتبه بهشت است، وارد کند.

جلسه استاد سعیدیان

سعیدیان در تحلیل تلاوت یکی از قرآن‌آموزان اهل قزوین اظهار کرد: برخی قاریان استان قزوین در سال‌های اخیر و پیش از آن برخی قاریان استان اصفهان، به خوبی مکتب و سبک استاد محمد صدیق منشاوی را احیا کرده‌اند که برای جریان فعلی تلاوت در کشور بسیار سودمند خواهد بود. همچنین سبک منشاوی و علی‌البناء برای صداهایی که انعطاف خوبی ندارند، می‌تواند بسیار مفید باشد و آنان را خیلی زودتر از سبک‌های دیگر، به حد قابل قبولی در تلاوت برساند.

یادآور می‌شود با توجه به اتمام مهلت ثبت‌ نام در این دوره از جلسات هفتگی قرائت قرآن کریم، علاقه‌مندان می‌توانند گزارش هفتگی این جلسات را هر هفته از سایت و شبکه‌های اجتماعی ایکنا در فضای مجازی رصد کنند.

تلاوت یوسف جعفرزاده، قاری ممتاز 
انتهای پیام
captcha