توصیه‌ای به جوانان قرآنی در ایام کرونایی / اهمیت فرود و تصدیق پایانی تلاوت + فیلم
کد خبر: 3940955
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸
گزارش دومین جلسه هفتگی قرائت قرآن در ایکنا /

توصیه‌ای به جوانان قرآنی در ایام کرونایی / اهمیت فرود و تصدیق پایانی تلاوت + فیلم

محمدحسین سعیدیان، مدرس و قاری بین‌المللی قرآن، اظهار کرد: در این روزها که جلسات هفتگی قرآن تعطیل یا بسیار محدود شده است، سعی کنید با عشق، علاقه و انگیزه تلاوت خود را ضبط کنید و آن را برای دوستان، آشنایان و اساتید خود بفرستید تا نظر بدهند. اگر تمرین روزانه و مشق تلاوت به طور منظم انجام نگیرد، هر روز با افت مواجه می‌شوید.

به گزارش خبرنگار ایکنا، دومین جلسه هفتگی آموزش قرائت قرآن، شنبه، 22 آذرماه، با حضور محمدحسین سعیدیان، مدرس و قاری بین‌المللی قرآن کریم، به دو شیوه حضوری و مجازی در سالن شهید تقوی ایکنا برگزار شد.

یک توصیه به جوانان قرآنی در روزهای کرونایی / اهمیت فرود و تصدیق پایانی تلاوت

در این جلسه که با حضور مجازی بیش از 20 قاری و قرآن‌آموز از اقصی‌نقاط کشور همچون مشهد، شیراز، اهواز، همدان، زاهدان، بروجرد، دماوند و ...همراه بود، امیرحسین یاسینی، حسین سلمانی، پیمان کاظمی، علی میرخلف و رضا قصری‌زاده از قاریان جوان به تلاوت قرآن پرداختند.

یک توصیه به جوانان قرآنی در روزهای کرونایی / اهمیت فرود و تصدیق پایانی تلاوت

سعیدیان در ابتدای جلسه، توجه به معنا و احساس را نکته کلیدی در تلاوت بیان کرد و گفت: باور تصدیقی به آیات در قلب و جان قاری باعث می‌شود که کلام او در مخاطب نفوذ کند و تأثیر معنوی تلاوت بر جان مخاطبان افزایش یابد. البته همانگونه که احساس کم، نقطه‌ضعفی در تلاوت محسوب می‌شود، احساس زیاد و افراطی نیز مطلوب نیست.

داور بین‌المللی کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت تصویرسازی تلاوت تأکید و اظهار کرد: تصویری که قاری با تلاوت خود در ذهن مخاطب می‌سازد، نقش عمده‌ای در انتقال معنا ایفا می‌کند. نکته دیگر در انتقال معنا، تکیه‌ها و تأکیدهایی بر آیات، کلمات و عبارات است که می‌تواند پیام نقاط برجسته را منتقل کند، برای مثال کسی که آیات ابتدایی سوره تحریم را تلاوت می‌کند باید تکیه، تأکید و برجسته‌سازی تصویر را در آیه «فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ مَوْلَاهُ وَجِبْرِيلُ وَصَالِحُ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمَلَائِكَةُ بَعْدَ ذَلِكَ ظَهِير»(تحریم /- 6) به انجام برساند.

سعیدیان در تحلیل تلاوت یکی از قاریان جلسه به نکته‌ای درباره پایان‌بندی تلاوت نیز اشاره کرد و گفت: در تلاوت برای فرود، نمره ویژه قائل هستیم و باید با لطافت، متانت و وقار انجام شود، نکته دیگر فرود با همان پرده اولی است که تلاوت با آن آغاز می‌شود. همچنین تصدیق پایانی تلاوت نیز به دلیل اینکه واجد پیامی بسیار مهم برای مخاطب است، حائز اهمیت و جایگاه در تلاوت است و نباید ساده از کنار آن گذشت.

این مدرس و قاری بین‌المللی قرآن توصیه‌ای نیز برای علاقه‌مندان به قرآن در روزهای کرونا داشت و اظهار کرد: در این روزها که جلسات هفتگی قرآن، تعطیل یا بسیار محدود شده است، سعی کنید با عشق، علاقه و انگیزه، تلاوت خود را ضبط کنید و آن را برای دوستان، آشنایان و اساتید خود بفرستید تا نظر بدهند. اگر تمرین روزانه و مشق تلاوت به طور منظم انجام نگیرد، هر روز با اُفت مواجه خواهیم بود.

یک توصیه به جوانان قرآنی در روزهای کرونایی / اهمیت فرود و تصدیق پایانی تلاوت

سعیدیان در پایان با اشاره به تلاوت یکی از قاریان از آیات سوره آل عمران، عاقبت‌بخیری در سایه قرآن را از بزرگترین اهداف تلاوت این کتاب انسان‌ساز دانست و تصریح کرد: شهادت بالاترین عاقبت‌بخیری است که می‌تواند نصیب انسان شود و خوشا به حال شهیدان حاج قاسم سلیمانی و دکتر محسن فخری‌زاده که به فیض این سعادت نائل شدند.  

یادآور می‌شود جلسات هفتگی قرآن با تدریس محمدحسین سعیدیان از شنبه، 15 آذرماه، به همت و میزبانی خبرگزاری ایکنا آغاز شده است و با توجه به اتمام مهلت ثبت‌نام در این دوره از جلسات هفتگی قرائت قرآن کریم، علاقه‌مندان می‌توانند گزارش هفتگی این جلسات را هر هفته از سایت و شبکه‌های اجتماعی ایکنا رصد کنند.

انتهای پیام
captcha