روایت 20 سال تعهد و خدمت جهادی دکتر مصطفی فاطمی
کد خبر: 3943907
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷
منتظری و حبیبی در گفت‌وگو با ایکنا بیان کردند؛

روایت 20 سال تعهد و خدمت جهادی دکتر مصطفی فاطمی

مصطفی فاطمی، عضو هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی، تنها کوهنورد از تیم ۲۱ نفره بود که طی روزهای گذشته گرفتار بهمن شد و جان خود را از دست داد. جهادگران جهاددانشگاهی به پاس 20 سال تعهد و خدمت جهادی دکتر فاطمی از روزهای همکاری با او گفتند.

دکتر فاطمی

به گزارش ایکنا، روز جمعه، پنجم‌ دی‌ماه در منطقه قلعه دختر آهار شاهد ریزش بهمن بودیم و متأسفانه یکی از کوهنوردان زیر بهمن محبوس شده و جان خود را از دست داد. دکتر مصطفی فاطمی، عضو هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی تنها کوهنورد از تیم ۲۱ نفره بود که گرفتار بهمن شد و جان خود را از دست داد. پیکر این جهادگر روز ششم دی‌ماه از سوی تیم‌های امداد و نجات کشف شده و به پایین کوه انتقال داده شد. 

پیکر دکتر سیدمصطفی فاطمی پس از تشییع، در خانه ابدی آرام گرفت. همچنین، با وصیت آن مرحوم و موافقت اعضای خانواده، با توجه به اینکه ایشان کارت پیوند اعضا داشت، اعضایی از بدن وی که قابلیت پیوند داشتند، اهدا شد تا جان بیماران دیگری نجات پیدا کند.

مرحوم دکتر فاطمی، دندان‌پزشک و متخصص مواد دندانی و عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی بود که مدتی نیز ریاست جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران را بر عهده داشت.  آن مرحوم در اوایل دهه ۸۰ شمسی مسئولیت سردبیری ایسنا را برعهده داشت و طی سال‌های اخیر نیز با عضویت در باشگاه کوهنوردی تهران، صعودهای فراوانی انجام داده بود. وی در صخره‌نوردی و اسکی نیز فعالیت داشت.

علی منتظری، رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی در گفت‌وگو با ایکنا، در مورد نحوه آشنایی خود با دکتر فاطمی و نیز ویژگی‌های شخصیتی مرحوم، اظهار کرد: دکتر فاطمی زمانی که دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی تهران بودند، به جهاددانشگاهی پیوستند و همکاری‌ فرهنگی خود را آغاز کردند. آن زمان ریاست جهاددانشگاهی را بر عهده داشتم و ایشان جزء جوانانی بودند که به دلیل فعالیت‌هایشان در جهاد علوم پزشکی تهران با آنها آشنا بودم.

وی ادامه داد: پس از تأسیس خبرگزاری ایسنا، دکتر فاطمی به جمع دوستانی پیوستند که در آغاز مقدمات راه‌اندازی ایسنا را بر عهده داشتند و مدتی هم سردبیر ایسنا بودند. بعدها با توجه به شایستگی‌هایی که ایشان داشتند، وی را به عنوان رئیس جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران منصوب کردم.

 

مم

 

منتظری در پاسخ به این سؤال که چه ویژگی‌‌هایی در دکتر فاطمی وجود داشت که موجب چنین انتصابی شد؟ گفت: این انتصاب به دلیل شخصیت و شایستگی‌های ایشان صورت گرفت. یکی از ویژگی‌های شایسته ایشان داشتن روحیه جهادی بود. عناوین و پست‌ها برای این گونه افراد علی‌السویه بود و یا حتی باید آن‌ها را به نحوی قانع می‌کردیم که سمتی را بپذیرند. در حالی که عده‌ای مدام به دنبال به دست آوردن پست و مقام هستند، به افرادی مانند ایشان باید پست و مقام را تحمیل می‌کردیم.

رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی در ادامه افزود: افرادی مانند دکتر فاطمی این‌گونه مسئولیت‌ها را مانند امانت می‌دانند و هنگامی که به ایشان سپرده می‌شود، با تمام وجود نسبت به انجام آن اهتمام می‌ورزند. ایشان در مدتی که مسئولیت داشت، چند کار مهم را در جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران آغاز کرد.

منتظری با بیان اینکه مرحوم دکتر فاطمی در اولین اقدام خود تعدادی از همان جوان‌هایی که در مجموعه فعالیت داشتند را به کار گرفتند و به ایشان مسئولیت‌هایی همچون معاونت و ...  دادند، گفت: یکی از فعالیت‌های دیگری که ایشان انجام داد، جذب نیروهایی بود که خواهان بسیار زیادی در نهادها و سازمان‌های مختلف داشتند. ایشان توانست با جذب این نیروها، پشتوانه انسانی خوبی از نظر نیروی انسانی برای جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران فراهم کند.

وی ادامه داد: برنامه مهم دیگری که دکتر فاطمی در آن زمان پیگیری کردند، راه‌اندازی مراکز مختلفی همچون کلینیک دندان ‌پزشکی، لیزر پزشکی و ...  در جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران بود که امروزه بخش عمده‌ای از فعالیت‌های این مرکز را تشکیل می‌دهند.

رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های مرکز بیماری‌های پستان جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران، گفت: مرحوم دکتر فاطمی در گسترش فعالیت‌های این مرکز و راه‌اندازی بخش‌های جدید در آن نیز تلاش‌های ارزنده‌ای داشتند و مقدمات کار برای أخذ مجوز جراحی‌های محدود در آن را دنبال ‌کردند که بعدها نیز این مجوزها أخذ شد. ایشان از نظر ارائه خدمت به مبتلایان، اقدامات ارزشمندی را در این مرکز دنبال کردند و توانستند با جذب نیروهای بسیار ارزشمند، مرکز بیماری‌های پستان جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران را ارتقا بخشند.

منتظری با اشاره به خدمات ارزنده مرحوم دکتر فاطمی در دوران مدیریت بر جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران، اظهار کرد: متأسفانه زمانی که مدیریت ارشد جهاد تغییر کرد، مدیریت جهادانشگاهی علوم پزشکی تهران را نیز بدون هیچ دلیل روشنی تغییر دادند. البته مرحوم دکتر فاطمی از این قضیه استقبال کرد و جانشین ایشان نیز یکی از معاونان خود ایشان بود، اما با اینکه واقعا دلیلی برای تغییر دکتر فاطمی وجود نداشت، این کار را انجام دادند.

وی در رابطه با ویژگی‌های اخلاقی مرحوم دکتر فاطمی با بیان اینکه آن مرحوم دارای روحیات خاصی بود، تصریح کرد: ایشان صراحت لهجه خاصی داشت، یعنی در اینکه سخنانش به سود یا ضرر او باشد،  محاسبه‌گر نبود و اگر مسئله‌ای به نظر او حق و صحیح بود، حتماً آن را عنوان و مطرح می‌کرد.  

رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی با بیان اینکه مرحوم دکتر فاطمی به لحاظ مناسبات مالی و اداری نیز فردی فوق‌العاده سالم و پاک بود، گفت: این شاخصه‌ها امتیازات بزرگی برای یک انسان است. البته اکثر همکاران ما در مجموعه جهاددانشگاهی از این ویژگی‌ها برخوردار هستند، اما مرحوم فاطمی از این جهات نیز نمونه و الگوی خوبی بود. ایشان هنگامی که بعضی از کژی‌ها و کج‌تابی‌ها را مشاهده می‌کرد، به شدت برآشفته شده و نسبت به آن اعتراض می‌کرد که این روحیه همان روحیه جهادی است که از آن یاد کردیم.

منتظری با بیان اینکه فقدان این برادر جهادی ضایعه بزرگی بود، اظهار کرد: از دست دادن ایشان علاوه بر اینکه غم بزرگی برای خانواده و دوستان نزدیکش بود، ضایعه بزرگی نیز برای خانواده جهاددانشگاهی بود و امیدوار هستیم که خداوند متعال ایشان را با اجداد معصومینش محشور کند و فعالیت‌ها و اقدامات جهادی و خداپسندانه‌ای که در این مجموعه داشت، سرمایه‌ای برای آخرت او باشد.

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: مرحوم دکتر فاطمی پس از اینکه از دانشگاه دندان ‌پزشکی فارغ‌التحصیل شدند، یک دوره تکمیلی تخصصی نیز در این زمینه گذراندند و موفق به أخذ تخصص در حوزه پروتز و مواد دندان شدند. آن مرحوم همواره مشغول کار علمی، خدمات تخصصی و بالینی بودند و با راه‌اندازی مطبی شخصی در کنار همسر خود که ایشان نیز یکی از اعضای مجموعه جهاددانشگاهی هستند، نسبت به خدمت‌رسانی به مردم اقدام می‌کردند. جا دارد که این مصیبت بزرگ را به سرکار خانم دکتر کریمی، همسر گرامی آن مرحوم تسلیت گفته و برای ایشان از درگاه الهی آرزوی صبر بر این مصیبت کنیم.

مسعود حبیبی، رئیس جهاددانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران، نیز در گفت‌وگو با ایکنا از روزهای آشنایی با فاطمی گفت و اظهار کرد: آقای دکتر فاطمی از سال‌های دور در جهاددانشگاهی فعالیت داشتند. در دوران دانشجویی در عمده فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی به عنوان دانشجوی عضو انجمن اسلامی دانشجویان فعال بودند. در دوره‌ای که سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی تشکیل شد، ایشان به طور جدی فعالیت خود در این نهاد را آغاز کرد و در همان ایام در تأسیس خبرگزاری دانشجویان ایران حضور داشت و در آن ایام سردبیر یکی از بخش‌های ایسنا شد و سپس به عنوان معاون آموزش و پژوهش خبرگزاری کار فعالیت خود را جدی‌تر دنبال کرد.

وی ادامه داد:‌دکتر فاطمی پس از انتصاب به‌عنوان ریاست جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران، زحمات و تلاش‌های بسیاری برای ارتقای فعالیت‌های جهاددانشگاهی در ابعاد مختلف آموزشی زیرساختی و فرهنگی انجام دادند. از جمله ویژگی‌های بارز ایشان می‌توانم به هوش و ذکاوت بالا و سرعت عملی که در انجام کارها داشتند اشاره کنم که زبانزد همگان بود. صمیمت، صراحت و شفافیت ایشان در تمام روابط علمی، کاری و دوستانه دلیلی است که امروز از ایشان به نیکی یاد می‌شود. در این روزها نیز افراد و گروه‌های جهادی تماس می‌گیرند و اذعان دارند که دکتر فاطمی در فعالیت‌های خیرخواهانه و جهادی با آنان همراهی داشته و در زمینه تخصصشان، هر کاری از دستشان بر می‌آمد انجام می‌دادند و حتی افرادی که نیاز به خدمات دندانپزشکی داشته و بضاعت مالی نداشتند و به ایشان معرفی می‌شد در درمانشان نهایت مساعدت را انجام می‌داد.

وی با بیان اینکه عملکرد ایشان گواه این است که در تمام مسائل فردی و اجتماعی رویکرد خیرخواهانه‌ای داشتند، گفت: ایشان به ویژه در مسائل اجتماعی اهل مطالعه بودند و جسورانه سخن می‌گفتند و همواره رو به جلو حرکت می‌کردند. همچنین نسبت به حوزه‌های کاری و مسائل جهاددانشگاهی متعهدانه به موشکافی می‌پرداختند. در حوزه پژوهش ایشان پژوهشگر و محققی کوشا و تلاشگر بودند و در راه‌اندازی آزمایشگاه لیزر که آزمایشگاه مرجعی در جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران است، نقش ویژه و سازنده‌ای داشتند.

حبیبی به ذکر خاطره‌ای پرداخت و گفت: زمانی که آقای دکتر فاطمی رئیس جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران بود، خاطرم هست در یک روز تعطیل به معاونت پژوهشی این واحد مراجعه کردم و از نزدیک دیدم که ایشان در کنار همکاران مشغول کار است و پیگیر مقدمات راه‌اندازی مرکز جراحی محدود جهاددانشگاهی بودن. این مرکز که امروز یکی از زیرساخت‌های اساسی و مهم بیماری‌های پستان جهاددانشگاهی است به واسطه تلاش‌های ایشان به ثمر نشست و یکی از بخش‌های مهم پژوهشکده معتمد جهاددانشگاهی است.

 

دکتر حبیبی

 

وی با بیان اینکه ارائه پکیج درمان در زمینه بیماری‌های پستان با راه‌اندازی اطاق‌های عمل به همت ایشان کامل‌تر شد، اظهار کرد: دکتر فاطمی زمانی که موفق به اخذ مجوز مرکز جراحی محدود شد، بسیار خوشحال بودند و این موفقیت یکی از کارهای ارزشمند ایشان در دوران مسئولیت در جهاددانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران بود. ایشان همچنین در زمینه تأمین زیرساخت‌های لازم مثل خرید ملک برای جهاددانشگاهی، متعهدانه تلاش کرد و با توجه به هوش و ذکاوت بالای ایشان امروز ثمرات تلاش‌ها و پیگیری‌های ایشان را در این زمینه شاهد هستیم. بسیاری از موفقیت‌های جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران چه در حوزه فعالیت‌های درمانی، آموزشی و یا پژوهشی مرهون زحمات و تلاش‌های دکتر فاطمی است.

حبیبی ادامه داد: حدود یک ماه گذشته طی جلسه‌ای، آقای دکتر فاطمی از به ثمر نشستن تلاش‌هایشان در زمینه دوره‌های تخصصی دندانپزشکی با رویکردی متفاوت و جذب اساتید و دندانپزشکان متخصص و بهینه کردن این دوره‌ها سخن گفتند؛ از اینکه موفق شدند دوره جدیدی را در دندانپزشکی طراحی کنند، بسیار خشنود و با علاقه درباره آن صحبت می‌کردند و این آخرین اقدام مؤثر ایشان پیش از عزیمت به سرای باقی بود. امیدواریم بتوانیم قدردان زحمات و تلاش‌های برادر عزیز جهادگرمان باشیم. آقای دکتر فاطمی بعد از گذراندن دوره تخصصی مواد دندانی موظف به گذراندن طرح ضریب K بودند. در همین راستا از سوی وزارت بهداشت به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی معرفی گردید و به عضویت هیئت علمی این دانشگاه درآمدند. در تمام مدتی که ایشان عضو هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی بودند هیچ‌گاه ارتباط خود را با جهاددانشگاهی کم نکردند و همواره در کنار جهادگران در تمامی عرصه‌ها حضور داشتند.
قطعاً تلاش‌های دکتر مصطفی فاطمی در جهاددانشگاهی همیشه در یادها ماندگار خواهد.

خبرگزاری ایکنا مصیبت درگذشت آن عزیز را به همسر گرامی و فرزندانش، خانواده‌های عزادار، دوستان و آشنایان و همکاران او تسلیت عرض کرده و از خدای سبحان برای آن مرحوم رحمت و مغفرت و برای همه داغ‌دیدگان صبر و اجر مسئلت دارد.

انتهای پیام
captcha