نشست مشورتی اتحادیه مؤسسات قرآنی با معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی برگزار شد
کد خبر: 3944037
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴

نشست مشورتی اتحادیه مؤسسات قرآنی با معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی برگزار شد

نخستین نشست مشورتی اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت گیلان با معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان، امروز 9 دی برگزار شد.

به گزارش ایکنا از گیلان، نخستین نشست مشورتی اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت گیلان و معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان به ترتیب با حضور امیرحجت مرادی و سیده فاطمه شفیعی با هدف توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی، صبح امروز 9 دی ماه همزمان با آغاز ایام فاطمیه در دفتر معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی گیلان برگزار شد.

در این نشست بر سازماندهی و توسعه برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی به منظور پاسخگویی به نیازهای دینی و اعتلای فرهنگی جامعه، جوانان، دانشجویان و دانشگاهیان تأکید شد، همچنین مباحثی در خصوص اجرای برنامه‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، هنری، رسانه‌ای و تبلیغاتی متنوع و نوآورانه در موضوع «قرآن کریم و سیره اهل بیت(ع) و سبک زندگی دینی ـ قرآنی» متناسب با نیازهای روز جامعه و با بهره‌گیری از شیوه‌ها و فناوری‌های نوین برای اقشار مختلف جامعه مطرح شد.

ترویج معارف و مفاهیم قرآن کریم، نشر فرهنگ و اخلاق قرآنی و ارزش‌های اسلامی در سطح استان به ویژه در میان قشر دانشجو و همچنین شناسایی و ارائه الگوهای عملی سبک زندگی قرآنی و سیره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) در ابعاد فردی و اجتماعی از دیگر مباحث این نشست بود.

در ادامه پیرامون تقویت مناسبات و تعاملات علمی، آموزشی و پژوهشی، فرهنگی، هنری، رسانه‌ای و تبلیغاتی میان دانشگاهیان و فعالان قرآنی استان با محوریت قرآن کریم، هم‌اندیشی شد.

این نشست مشورتی توافقاتی مانند توسعه فعالیت‌های قرآنی در زمینه آموزش، پژوهش، تبلیغ و ترویج قرآن کریم در استان، تقویت توانمندی‌های انسانی، دانشی و نهادی در زمینه آموزش عمومی و تخصصی، تحقیق و پژوهش و تبلیغ و ترویج قرآن کریم در استان، هماهنگی و هم‌افزایی میان کانون‌ها و مراکز دینی ـ قرآنی و تشکل‌های دانشگاهی به منظور تقویت فعالیت‌های مرتبط با توسعه فرهنگ دینی و قرآنی در سطح استان با هماهنگی مراجع ذیربط را به همراه داشت.

همچنین استفاده از توانمندی‌های دانشگاهیان برای ارایه خدمات علمی، فرهنگی و هنری به عموم مردم در زمینه فعالیت‌های دینی و قرآنی، برگزاری محافل، کارگاه‌های آموزشی، جشنواره‌، همایش‌، مسابقات مختلف علوم و معارف قرآنی و دینی برای آحاد جامعه به ویژه دانشگاهیان در سطح استان، انجام پژوهش‌های بنیادی و کاربردی در زمینه علوم قرآنی و معارف اسلامی و مطالعات میان رشته‌ای با استفاده از ظرفیت اساتید و فعالان دانشگاهی، تدوین، تألیف، ترجمه و انتشار متون، اعم از کتب و مقالات مرتبط با معارف و علوم قرآنی به صورت چاپی و دیجیتال به زبان‌های مختلف و طراحی، تولید و انتشار هرگونه محصولات، منابع علمی و خدمات آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، هنری، رسانه‌ای و تبلیغاتی از دیگر نتایج و توافق‌های حاصل شده در این نشست بود.

در این نشست، مباحثی هم در حوزه تولید محصولات مکتوب، دیداری و شنیداری با موضوعات فرهنگ قرآنی و اسلامی و سبک زندگی قرآنی – اسلامی، ارائه آموزش‌های حضوری، غیر حضوری و مجازی در حوزه معارف دینی، قرآنی و سبک زندگی اسلامی، حمایت مالی و معنوی از ایجاد و توسعه کسب، کارهای نوین، خلاقانه و نوآور مرتبط با فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، هنری و خدماتی در حوزه فعالیت‌های قرآنی و برنامه‌ریزی برای بهبود و ارتقای رفتار و ترویج سبک زندگی اسلامی در میان آحاد جامعه با بهره‌گیری از اساتید و صاحبنظران دانشگاهی مطرح و برنامه‌ریزی شد.

اجرای طرح «دانشجو معلم قرآن» از سوی معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی گیلان و با همکاری اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان به عنوان اولین طرح مشترک برنامه‌ریزی شد. هدف از این طرح تربیت مربی آموزش قرآن کریم، گسترش و توسعه معرفت و فرهنگ قرآنی میان دانشجویان، شناسایی استعدادهای بالقوه قرآنی دانشجویان در سطح کشور، استفاده از روحیه پویا و شاداب جوانان دانشجو برای انتشار فرهنگ قرآنی در کشور و تحقق اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی به‌عنوان بالاترین سند فعالیت‌های قرآنی کشور است.

انتهای پیام
captcha